sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:422

של היידגר מ . 1935 עתה , לשניות הרחק והזיקה מתווסף מה שמונח ביסוד התמונות החודרות להכרתנו דרך החושים — 'אלא שלא ניתן לנו לעולם ובשום פנים להתקרב אליו במציאות . ' זהו ממד ה'אדמה , ' בלשונו של היידגר , ממד החביון האפל השוכן מעבר למואר . כאילו תיאר בובר את תמונות הרי יהודה של טיכו , קרקואר , שטיינהרט , בודקו , ארדון וכל השאר כאשר כתב : 'אבל דווקא עתה מורגש אותו ניכר מבעית של העולם . עולם זה , שאני קורא בשמו ומשתמש בו , ועולם זה שאני עומד נרעש ונפחד לפני אי אפשרות השגתו , שני עולמות הם החלוקים זה מזה עד לאימה .... עולם זה ..., ששוב אין האדם בן בית בו , אלא נבעת מזרותו — בעולם הזה חייבים אנו להתחיל ' ... מכאן ואילך , הטבעת החותם של האני בנוף הזר והמבעית . נוכחות האני כנגד נוכחות העולם , הזיקה כהשלמה לרחק . ציורי הרי יהודה כתולדת הכיסופים להיכנס לזיקה עם החביון ולטבוע בו חותם . מכאן נולדת אחדותו של עולם באחדותו של אני . והאור היוקד שהוא שרפה והוא השלמה שבדרך הניגוד לליליות ( אידאית ופנימית לא פחות משהיא אמפירית וחיצונית . ( לאורך מאות בשנים שימשה ירושלים מוקד לציירים בני דתות ולאומים שונים . אלה ציירוה במישרין ( בביקור בשטח ) ובעקיפין ( מהדמיון או באמצעות ציורים מתווכים , ( כשהם מתמקדים בה כ'עיר הקודש . ' ירושלים של אמנות הייתה דרך קבע ירושלים של מקומות קדושים . מסורת מפוארת זו נשברה בשנות השלושים של המאה העשרים , כאשר הגיעו לירושלים יוצרים שלא נישאו על גלי אמונה דתית כזו או אחרת , חלקם פליטים שנכפתה עליהם השהייה בעיר . ירושלים של יוצרים אלה — באמנות , בארכיטקטורה , בצילום , בשירה ועוד — המירה 'דת' ברליגיוזיות . פניית יוצרים אלה אל נופי הרי יהודה , כך ראינו , הייתה טעונה בטרנסצנדנטליזם , ששורשיו ב'רצח האל' ( ניטשה ) יותר מאשר באישוש בית מקדשו . ה'דתיות' האחרת של ירושלים ה'יקית' מאשרת את האני מתוך אבדנו בהוויה המדברית . סביר להניח שהשכנות ל'מקום המקדש' העניקה נופך רליגיוזי מיוחד לאפוקליפטיות הנדונה . מבחינה זו , ולו בעקיפין , אין להפריד את ציורי הרי יהודה מייצוגה המסורתי של ירושלים כעיר קודש . 61 ראה הפרק יהאדם ומעצבו' בתוך בובר , פני אדם , עמי 62 . 137-135 שם , עמי . 140-139

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help