sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:418

בהיפוכה הגמור — בחשכה שהאפילה את ציורי שטיינהרט הקודמים , ולבטח את חיתוכי העץ שלו לאחר מלחמת העולם הראשונה . ראו את ציורי השמן שלו _מ 1913 'יהודים בעיר העתיקה , ' או 'יהודים מתפללים לאור הנר' מ , 1920 או 'היהודי הנצחי' מ : 1919 המונוכרום הנוקטורנלי המשליט את הלילה המטפורי על הקיום היהודי , המעבר מירח ונר אל שמש חמסין ירושלמית , הותיר את שטיינהרט בתחום העיוורון היחסי . בעוד שה'עיוורוך הקודם נובע מחשכה פנימית יוקדת , הרי שה'עיוורוך הנוכחי יסודו בשרפה חיצונית . ההנחה היא שהאפוקליפטיות הידועה של שטיינהרט , זו שמאז ימי ה'פתטיקר' מ 1912 התגלגלה גם לייצוג המרחב הירושלמי , המשיכה לשאת את הפתוס האקספרסיוניסטי ברמת החריכה הבוהקת והאוכלת כול של 'שרפת הכול' — _110108 _0 ; 1115105 ) שואה . ( במקביל לפעילותו של שטיינהרט בקבוצה האקספרסיוניסטית ה'פתטיקר , ' מרטין בובר פיתח בברסלאו הגות אקספרסיוניסטית שבמרכזה להטה אש גדולה . במאמרו 'אקסטזה ותודעה' ( י 1 _> ת 1 תת _* _6 110 ( 1 _86 _^ _מ ( £ 1 _< $ 1 מ 1909 ערג בובר לביטול כל שניות בזכות מצב האקסטזה . האקסטזה כמצב המבוקש של אחדות האני ש'הוא אש' ואשר 'נתמזגו [ בו ] העולם והאני . ' זהו מצב נפשי שבו 'נתלקחו כל הניצוצות ללהבה אחת' והאדם הופקע מכל מודעות מפרידה בין מסמן למסומן ( הפרדת האדם מהלשון . ( באקסטזת האש שלו , האדם מממש בדידות מרבית ו'דיבור של דממה דקה , ' בעודו 'נישא ודומם . ' דיוניסיות ניטשיאנית זו של בובר הצעיר הלמה את זיקתו דאז לתנועה האקספרסיוניסטית . את ספרו ' דניאל' מ 1913 פתח בובר ב'דיאלוג בהרים' ( הד ברור ל'כה אמר זרתוסטרא : ( ' דניאל מבקש להתרומם מעלה מעלה , מהחללי אל הלא חללי , אל עבר האחד הטרנסצנדנטלי . התרוממות כמימוש האני , כאישוש כיוון הנשמה , קשב ל'שיר הפנימי . ' כך ידע אחדות , כוח וחדריה אל עצמותיות החיים . דומה שחוויית ההרים של דניאל חוזרת בחוויית הרי יהודה של אמני העלייה הגרמנית ( אלה שהוזכרו ואחרים ) דוגמת מרדכי ארדון ( מקס ברונשטיין , ( שעלה ארצה מברלין בשנת עלייתם של שטיינהרט ובודקו , ואשר גם הוא התמסר לנושא ייצוגם של הרי יהודה , ולו רק לפרק זמן מוגבל . בחינת פרק זה ביצירת ארדון שבה וחושפת תשתית מטפיזית , המחזירה אותנו לשורשים מיסטיים ניטשיאניים בעת ובעונה אחת . במשך שנתיים לאחר עלייתו , בעודו מתגורר בקריית ענבים , מלמד ציור בבתי ספר בירושלים ולאחר מכן ( מ ( 1935 ב'בצלאל החדש , ' שב ארדון אט אט אל הציור . תחילה היו צבעיו כהים מאוד , נוקטורנליים כמעט , מבטאים ספק געגועים לזוהר הפנימי של הקלסיקונים האירופים טינטורטו , אל גרקו ורמברנדט , וספק קושי הסתגלות לאור המקומי העז . מישל וישני הציעה שהניגוד בין הפנטזיה הצבעונית האוריינטלית , _שארדון נשא עמו הליליים גרוטסקטיים מלנכוליים של דמויות שצייר באותה תקופה . 'מעניין להצביע על דמיון מסוים בין '' נוף עין כרם" לבין רישומים של אנה טיכו מאותו הזמן , ' כתבה אירית הדר ( בספרה ימשה מוקדי , ' תל אביב , 2000 עמ' . ( 154 גבריאל תדמור ציין בספר אחר ביחס לנופיו המונוכרומיים הזהובים של מוקדי ש'זהו צבעה של השמש הלוהטת כגרסתו האקטואלית של מוקדי' ( משה מוקדי , ירושלים , 1984 עמ' 41 . ( 33 בנימין הרושובסקי ( עורך , ( יורשי הסימבוליזם בשירה , תל אביב , 1973 עמ' 42 . 85 שם , עמ' . 86

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help