sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:436

כי מסורת השירה העברית העתיקה מתקופת המקדש הייתה יכולה להשתמר רק בעדות ישראל במזרח , אשר _על פי השערתו ( שהתגלתה מאוחר יותר כמוטעית ) היו מנותקות מכל השפעות של הסביבה , שלא כמו קהילות ישראל באירופה . אידלסון בחר בירושלים משום שמצא בה את הריכוז הגדול ביותר של כל עדות ישראל בתוך עיר קטנה אחת . בצד עבודתו המדהימה בהיקפה בריאיון , פענוח והקלטה בפונוגרף של מידענים מהעדות השונות , היה אידלסון לדמות מרכזית בעידוד פעילות מוזיקלית חינוכית וקהילתית בירושלים ; אלא שכל המפעל שבו החל התמוטט זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה . מיד לאחר המלחמה הקים אידלסון את 'מקהלת הבמה העברית' ויזם את פתיחתו מחדש של בית המדרש לנגינה , שקיים קונצרט פתיחה חגיגי ב 17 במרס . 1919 בית המדרש הוקם תחילה כמוסד בין לאומי , והועמדה לרשותו קרן של 3 , 000-2 , 000 לירות מצריות ( לי"מ . ( ועד בית הספר שנבחר ב 12 במאי 1919 כלל את רונלד סטורס , הרוזן דה באלובאר , גברת בנטוויץ , ' ד"ר פייגנבאום , גברת הופיין , מרי יצחקי ואידלסון עצמו . אלא שאידלסון היה כבר באותה שעה שבע מרירות ורוגז . עבודתו המדעית , שעמדה במרכז ישותו , לא זכתה להכרה ולתמיכה הכספית הראויה מצד המוסדות הלאומיים הצעירים או מצד גורמים מדעיים בגרמניה ובאוסטריה : והוא היה מותש מעבודה מאומצת ומשנות המלחמה הקשות . ב 1921 עזב אידלסון את הארץ מבלי להיפרד כלל מחבריו לעבודה , ולאחר שהות קצרה באירופה השתקע בארצות הברית . יחסו של אידלסון פגע קשה בחבריו לעבודה , והדוח הרשמי על הקמת המוסד התעלם מתפקידו של אידלסון וציין את סר רונלד סטורס כיוזם הקמתו ואת אנטון צ'ייקוב כמנהלו הראשון . הפסנתרן סידני סיל , שהגיע לארץ כקצין בצבא הבריטי , החליט להשתקע בירושלים ולכהן כמורה לפסנתר בבית המדרש , ואף החל בשיעורי עברית מרוכזים . תחילה היו הבריטים גורם חשוב בניהול בית הספר . רונלד סטורס כיהן כיושב ראש הוועד המנהל , ואחד החברים הפעילים היה הקונסול הספרדי בירושלים , הרוזן דה באלובאר . אלא שהקרן אזלה לאחר שנתיים והותירה את בית הספר ללא גיבוי כספי . מאחר שמספר התלמידים היהודים עלה בהרבה על מספר התלמידים של 'שאר העדות , ' הועבר בית המדרש לבעלות ועד החינוך . לאור זאת הוחלט כי כל הלימודים יתנהלו בעברית בלבד וכי בית הספר יהיה סגור בשבתות ובחגים היהודיים . כל מסמכי בית המדרש מאז ואילך נכתבו בעברית תוך ציון תאריך עברי בלבד . עם זאת , בית הספר הודיע כי יקבל תלמידים ללא הגבלת עדה או דת . בית הספר החל את פעילותו עם 59 תלמידים , מהם 13 נוצרים , ומספר התלמידים גדל בתוך חודש ל . 74 מלכתחילה הוענקה העדפה מוחלטת לכיתת הפסנתר , שהייתה עתידה לשלוט במוסדות ההכשרה המוזיקלית בארץ מאז ועד היום : 53 תלמידי פסנתר , 15 תלמידי כינור ו 2 תלמידים לפיתוח קול . _ב 1922 דיווח בית המדרש על 'משלח היד של הורי התלמידים 6 : ' סופרים , 4 מורים , 9 נגנים מקצועיים , 8 פקידים , פועל אחד , 4 שעסקו בעבודות 'שונות' ויתום אחד . 9 ראו קובץ המאמרים המקיף על אידלסון , בעריכת ישראל אדלר , בתיה באיאר ואליהו שלייפר , ספר אברהם צבי אידלסון ( יובל , כרך הן , ירושלים . 1986 ארכיון אידלסון נמצא בבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים . 10 מסמכי בית המדרש לנגינה שמורים בארכיון הציוני המרכזי , חטיבה ; 52 מכתב מיום י"ז באדר תרפ"ב . 11 מכתב מיום כ"ט בתמוז תרפ"ב .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help