sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:420

לתפיסה דיוניסית שאותה ניסח ב 1949 במאמרו הנזכר לעיל , 'האמן והאדמה . ' כאן קראנו על אדמת הרי ירושלים ככוח נשי קוסמי מוליד ' ) חווה מסוף ירושלים עד סופה , ( ' ככוח פריון ואף כמוזיקה ' ) נשב נא אצלה בכל מהותנו כמו על יד פסנתר [ רגבים לה במנענעים שחורים ולבנים . (' ... [ אכן , ניטשיאניות מוכרת בנוסח 'הולדת הטרגדיה מרוח המוזיקה , ' אלא שהדרמה היא עתה בציור : ... אך אמנות גדולה לא תיוולד קודם הזמן . היא נחה בחיק האדמה , אדמה ממש : אדמה שחורה או אדומה וכשתיוולד , תישאר קשורה בטבורה אל האדמה 1 האדמה תיניק לה , אף תגדלה .... בירושלים ספוג כל סלע חזון של 'אחרית הימים .... ' ירושלים מותחת אידאלים נצחיים ותולה אותם כרקיע אינסופי מעל לבני אדם .... לאן תפנה אמנותנו ... ? אני לכשעצמי עונה : לצד היסוד הדיוניסי ! ואם ישאלוני : ונגד ירושלים ? אענה : חלילה , עם ירושלים לקראת היסוד ה'דיוניסי ... ! ' אך האדמה , האדמה של מטה , צהובה היא , שחורה או אדומה , חרושה ומתולמת , נקובה וסדוקה , ורוח צהריים לה ! על האמן של ימינו ללמוד להתהלך בה ולנשום את השרב העולה מחובה . יניח נא האמן את אגודלו על כל חריץ , על כל סדק ובקע , יניח נא אותו על פי האדמה , כמו בילדותו ... הנה יקרה כי יצא האמן היהודי , בפעם הראשונה , מעבר לחומה של ירושלים העתיקה ... ולפתע יתגלה לעיניו מראה 'נחל קדרוך — יתגלה בכל ראשוניותה ... עומד האמן ואינו זע . עיניו תקועות בנוף נחל קדרון . פגישה ראשונה בין שניים — והיא גם ראשונית .... בציירו את אדמת ירושלים כאדמת יומו הוא , נשתנה גם הצייר והפך הוא עצמו לאט לאט להיות 'אדמה . ' ומעתה מתרחש מין נס , נס שאין טבעי ממנו : אותה 'אדמה של מעלה , ' שהצייר העברי נשא עמו כמורשת דורות סנטימנטליים מתגעגעים , מתחילה לרדת מטה מטה .... תתחיל אותה הפראה קוסמית — הפראת דורות שהיו ושעתידים להיות . הניטשיאניות , החוזרת לאורך דברי ארדון כמו גם לאורך מסענו בנופי הרי יהודה של ציירים אחרים הנזכרים במאמר זה , ועמה הבובריאניות המאוחרת יותר , מנתבת את ציורי הרי יהודה של האמנים _ה'יקים לאפיק פנומנולוגי או אקזיסטנציאליסטי גרמני , אשר הגותו של מרטין היידגר משמשת בו כחוט מגשר . בספרו מ 1935 'על מקורו של מעשה האמנות . ' הציג היידגר את מעשה האמנות כאקט של הכרת אמת , כניסיון להכיר את ישותו של הדבר , את דבריותו . אלא של'דבר' תכונה מהותית , והיא הסתתרותו המתמדת : 'עלינו להפנות פנינו ליש , להרהר בו עצמו על ישותו , ואולם דווקא כך , שניתן לו שיהא שרוי במהותו . ' האמנות , כביטוי של אותנטיות , מבקשת לחשוף את אמת היש בתוך המעשה : עניינה לחשוף , לגלות ' ) היש הזה עובר לשאינו מסתתר של ישותו , ( ' ובה בעת , ההסתר . בבחינת מגלה וחושפת , בבחינת 48 ארדון , 'האמן והאדמה , ' עמ' . 398-392 49 שם , עמי 50 . 398 שם . 51 שם , עמי 52 . 397-395 מרטין היידגר , על מקורו של מעשה האמנות ( תרגום : שלמה צמח , ( תל אביב , 1968 עמי . 20 53 שם , עמי . 23

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help