sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:428

אצטט כאן קטע ממחזור השירים 'משירי ציון' של לאה גולדברג : האם ? - זע -ז- ענבל ~ : ? זז זהב ברקיע : יד — 1 עליון 1 : - ? . י הנטף אגל טל על צמרת הברוש הגבוה ? שירו לנו משירי ציון ! איך נשיר שיר ציון על אדמת ציון ועוד לא התחלנו לשמע י כמו לאה גולדברג , גם הציירים שעסקנו בהם נמצאים על 'אדמת ציון' אך עדיין 'לא התחילו לשמוע . ' הם רואים את אי האפשרות שלהם להיות חלק מן המקום על ידי עצם יכולתם לצייר את המקום . בזאת שפר מזלם על פני המשוררים , שעדיין לא מצאו את המילה הנכונה . מן 'ההר' המצויר עולה ( או לא עולה ) בשורה , אבל מתעצב הר . ובל נשכח : אף לא אחד מהם ( כולל ארדון ) מצייר את הר סיני או את הר המוריה . אלוהים בציורים אלה אינו יורד בענן על ההר . את האקסטטיות הגדולה אני אכן מוצא בשיריה של אלזה לסקר שילר _, שעלתה לירושלים ב 1940 ומתה בה לאחר חמש שנים . היא ראתה בפלשתינה את שדרתו של אלוהים ואת ירושלים כעצם היחידה בה . הציירים הנדונים כאן אינם יכולים בתודעתם ( כמו גם באמצעי אמנותם ) להגיע לאקסטטיות הפיוטית של אלזה ; זאת גם משום הביוגרפיה האישית המיוחדת שלה ( ועל כך איני יכול להרחיב כאן . ( קרקואר ( שאלזה מעריצה אותו כל כך ) הוא אדריכל הבונה בתים על פי חוקי המתמטיקה וההנדסה , בתים 'מפוכחים . ' אך בלילה , מסוגר בחדרו , הוא יושב אל דפי הקוצים שלו . הוא עוסק בזה משום שהקוץ הוא הסמל החזותי החזק ביותר שמצא ( במשך היום , על ההרים שעליהם בנה בתים ) כדי לומר דבר ציורי על הכאן ועל העכשיו . קרקואר עוסק ביום בלבן , במואר , ברציונלי _, בבטוח ; ובלילה הוא נטרד בעולמו הפנימי , בקוצים שסביבו , בהסתייעו בעיפרון — אותו עיפרון שהוא מסרטט בו את רישומיו האדריכליים . על קרקואר כותבת אלזה לסקר שילר שיר שהיא מציינת דרכו את תפקידו של האמן בירושלים , והיא משתמשת בביטוי הנפלא שמצאתי בתרגומו האנגלי : _6 ; 1111 _* 1 _יח" >' ז 1 ; 111 ז 0 וחות 011 ; 1112 _£ _* 1 וו 1 וח 1 ( האמן מנציח את הנצח . ( האם קרקואר היה נכון לקבל ממנה את הייעוד שהועידה לו ? איני יודע . 1 מבחר שירים , תל אביב _[ חש"ד , [ עמי 2 . 235 בשיר יליאופלוד קרקוארי כתוך 89-90 . קין 1 ; 11980 . ו 1 ק ( 111 ; 01 _£ 1 ק 00 -ןוונ ו יחומן ' 7516 _^ 11 <'''
יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help