sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:421

מציגה עולם , האמנות מאשרת 'עולם : ' מעשה האמנות 'גואל' את היש , 'פותחו' ומעניק לו סטטוס של 'עולם , ' של משמעות . אלא , שכנגד ה'עולם' ניצבת ה'אדמה , ' הלא היא סרבנותו הנצחית של הדבר להיפתח : 'בחינת עצמה מופיעה האדמה רק כשהיא נשמרת ונודעת בחינת שאינה נפתחת במהותה , כשהיא נרתעת מפני כל פתיחה , כלומר לעולם עומדת בסגור שבה . ' 'עולם' ו'אדמה' כשני קטבים המגרים זה את זה במעשה האמנות ; המרחב האמנותי כשדה קרב שנאבקים בו מחשוף וסתר , כוחות סותרים שאינם יכולים זה בלעדי זה . הנה הם ציורי הרי יהודה : הם מגלים את ההר , חושפים את פניו ברמות העין והסמל , מאירים את המדרונות באור צורב , חריף , חורך ( קרינה יוקדת של אור , שהוא קוגניטיבי ומטפיזי לא פחות משהוא חושי , פיזי , ( אך בה בעת , מסתורתיותו וריחוקו של ההר השומר על סודו הנצחי . ציור הרי יהודה כאקט דיאלקטי של הכרה ואל הכרה . הרי יהודה כשדה מערכה של התגלות ושל סוד כמוס , אור וחושך . בלשונו של ג'ורג' שטיינר , הכותב על היידגר : 'עבודתו של האמן היא העלאה אל האור מתוך "באר הישות , " באר השקועה למשמרת באדמה . האין הטעון , שממנו נובעת הישות ( המעיין , ( שוכן במעמקים הנסתרים . ליצור , פירושו להביא אל האור . ' אך מה בדבר אקט האותנטיפיקציה שבמפגש האמן וההר ? כאן אנו שבים אל מרטין בובר , אם כי אל בובר המאוחר , מי שהגותו ינקה לא מעט _מהיידגר . את הרצאותיו בנושא ' רחק וזיקה' ניסח בובר לראשונה באוניברסיטה העברית בירושלים בשנת , 1938 שנה שבה גם מוסדו הרי יהודה כאיקונוגרף ירושלמי ; " קי . ' בהרצאותיו ביקש בובר לבחון את 'שורש ישות האדם . ' הנחתו הייתה שהכרת שורש זה תובעת הפרשת מציאות האדם ממציאותו של היש האחר , הוא הטבע . כאן איתר הפילוסוף תנועה כפולה — של רחק ושל זיקה : 'שאין אתה יכול להיכנס בזיקה אלא עם יש שמרוחק הוא , וביתר דיוק : עם נכח שנקנתה לו עצמאות . ' ועוד : 'רק מתוך פגישתה של ישות הטבע עם האדם קם ועולה זה ההווה לעצמו והמתמיד , המקיף את התחום ומפליג ממנו לאיךסוף . ' השגת הכרת האחדות והכולות , אומר בובר , היא תולדת ההתכוונות האנושית כלפי היש שניסוט וכניסה עמו בזיקה . הכוונה לחוויה אינטנסיבית , התרכזות בנוכחות הטוטלית של היש המורחק : ' רק הסתכלות בישות העולמית הרוחשת נוכחי על כל נוכחיותה , שאני , אני נוכח במלוא אישיותי , נכנס עמה בזיקה , רק היא מביאה לי באמת עולם בחינת שלמות ובחינת אחד . ' ומהי האמנות , קובע בובר , 'אם לא תולדת הכיסופים הגדולים להיכנס בזיקה פנים אל פנים עם העצמים ולטבוע בהם את חותמה של זיקת עצמו . ' האמנות היא ספרת הביניים שבין הרחק והזיקה . בהרחיבו על הפנומנולוגיה של מעשה האמנות , נדרש בובר למשנתו 54 שם , עמ' 55 . 32 ג'ורג' שטיינד , משנתו של מרטין היידגר , תל אביב , 1988 עמ' 56 . 127 את הרצאותיו אלה פרסם בובר בספרו יפני אדם , ' ירושלים , 1962 עמ' 57 . 131-117 שם , עמ' 58 . 118 שם , עמ' 59 . 119 שם , עמ' 60 . 121 שם , עמ' . 125

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help