sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:416

בתאורה דרמטית של הצללות והבהרות חריפות . תחריטיו של סגרס מתמסרים לקוויות נחשולית של סלעים וצוקים ומבטאים קטסטרופליות . בטקסט מ 1929 על תחריטי סגרס כתב קרל איינשטיין על 'מין אימה , ' 'אגורפוביה , ' 'קטסטרופה , ' על הנופים כ'רוחות רפאים נטולי גוף , ' 'האבן כסימן של מוות' ו'נוף המסמן את ההרס העצמי . ' ועוד הוסיף , ' מדבר מבותר בשבילים אשר רק מטאוריטים יכולים לפסלם , גיהינום קרוש שלא ניתן לנשום בו , נעדר בני אדם וחיות .... דממה מסוגרה ואנוכית . מונולוגים של ייסורים באים בימים . ' קרקואר , שעבר להתגורר בירושלים ב 1926 ( לאחר שעבד בחיפה אצל הארכיטקט אלכסנדר ברוולד , ( עמד בקשרי ידידות עם אנה טיכו ונהג לבקר ב'סלון החברתי' שבביתה ( מאירה פרי וד"ר מיכה לוין מציינים עובדה זאת , בתוספת הערתו של הצייר יעקב פינס שבשנות הארבעים השתבשו יחסי קרקואר טיכו , ומוסיפים : 'אנה טיכו ... הושפעה ממנו הן בבחירת נושאי ציוריה והן בסגנונם . ( ' לא פחות חשוב היה 'הסלון החברתי' בבית משפחת קרקואר שבו ביקרו , בין השאר , מרטין בובר והמשוררים אלזה לסקר שילר ואברהם בן יצחק _> ד"ר סונה , ( שעלה מווינה לירושלים ב 1938 וכתב באחד משיריו הנדירים : 'ובהיות הבוקר / והנה מרחף אתה על פני התהום / לרקוע עליו שמיך העמוקים / והשמש הגדול בידיך / — עד ערב . ' על שני המשוררים האחרונים הללו כתבה לאה גולדברג : 'שני משוררים ראיתי בערב ההוא , ושניהם היו בודדים בדידות טרגית , חיים בעולם שחור ונורא . ' ועוד ציינה גולדברג ביחס לד"ר סונה : 'על ניטשה היה מדבר לעתים קרובות למדי . ' את רישומי הרי יהודה שלו , נופים נעדרי אדם שנרשמו בגיר שחור , רשם קרקואר כאמור בלילות בביתו . המוקדמים שבהם , שעיקרם סביב , 1926 ליליים באופיים ומתמקמים בבית הקברות וביד אבשלום שלמרגלות חומת העיר העתיקה . בתחילת שנות השלושים התבהרו רישומיו של קרקואר , בהתמקדם בהרי יהודה הצחיחים והחרושים בתנועה נחשולית אפלה . אלה תוארו בידי כותבים שונים במונחי 'אין סופיות , ' 'פנתאיזם , ' 'נצחיות , ' 'עצמה , ' ' בראשיתיות' ועוד . כמו כן ציינו הכותבים את השפעת משיכות המכחול של ואן גוך על מקצבי הגיר של קרקואר . אך מעל לכול , נופי הרי יהודה שלו היו נופי כאב ומוות . תמצותם במוטיב הקוץ , הדרדר היבש , אמר יובש , פציעה , ואזכור איקונוגרפי ברור לייסוריו של ישו ( שדמותו הגיחה ברישומי קרקואר מבעד לקבצנים ולעצי הזית . ( ועוד : 'סונה ראה את הקוצים של קרקואר נעקרים מהדף , ניתקים מן האדמה ועפים גבוה אל השמים . הוא ראה אותם הופכים לשמש במרכז החלל הריק , קוץ שמש . ' התרשמות מאוחרת זו של דני 2 ( 12-2 ( 18 30 . _וןון 0 . 4 ( 1 929 ) . וז . !} 1 1 , ח _161 _אח 31 10 , 1 _£ 1 שם , עמי . 204 32 לאופולד קרקואר ( לעיל , הערה , ( 22 עמי 33 . 56 לאה גולדברג , פגישה עם משורר , תל אביב , 1952 עמ' . 65 ככל שמדובר בשיר זה על תהום נפשית ושמים שהם הרקעת רוח אישית , על שמש ככוח הכרה ויצירה ועל ערב שהוא מוות , אפשר להצביע על אנלוגיה לערכי הנופים הנדונים במאמר זה , ולו בהשוואה לשירי ירושלים של אלזה _לסקר שילר . 34 שם , עמ' 35 . 44 שם , עמי 36 . 30 דני דותן , על משולש הפוך בין כאן לירח , ירושלים , 1993 עמ' . 138

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help