sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:439

שלה הזמינה החברה את הפסנתרן האורח אשכנזי מהקונסרבטוריון בקהיר . כאשר נוצר מרווח זמן ארוך מדי בין הקונצרט השני והשלישי , יזמה האגודה קונצרט חובבים בביתה הפרטי המרווח של גברת גטלינג . פעילותה האינטנסיבית של החברה בכלל ושל הרביעייה בפרט הייתה העתק מוצלח של מודל חיי המוזיקה באירופה המערבית והמרכזית אל החברה הירושלמית הקוסמופוליטית . בעונה השלישית ערכה החברה שבעה קונצרטים לחבריה , ומספרם עלה לתשעה בעונה הרביעית . מרבית הקונצרטים זכו לקהל רב , ולאחר ניסיונות באולמות שונים , לרבות אולמות בתי ספר , בחרה החברה באולם קלבר , שאמנם 'היה חסר יופי ונוחיות , אולם היה גדול דיו לכל החברים . ' אך גם לאחר מכן הוסיפה החברה להעביר את הופעותיה מאולם לאולם , ביניהם אולם בית הספר אוולינה דה רוטשילד ואולם הקרדינל פרארי . לעתים קרובות זכו הקונצרטים בחסותם של הנכבדים הבריטים , במיוחד מושל ירושלים סר רונלד סטורס והנציב העליון לורד פלומר . ב 1928 מנתה החברה 183 חברים , ודמי החבר כיסו את כל הוצאותיה . ההכנסה מן הכרטיסים הותירה בידי החברה יתרה של 100 ליש"ט , ששימשה לרכישת פסנתר ולמלגה לבית הספר למוזיקה . החברה ארגנה גם קונצרטים לילדים ואירועים רבים אחרים . מלבד ההופעות הסדירות של רביעיית המיתרים שהיו עמוד השדרה של החברה , הקימו מרג'רי ותלמה שלישיה שבה הופיעו טובי הפסנתרנים בארץ , ביניהם סידני סיל ולוסיל בארצי . אל המוזיקאים הירושלמים הצטרפו לעתים קרובות אמנים אורחים , ביניהם בלטו ב 1921 הזמרים פרידמן לבוב שהופיע בקונצרטים אחדים של שירי עם יהודיים ממזרח אירופה , ויהודה הר מלח בביצוע שירי עם אירופיים ואריות מאופרות . החברה יזמה גם הופעות של סולנים בעלי שם עולמי , כמו הפסנתרים ליאופולד גודובסקי שהופיע בהצלחה עצומה באולם 'ציון' ב , 1925 אמיל פון זאואר שהופיע בעונות 1929 _ו , 1930 ואלפרד קורטו שהגיע לארץ ב . 1930 לביקורים אלה הייתה חשיבות רבה בגיבוש קהל אנין טעם ובמניעת הסכנה של שקיעה לרמה פרובינציאלית . על כך נוספו מופעים תכופים של וירטואוזים בין לאומיים , רובם יהודים , שהוזמנו על ידי אמרגנים תל אביביים . רושם עז הטביע ביקורו הראשון של ישה חפץ ( 1987-1901 ) ב , 1926 שנה לאחר שקיבל אזרחות אמריקנית . הקהל מילא את אולם 'ציון' מפה לפה והאזין בדממה מוחלטת לנגינתו של הכנר הצעיר , שהמבקרים תיארוה כ'מושלמת . ' חפץ הקדיש את ההכנסות מהופעותיו בארץ לקרן לקידום החינוך המוזיקלי ולבניית אולם קונצרטים ( שהוקם בסופו של דבר בתל אביב . ( במטרה להרחיב את קהל הקונצרטים יזמה החברה 'קונצרטים עממיים . ' הראשון שבהם היה רסיטל לכינור ופסנתר של מרג'רי בנטוויץ' ואריה אבילאה שכלל יצירות בטהובן , שומאן , שוסון וסזר פרנק — ומכאן שהתכנית הייתה 'עממית' רק מבחינת מחירי הכרטיסים . ברוח זו יזמה החברה בראשית שנת 1931 סדרה של 'קונצרטים עממיים במוצאי שבתות באולם בית הספר טרה סאנטה . ' במודעה הגדולה ציינה החברה כי 'המחסור בצורה קבועה של שעשועים בירושלים לבד מראינוע מאמץ את מסדרי הקונצרטים העממיים במוצאי שבתות להתחיל בסדור שורת קונצרטים קלאסיים עממיים בכל מוצאי שבת , שהוא הלילה הנעים ביותר לקהל מכל לילות השבוע . ' _£ 1 1925 21 ל 1 וח _16 ק 7111 _^ 111 x 11111- 81 ( 1111111 . 30 5 _£

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help