sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:438

בנוסף לשעוני זהב . ההתלהבות הייתה רבה ; לעתים — אך רק לעתים נדירות — אני עצמי נסחפת בה ' .... ארבעה חודשים לאחר מכן כתב א"צ אידלסון על 'נשף של זמרה ונגינה : ' זכה הקהל המשכיל שבירושלים אמש לנשף של זמרה ונגינה אמנותית במלוא המובן . מר יעקב גבע , מזמר מהאופרה הממשלתית וינא , בא לבקר את ארצנו ולראות אם כבר נוצרה בארץ אפשרות למנגנים ואמנים . הקהל הירושלמי הראה לו שאמנם יש כבר הבנה בנגינה אמנותית , כי האולם היה מלא מפה לפה ובתשומת לב מרובה הקשיב הקהל רב קשב . אבל לא רק בגין מר גבע בלבד זכה הנשף להצטיינות אלא גם הודות להשתתפותה של הגברת בנטויטש , שזו כמעט בפעם הראשונה שהופיעה לפני הקהל . הגברת ב' ניגנה את הויולונצ'לו בנועם ובחן מיוחד . כלי זה הוא בכלל כלי ניגון של גברים ואין הנשים נזקקות לו בגלל הקושי שישנו בנגינתו . לאחר נישואיה של תלמה לאדריכל והמהנדס אליעזר ילין והשתקעותה הסופית בירושלים הצטרפה אל תלמה אחותה , הכנרת מרג'רי , ושתיהן היו לגורם המוביל בארגון חיי המוזיקה בירושלים . הן הקימו את 'חברת הנגינה הירושלמית , ' גוף יחיד במינו בחיי המוזיקה בארץ . החברה נוהלה על ידי הוועד המנהל , שחבריו הראשונים היו תלמה ילין ואחותה מרג'רי , סידני סיל , אלברט לואי , ד"ר ריינר , וגברת ל' קנטרוביץ . ' דוחות הישיבות , שנרשמו באנגלית , מעידים כי כל החלטה נתקבלה בדיון פורמלי ומסודר , לרבות החלטה על רכישת כיסוי לפסנתר . עם הקמת החברה העמיד מושל ירושלים רונלד סטורס את האולם שבביתו לרשות הקונצרטים של החברה . המנויים קיבלו כרטיסי חבר בעברית ובאנגלית שזיכו אותם בכניסה לקונצרטים , ומאזינים אחרים רכשו כרטיסים לקונצרטים בודדים . חברי ההנהלה טיפלו אישית בבדיקת הכרטיסים בכניסה , בקבלת האמנים וסיפוק כל צורכיהם , ובהרשמת מנויים חדשים . עמוד השדרה של החברה הייתה רביעיית המיתרים המקצועית הראשונה בארץ שיזמה תלמה ילין . לאחר עת קצרה התייצבה הרביעייה במבנה של מרג'רי בנטוויץ ' ודבורה גור ( כינורות , ( אוסנס ( ויולה ) ותלמה בנטוויץ' ילין ( צ'לו . ( הרביעייה הייתה הגרעין הקבוע של סדרות הקונצרטים , ואל חבריה הצטרפו לעתים קרובות זמרים או פסנתרנים , במיוחד סידני סיל . במרכז העונה הראשונה של החברה עמד מחזור שלם של רביעיות בטהובן , שאחת מהן נוגנה בכל שבוע שני . מחזור רביעיות המיתרים של בטהובן היה תמיד אתגר גדול ויוקרתי להרכבים מן השורה הראשונה בעולם , ויכולתה של הרביעייה הירושלמית להכין יצירה לקונצרט מדי שבועיים היא עדות לרמתה המקצועית הגבוהה . כבר לקונצרט השלישי 14 מרג'רי בנטוויץ , תלמה ילין : מחלוצי המוסיקה בארץ ישראל , ירושלים תשמ"א , עמ' . 39 15 דואר היום , 21 באוקטובר 16 . 1920 בקונצרטים הראשונים הופיעה תלמה בנטוויץ' ילין בשם 'שולמית , ' ככל הנראה מפני שהשם האנגלי • תלמה עדיין לא נחשב לשם עברי ; אולם בדוחות הישיבות של החברה שמרה על שמה המקורי . 17 בתרגום העברי של ספרה של מרג'רי בנטוויץ' צוטט השם בטעות כיהחברה המוסיקלית הירושלמית 18 . ' כמסמכים רבים מאותה תקופה לא מוזכרים שמות פרטיים של חלק מהכותבים או המכותבים . 19 תיאור מפורט של פעילות החברה ראו בספרה של בנטוויץ 20 . ' שם , עמ' . 52

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help