sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:415

מיתיות חיות , אף כי ישויות נמות ; ברית של חיים ומוות , שהרי הלב הפועם של ההר המדברי 'פועם עם המתים בחיק הר הזיתים . ' בה בעת — 'ובכול — בכול דממת קדמות אין קץ ' ... פרדוקס של דממה זועקת , מוות חיים . לתוך הפרדוקס _הפיזי מטפיזי הזה חודרת נשמת הצייר ונוסכת בו חיים , וכמו משיבה את החומר האטום — האדמה — אל נצחיותם של השמים ... ' ) הם מתנשאים ... / אלי הנצח . ( _' ! מעשהו של קרקואר , כך לסקר שילר , הוא בניית 'גלוסקמאות , ' משמע _בתי קבר . וביתר שאת : 'על גאות הגלוסקמאות שלו כולן טבוע / 'צלם דמות' [ האלוהים ] שנעלם . ' רישומי הרי יהודה של לאופולד קרקואר , טוענת המשוררת , הם עיצובי מצבות לאלוהים נגוז . משמע , צניחת השמים והתאבנותם בהרי יהודה היא נפילה ומוות של הקב"ה . ואם לא מוות , כי אז אבדן הכרה של גוף פועם , אך סטטי ודומם ( אף כי זועק . ( ... קרקואר הגיע מווינה לארץ ישראל ( חיפה ) ב , 1924 כשמאחוריו מעורבות בעולם האמנות האקספרסיוניסטי הווינאי . ידועה הערצתו דאז לאוסקר קוקושקה ולרישומיו ה'ברבריים' פראיים ( נוסח הרישומים מ 1909 בעקבות מחזהו 'רוצח , תקוות הנשים , ( ' כשם שידועה זיקתו לחוגי האוונגרד הווינאי . בהקשר זה יודגשו המזיגה המיוחדת שלו שתוארה כ'אקספרסיוניזם קוסמי , ' המוזיקליות ( ברוח קנדינסקי ושנברג של 'הפרש הכחול' ממינכן , ( תחושת אחרית ימים ( הרס ובריאה , ( צורות קוסמיות ( גרמי שמים , קרני אור ) ועוד . כפי שהראה פרופ' אברהם קמפף , אליהו רפופורט — 'הפילוסוף משורר בעל הנטיות הדתיות והמיסטיות החזקות' — חיבר שירים שליוו את רישומי מחזור 'הבריאה' של ל' קרקואר מ 1919 אשר יש בהם מן המיסטיקה הקבלית של הבריאה מתוך התוהו . הטקסט המלווה של רפופורט פירש את ה'בריאה' ברישומים הללו כהוויה מיתית קמאית נוסח רוח אלוהים המרחפת על פני מפלצת תהום . אלה היו מילותיו : 'ההליכה בדרך ההתבוננות במפלצת התוהו ובוהו , ההיצרפות באש כבשנה של רוח מקודשת , אלו לבדן עושות את היצירה לאמנות , למהות . ' אידאה זו ליוותה את לאופולד קרקואר בהגיעו לירושלים ואל הרי יהודה . לא במקרה רשם ב 1928 שני רישומים סימבוליסטיים של מר מוות מנגן בכינור ומתחתיו תלויה גופה , כאשר ברקע אחד מהרישומים מופיע נוף ירושלים . בסדרת ארבעה רישומים נוספים מראשית שנות השלושים נראית דמות מונומנטלית ישישה אשר כולה סלע . בשולי הרישום הראשון בסדרה רשם קרקואר בגרמנית : 'רוח האבן יושב כורע על סלע ואומר שקוראים לו ירושלים . ' פרופ' טרודה דותן זוכרת דברים ששמעה בשנות החמישים (?) מפי ידיד המשפחה , ההיסטוריון והאוצר ד"ר פריץ שיף , בנושא ציורי הרים של הצייר והתחריטאי ההולנדי הרקולס סגרס ( י 61 _> ו , ( 1645-1585 ; 5601 בבחינת אנלוג אפשרי לעיצוב הרי יהודה בציור הירושלמי ה'יקי' בכלל וברישומי קרקואר בפרט . סגרס חרג מציור הנוף ההולנדי של זמנו בציורי שמן והחריטים מפתיעים המייצגים מרחבי צוקים שוממים ופראיים או פנורמות של גיאיות מדבריים רחבים , זרועי סלעים וחורבות תחת שמים גדולים , מרחבים המוארים 26 שם . 27 שם , עמ' 28 . 27 שם , עמ' 29 . 29 שם , עמ' . 45

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help