sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:427

ציורי ההרים של אנה טיכו הם שיקוף אקספרסיוניסטי , גם אם מקורות ההשראה של כמה מאמנינו הוא האקספרסיוניזם הגרמני . טקסטורות של שרשרות ההרים אינן מצויות כאן . הציירים שהוזכרו בהרצאה באו לירושלים , אבל לא העתיקו הנה את תופעות האלפים . בבואם לירושלים יש להם היש שנגד עיניהם . כמו כל צייר , היש הזה הוא היש הממשי הסובב אותם , זהו המקום המקיף אותם . הם יכולים לצייר את הנשקף מחלון חדרם , או בצאתם החוצה י הם מגיעים עד גבול יהודה , גבול רך היורד והולך אל עבר המדבר . רק אחרי שקבענו את ההר ' ) הגבעה ( ' הקונקרטי כמקור השראה נוכל ( אם נרצה ) לתלות בו גם ממדים סמליים או מטפוריים יותר . יכול להיות ( ויכול גם שלא ) שהרי מדבר יהודה מציינים פגישה עם סבך קשה של הקיום הציוני יהודי שסבב אותם . ההרים ( על כל תצורותיהם ) הם תאטרון העין הרואה , ומן התשתית המקומית הזאת אפשר להעפיל ( מי שרוצה ) אל עבר אקסטזות אידאיות שנאמרים בהן דברים על הקשר בין אלוהים אדם אדמה . ציירי ירושלים שאנו עוסקים בהם מתארים את ירושלים ( עץ ואבן ) כפי שוון גוך מתאר את החמנייה . בטרם נתלה כחמנייה את כל קשייו הפנימיים הרוחניים של הצייר , טוב נעשה אם נאמר דבר על הטקסטורה הציורית של החמנייה הזאת ועל ערכה וייחודה הציוריים . גם אם ארדון הוא 'קבליסט יהודי , ' הוא קודם כול איש צבע . על סודות משיכת המכחול , על טבלת הצבעים ועל הלשון החד פעמית שלו , על כך עלינו לדבר . מעבר לתשתית זו מצויה הדיוטה הנוספת . אבל מה אפשר לומר על עדותם של ציירים על הארץ ועל ירושלים ? שהרי אנו עוסקים בהם משום שקרקואר , טיכו וארדון היו שם ! הערה נוספת : נאמר לנו שאין דמויות אנושיות בין ההרים הללו בציורים שלפנינו . אבל הצייר נמצא כאן בכל קוץ ובכל טרסה ומול כל זית . הוא המפזר ( בדרך שהוא מוצא לנכון ) את בתי הכפרים , את צריחי המסגדים וכדומה . נכון , בכל האלמנטים החזותיים האלה יש סבך גדול . סבך זה ( אישי , ציבורי , רוחני ) הוא פועל יוצא של מפגש האמן היהודי עם העכשיו הממשי שלנגד עיניו . ודאי שמפגש זה הופך אצל הציירים לעניין מורכב , מעצם מורכבותם הביוגרפית האנושית ולא משום שהם מבקשים ( אולי , ואולי לא ) להביא ביצירותיהם איזו מטפיזיקה של גילוי אלוהי בעיר הקודש . להבהרה , קחו דוגמה אחרת : זריצקי , הנמצא בשנות העשרים בנחלת שבעה בירושלים , מצייר דווקא אקליפטוסים שקופים , אווריריים בצבעי מים . לאחר זמן קצר הוא עוזב את העיר , שכנראה לא התאימה לאישיותו , ועובר לתל אביב . שם , מעל המרפסת הלבנה הוא מצייר גגות לבנים הפונים אל הים המשתרע עד לאופק . האם יש לתלות בפתוח ובשקוף עמדות פילוסופיות מטא ריאליות , או אולי מוטב לחפש את מובן הדבר במעשה האמנותי ובפואטיקת הצייר כמו גם במבנה המיוחד של אישיותו ? זריצקי יורד מן 'ההרים , ' כפי שחבריו הציירים נשארים 'על ההרים , ' בגלל טמפרמנט אישיותם , צירופי מקרים וכדומה . אפשר להסביר את הציירים 'הירושלמים , ' כמו גם את זריצקי , מתוך 'העין הרואה' ומתוך רצונם להעיד 'היינו שם . ' האם ציור המקום הירושלמי , על שלל המוטיבים שלו , סיפק להם הזדמנות לעסוק במצוקותיהם האישיות והלאומיות ? זו אינה השאלה האמתית בדיון זה , גם אם אפשר להשיב עליה בחיוב . אם היו להם 'ספקות' או 'ייאוש' או 'דין ודברים עם האלוהים' הם עשו זאת דרך כישרונם כציירים , והם קיבלו את משמעותם רק דרך אמצעי הציור . הם ביקשו מעל לכול ולפני הכול לצייר ציורים , להיות אמנים .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help