sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:435

ובעדות הערביות . מבחינה זו תאמה ירושלים את ההגדרה של 'עיר אורתוגנטית : ' 'עיר אורתוגנטית היא מקום שבו עוסקים אנשי הדת , המחשבה והתרבות בעיון , בסינתזה וביצירה של מערכות והתפתחויות חדשות מתוך החומר המסורתי , באופן שייראו על ידי התושבים כהתפתחות מתוך החומר הישן . ' גורם חשוב נוסף שחיזק את אופיה האורתוגנטי של ירושלים היה פעילותם הענפה של מוסדות השלטון המנדטוריים , של המוסדות הלאומיים היהודיים , ושל האוניברסיטה העברית בירושלים . ( 1925 ) תל אביב לעומתה הייתה עיר הטרוגנטית מובהקת , המוגדרת כעיר של התחדשות שכל מטרת הקמתה הייתה יצירת דגם ראשון במינו של עיר עברית טהורה . במקביל לשימור המסורות המוזיקליות _הדתיות עדתיות , הושתלו בירושלים הרפרטואר המוזיקלי המערבי והמתכונת האירופית של מיסוד חיי המוזיקה והתארגנותם באולמות קונצרטים ובמוסדות הכשרה מוזיקלית לנגינת כלים מערביים . תהליך ההשתלה נוהל בשיטה המערבית של ניהול סדיר באמצעות ועדות פורמליות ובדיווח בעיתונות העברית , שתפסה מקום חשוב בחיי היישוב . מאמר זה יעסוק בתהליך ההשתלה , תוך התמקדות בהיבטים הירושלמיים המובהקים ( בשונה מהשתלבותה של ירושלים במערך הכלל יישובי של פעילות קונצרטית , ( ובבחינת מקומו של תהליך זה באופיה האורתוגנטי של ירושלים . מלכתחילה ניכרו הבדלים בולטים בדפוסי הפעילות התרבותית בתל אביב ובירושלים . הריכוז ההומוגני של אוכלוסייה יהודית ואקלימה הים תיכוני של תל אביב עודדו בשנות העשרים עריכת קונצרטים פומביים רבי משתתפים תחת כיפת השמים , במיוחד הקונצרטים שיזם המנצח מקס למפל על גבעת 'בית העם' אשר משכו 10 אחוזים מתושבי תל אביב . חיי המוזיקה הייחודיים לירושלים התפתחו מלכתחילה בכיוון של העדפת אירועים אינטימיים , במיוחד קונצרטים קמריים . קונצרטים סימפוניים והצגות אופרה שהתקיימו ברובם באולם ' ציון' יובאו כמעט תמיד מתל אביב , ואירועים רבי משתתפים תחת כיפת השמים , בעיקר באמפיתיאטרון בהר הצופים , היו נדירים . בית המדרש לנגינה בירושלים בית הספר לנגינה הראשון בירושלים הוקם ב 1912 כסניף של בית הספר 'שולמית' ביפו , ובראשו עמדה המורה לפסנתר מרי יצחקי . הוא החל במהרה לתפקד כמוסד עצמאי , אלא שפריצת מלחמת העולם הראשונה גרמה להפסקת פעילותו . באותם ימים פעל בירושלים המוזיקאי והחוקר הדגול אברהם צבי אידלסון , ( 1938-1882 ) שעלה ארצה _ב 1907 במטרה לחקור את המורשת המוזיקלית של עדות ישראל בעיר . הנחת העבודה של אידלסון הייתה _//! £ _' 6 וווו , 733111 £ . """ י . ) . נ _011 ( 1 ;< חח _6 ל ; 1 _£ 01 _£ 0 / 1113 ? 0 /? . ו ; _0 | _€11 [ 111 ו _71 י , _61 "ח _£ . _# _? 1 // _7 _?/ 1 / £ \ 1 . 51 212 . ק 0 _^ 1969 . י _^ ' } א _>? <>/ 07 / 0 . ו 1 ז _0 < 1 7 על חיי המוזיקה ביישוב ראו ! י 1 3 _^/ 11 / . 09 \ 0 _^ 1 " " / ( " /""" י 11 // ' < יק חן 1-111 _^ 612 . ש 1995 1 _נ"ס _^ _ס ' ! ח _^ _ועו"ם _הף 0 , 4 _. _גחםעחיח ( להלן : הירשברג , מוסיקה ביישוב היהודי 8 . ( יהואש הירשברג , 'התפתחות הגופים המבצעים במוסיקה , ' זהר שביט ( עורכת , ( בנייתה של תרבות עברית בארץ ישראל : תולדות היישוב היהודי בארץ ישראל מאז העלייה הראשונה , ירושלים תשנ"ט , עמ' 301 ( להלן : הירשברג , 'התפתחות הגופים המבצעים . ( '

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help