sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:419

מציורי תוניסיה של מורהו פאול קליי . לבין האל צבע של הנוף המקומי — דווקא הוא אחראי לבדים הכהים . מן הסתם בהסתמך על עדותו של ארדון , תיארה וישני : 'עת פסע בינות לגבעות ירושלים הוא חש קשר מיסטי לאדמה . הגם שמעולם לא ראה אפילו צילום של סביבתו החדשה , הוא חש שהוא שייך לקרקע : "יש כאן משהו שהוא בן אלפי שנים , משהו שורשי . כאן יכולתי לחוש בשורשים הללו ... לפתע הייתה לי קרקע לציורי ... יכולתי לצייר ' ... " בעברו הגרמני , כתלמיד ה'באוהאוס' ואף לאחר מכן , ארדון לא צייר נופים . עתה , בירושלים , התמקד בנוף , בגבעות ובגיאיות המקיפים את ירושלים : הר הזיתים , עמק קדרון , ענתות , עמק המצלבה , עין כרם ועוד . 'בהרי יהודה' ( 1935-1934 ) הוא ציור כהה בגוני אומברה שרופה ואוקרים , חשוך במורדותיו באזור חורש זיתים , מואר בזיו בפסגה ובשיפול ימני , וכולו גלי חריצים וטרסות . מסתורין , אימה והתגלות מאפיינים את ציור הנוף הנדון , אשר לגביו התבטא ארדון במונחי 'מיסטיקה . ' עמק קדרון והר הזיתים כנופי קברות , אך גם כנופי עלייתו השמימה של ישו או שובו המשיחי המיוחל . במאמרו מ , 1949 ' האמן והאדמה , ' תיאר ארחץ את מפגשו הראשון עם הנוף כמפגש רווי אימה ובעמידה מול ראשוניות מהממת . ציור הנוף של עמק _קדרון נולד — כך מדווח ארדון באותו מאמר — כהתגלות ( חיזיון ) בראי קדום ; זאת לאחר סרבנות של הנוף להתמסר לצייר . רק לאחר שחל שינוי פנימי בצייר מתקיים השינוי החיובי על הבד , והשינוי הוא בהפיכתו של הצייר לאדמה . בציורי עמק קדרון , דרמה של עננים ( השפעת אל גרקו (? ותנועה חומה כלפי מעלה ( מעל יד אבשלום ) עונות לנוף הקברים המואר ומוצלל חליפות . האווירה חזיונית . בגרסת 1942 ( אוסף איילה זקס , תל אביב ) מצויר הנוף באקספרסיוניזם של ים ירוק שחור ( גלים ו'קצף' לבן : ( במקור , ציור טביעת הספינה 'סטרומה' לעת ליל . _ארדון שינה את נושא הציור במהלכו , והקרין את אור הירח על יד אבשלום כמין התגלות רפאים . ארדון חיבר את הציור לזכר אחיו יהושע , שנספה בשואה , ולפיכך 'הר הזיתים בלילה' הוא רקוויאם שקט . ' עמק קדרון' מ 1939 עודנו בעבוע של אדמה סלעית יבשה המורכבת מאין ספור גלים של אורות וצללים , עתירי אימה , מסתורין וחזיוניות . באותה שנה צייר ארדון מראה בהיר של גבעה ירושלמית ; אך הבד כולו הוא בהתפרצויות של אי שקט בתוככי הצחיחות הגדולה . הבד קודח כולו בפרדוקס של פעילות וולקנית ושלוות נצח . לאדם אין כאן סיכוי . אט אט , בנופי עמק המצלבה ( 1939 ) ועין כרם , ( 1944 ) החל ארדון לפשר בין היובש הממית של הרי ירושלים לבין פריחה אביבית , עצים ובתים . אט אט חדרו ירוקים ואדמדמים להבלחות האוקריות שמתוך הצללים החומים שחורים , הגם שהגופים נותרו נופי טבע 'קשים , ' נטולי אדם , הטבע כמאמץ הישרדות בין טרשים לחמסין . היוליותה של האדמה ככוח קמאי , אפל , אלים ואי רציונלי קשורה בתודעת ארדון 1 _£ 1974-1975 43 ז _?* _¥ 0 א < 1 << 11 . ו >' _,, \ חו _01 _\/^ 1 ו \ _1101 ( להלן : וישני , ארדון 44 . ( שם , עמ' 45 . 25-24 שם , עמ' 46 . 28 מרדכי ארדון , 'האמן והאדמה , ' קמה , 1949 ( להלן : ארדון , 'האמן והאדמה , ( ' עמ' 47 . 397-396 וישני , ארדון , עמי . 29

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help