sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:413

מחצית שנות העשרים . ב , 1959 בקטלוג תערוכת רישומי טיכו ב'בית נכות בצלאל / תיארה אלישבע כהן את יחסה של הרשמת אל נוף ההרים הירושלמי במילים . 'פעילות ותנועה אינן קיימות לגביה . הנוף קיים , סטטי ומרוחק , כאילו לא נגעה בו מעולם יד אדם . ' פגישה בין אדם לאל אדם _, בין הזמני לאל זמני , בין האינטימי למרוחק עד תום . מכיוון שונה כלשהו הדגיש פיליפ הנדי ( איש המוזאון הבריטי , ( במבוא שכתב לתערוכת אנה טיכו במוזאון ישראל , ( 1973 ) דווקא את ממד הזמן הגלום בהרי יהודה : אנה טיכו גילתה ואוהבת מעל לכול את מלאכת החיטוב האיתנה של הזמן בגבעות נוף יהודה ובעמקיו ; את מדרגי האבן והבתים שאינם נראים צעירים משיפולי ההרים שאליהם הם נצמדים . דמותו , דמות הנוף הקדום ביותר בעולם , היסטוריה חזותית של סחף נצחי , של עירום אנושי ועזובה . קשיותו של החומר והמרחבים גדולי הממדים , יש בהם כדי להטיל מורא על כל אמן שהוא . ובכן הסטטי והמרוחק , שהוא גם האל אנושי , הוא זה שנחרט ונטבעו בו אותות הזמן ; דואליות של הקדום ( הראשוני , הטרום זמני ) ושל כתיבת הזמן . במבוא לאלבום 'תריסר פקסימיליות של אנה טיכו , ' שראה אור בווינה ערב מלחמת העולם השנייה , ציין מקס _אייזלר את בדידות ההר שבחרה בו אנה טיכו , אשת החברה . הוא הדגיש את ממד הזמן הקדום המיוצג בנופים , את המורפולוגיה הוולקנית של האדמה ואת אותות האקלים הקשה . טיכו , טען אייזלר , מייצגת את הזמן החורט סימניו בנוף והיא מטביעה בו את תוגתה . היא קולטת ברישומיה את רוח המקום 1 הנשמה הנאבקת בתוככי הנוף הירושלמי ומבקשת לנסוק מן החייתי אל האלוהי . הנוף כגורל אדם : 'הכל כאן לא ממשי ותהומי , ' ו'באורח מוזר , _האמנית חשה בנוח עם הזוועתי , המרגש והנשגב שבעולם הסובב אותה . ' עדיין הדי האקספרסיוניזם הגרמני . שנים מאוחר יותר , ב , 1976 תיאר יונה פישר את מגעה של אנה טיכו עם הרי יהודה ונושאים נוספים כ'מסעי התבודדות אל תוך הטבע , של התייחדות עם אתרים ואנשים שאותות הזמן טבעו בהם חותם של נצח . שום שינוי מהותי לא יחול יותר בצורתו הנישאה של הר , במבטו הקפוא של ישיש . ' מה עושה _הרקזמת לפרדוקס זה של זמן אל זמני , של כתיבת זמן הרושמת את הקדום ואת הנצחי ? היא מטביעה בו חיים , היא כותבת אותו , מטילה בו סימנים המסמנים ... ' מקצבים , התרחשויות חולפות בגופו של הנוף . נוכחות נסתרת זו היא המשווה לדמותו של הנוף חסר הגיל את ''מהימנותו . ' ... " קשה להימנע מהקשרים היידגריאניים של 'הוויה וזמן' : ( 1927 ) ההוויה היא הזמן , ההתהוות המתמדת 15 ללא מספרי עמודים . 16 ללא מספרי עמודים . 1 7 אנה טיכו , 12 גליונות פקסימיליות , על פי רישומיה של אנה טיכו ; הקדמה מאת מכס איסלר [ כך , [ וינה . [ 1937 ] החוברת תלת לשונית : עברית . גרמנית ואנגלית . 18 חרף כל שורשיה של אנה טיכו ברישום קלסי ( דירר , בעיקר , ( שחוותה במוזאון 'אלברטינה' בווינה טרם עלייתה ארצה , היא חשה בתקופות המוקדמות של יצירתה בארץ ישראל זיקה עזה לקוקושקה ולאגון שילה . 19 אנה טיכו , 'מתווים , ' בעריכת יונה פישר , ירושלים , 1976 ללא מספרי עמודים . 20 שם .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help