sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:412

קרובים ורחוקים כפי שהנם פה . יש להתבונן תמיד בשמים , ביום ובליל , שהשמים הם דמו של הנוף . השמים מטעינים את הנוף בכוח , בעצמה , אך גם ברכות ; וכל זה כה מלא ורב , עד כי לא תוכל לצייר זאת . בכל צעד מצעדיך משתנה המראה , הצבעים מתמזגים והבהירות הופכת לרעלה מצעפת . ואם תפסת , יודע אתה שלא אתה תפסת את הנוף , כי אם הנוף תפס אותך .... הנוף היה בהיר מדי וקשה , והשמש כה עזה .... כה איוויתי לתפוס את סודו של זה הנוף , סודו של האי רציונלי .... שתי ספירות נפגשות : השכל אבד לפתע ואור נגלה בדרך .... בדרכי לים המלח .... אמת , כל הרגשות מקומם בלב , ברם היו דברים הקשורים באדמה , כמו נשרף הלב . קשתה עלי הנשימה , דברים לא אדעם לחצו , ראשי כבד עלי .... לו אך יכולתי לומר : 'אתה , הנוף . ' כל אחר הצהריים התבוננתי בנוף סביב מבלי לראותו ונעלתי עצמי מפניו . ולפתע זה בא , ברגע חוסר האונים , או אז נמוגה ההתנגדות והנוף בא לקראתי . ופתע פתאום , חיל ורעדה תפסוני כבטלפי חיה .... אט אט נכנעתי ..., באוזני שמעתי רפסודיית פרלודים עם המוטיבים 'מי אתה ' ? 'מי אני , ' ? דו שיח , ואז הרהרתי בספר ' איוב .... ' שם , בדרך לים המלח , בחולפי בין ההרים העירומים והשרופים של מדבר יהודה , ככל שהעמיקה הדרך , היו הרי המוות נטולי רחמים . הכל מוטל תחת השמש היוקדת . ככל שירדתי , כן פגשתי במוות בנוף הזה . לא חדש בעבורי הנוף המת , אך כאן לא ניתן להימלט מפניו . שגם הדולומיטים עירומים , ללא עצים , אך שם הציפורים שרות .... פה המוות בא לקראתך , חודר לתוכך ושורף אותך מבפנים . כאילו יקדה בך האש , עת — בתווך — מונח לו ים המוות , שלו , בלב לבה של האימה " ... אין לדעת אם ובאיזו מידה ינקו רישומיה של אנה טיכו מספרייתה . שירה של אלזה לסקר שילר וחיבורו של עובדיה נכתבו בימים שבהם כבר ייצגה טיכו את הרי יהודה בעפרונה . יחד עם זאת , הרוח המטפיזית המסוימת העולה מן הספרות האקספרסיוניסטית הגרמנית הנדונה מדגישה ומאירה את רוח נופיה של הרשמת , שעלתה מווינה לירושלים _ב 1912 בגיל . 18 אתה מתבונן ברישומי הרי יהודה של טיכו בין שנות השלושים לשנות החמישים ואתה פוגש בגלים , בנחשולים של כוחות היוליים , אימתניים ושותקים בו בזמן : מאבק איתנים של אדמה נגד שמים , תעצומות קמאיות בדינמיקה סטיכית סוחפת ובקרשצ'נדו ששיאו ' התפוצצות' במפגש פסגת ההר ( האפל ) והשמים ( הבהירים . ( אלה הם אותם דפים אשר אל ריקנות לובנם ניגשה הרשמת בתחושה מעורבת של קסם ואימה , כעדות ידידתה הקרובה אלישבע כהן . במאמר אחר תיארה א' כהן את 'הקשר המיסטי כמעט' שקשר את אנה טיכו לנופי העיר וסביבותיה . מפגשה הראשון עם ירושלים היה פרדוקס של 'אהבה ממבט ראשון , ' אך גם 'ניסיון מהמם . למעשה , היתה זו חוויה טראומטית , ' שעיקרה האור המסנוור . לא נותרו כל רישומים של טיכו משנותיה הראשונות בירושלים , ורק לאחר שהייה לא קצרה בדמשק בימי מלחמת העולם הראשונה החלה רושמת את הרי יהודה , לא לפני 11 עובדיה , נוף בוער , 1935 בקירוב , הוצאת 'הגשמה / תל אביב , ללא מספור עמודים . בתרגומי . 12 אלישבע כהן , 'מבט לסטודיו של אנה טיכו , הציירת של ירושלים / אריאל , , ( 1978 ) 46-45 עמי 13 . 42 אלישבע כהן , מבוא לספר אנה טיכו , תל אביב , 1986 עמ' 14 . 7 שם , עמי . 8

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help