sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:425

המכתבים שכתב באותה תקופה לוולטר בנימין נראה שייאוש זה נבע מן ההתנגשות בין האידאל הציוני האוטופי שהביא אותו לירושלים לבין המציאות הפוליטית ששררה כאן . ייאוש זה הפך למטפיזי כאשר שלום קישר אותו עם מוטיבים קבליים , ובמיוחד עם מוטיב האור והחושך . הרעיון המרכזי של שלום בהקשר זה הוא שכל אוטופיה , ובמיוחד הגאולה , במובן היהודי המשיחי של המילה , צריכה להתפתח בסתר , לפי קצב פנימי אטי והדרגתי ; ואילו הציונות הגשימה את עצמה באור הלוהט של הפוליטיקה . כאשר העם היהודי עלה על בימת ההיסטוריה , הוא נשרף בקרני השמש של הראליזם הפוליטי . תפיסה זו הייתה כנראה משותפת לשלום ולאלזה לסקר שילר ; אך אצלה הרקע לתחושת הניכור לא היה בעיקר פילוסופי אלא הרבה יותר רגשי . למרות זאת , היה משהו משותף בתגובתם של מהגרים רבים מגרמניה שבאו ארצה באותה תקופה . תגובה זו למצב החברתי פוליטי ששרר כאן הייתה דומה במידה מסוימת לתגובה של הציירים היהודים ממוצא גרמני לנוף הירושלמי . גם הם היו שותפים לאותה תחושה של עומס מעיק שלא אפשר לרוחניות הפנימית שנשאו בתוכם לבוא לידי ביטוי . ציורי ירושלים של אנה טיכו ושל קרקואר והשירים של שלום , כמו גם השיר 'ירושלים' של אלזה לסקר שילר , מבטאים אותה תחושה שפרויד כינה בשם 'המאוים , ' וליתר דיוק 'המאיים . ' על פי פרויד , תחושת המאיים מתעוררת כשאנו נתקלים בתופעה המעוררת בנו תחושה דו משמעית של ניכור אך גם של דבר המוכר לנו מאז ומתמיד . נראה לי שכל הציטוטים שד"ר גדעון עפרת הביא כאן מצביעים על תחושה זאת של המאוים . מה שאיים על אמנים וסופרים יהודים גרמנים אלה הייתה ההרגשה שהארץ הידועה להם כל כך מהתנ"ך הפכה לעיניהם למקום זר ומאיים . אך אסיים במובאה לא ידועה מאלזה _לסקר שילר המעידה על תגובה לגמרי אחרת : מדובר באנקדוטה על מפגש בינה לבין שלום . ב 1937 היא מספרת את הסיפור הבא : היא רצתה לבקר את פרופ' הוגו ברגמן אך טעתה ונכנסה לביתו של גרשום שלום , כי שני הבתים היו סמוכים . היא לא הייתה מוזמנת , וכנראה שהפריעה לשלום בעבודתו . היא מספרת שהוא התפרץ כלפיה , וכותבת : 'אדון שלום השתדל לרוקן כנגדי את אגדות עם ישראל הקדוש בעזרת לוגיקה מורעלת ולבסוף גם לעקור משורשיו את הפפירוס שבו כתובה האות הראשונה של תולדות עמנו . אמרתי לו : לחבר ביחד את הנס עם ההיגיון של מורה לבית ספר תיכון זה שידוך לא מוצלח . ' אבל היא מוסיפה ומספרת שכמה ימים לאחר מכן הם נפגשו שוב באקראי בתחנת אוטובוס בירושלים . הם עלו שניהם על האוטובוס , ואז , 'הצבעתי לעבר הנוף הגרנדיוזי מימין ומשמאל , ואחר כך התרוממתי והרמתי את ידי לקראת כיפת השמים והכרזתי מול המלומד הצעיר שישב על ידי : הנני לומדת את סיפור נביאי עמנו מתוך ספר הא '' ב השמשי בהדפסה ראשונה . ' יגאל צלמונה : אני מבקש להתחבר בהערה לדברים שנאמרו . אמנם כן , כל ציור הוא בעצם ציור פוליטי ומשקף מצב פוליטי . _אי הנחת מירושלים בתקופה שאנו מדברים בה , אותה 'תוגת ירושלים הגדולה , ' תחושת הגיהינום הזאת של הנוף הירושלמי , נולדה גם מן האירועים שטלטלו את התודעה של יהודי ארץ ישראל . צריך לזכור שכל זה קרה בשנות השלושים , שנות המרד הערבי הגדול , ומבחינת הציונות המשך של שבר שהתחיל ב 1929 עם הטבח בחברון והמאורעות שערערו את האפותיאוזה של החלום המזרחי שהיה מקובל

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help