sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:411

מאת פרידריך הלדרלין , ובה מפייט המשורר בסמוך להרי האלפים : 'עת לפתע , הרחק בהרים , / עמוק תחת פסגות הכסף / ... / שמעתי בתהום הקרה מכל , / צעיר קורא לדרור . גם שמעתיו שם ברוגזו , / מטיל אשם באמא אדמה / וברעם הוא עצמו שהולידו / ... / , היה זה קול האציל שבנהרות , / קולו של הריין בן החורין . ' ... כוח הנעורים הארוטיים של נהר הריין עומד כסתירה חריפה לזקנה הצחיחה של הרי יהודה , שקמטי הקרקע בהם כקמטי עורם של ישישים ( אשר כה קסמו לציירים ולרשמים מהאסכולה הגרמנית הארץ ישראלית . ( כאן , על אותו מדף , נמצא ספר שיריה של אלזה לסקר שילר , 'פסנתרי הכחול' ( שראה אור בירושלים ב , ( 1943 ובו מופיע בגרמנית השיר 'ירושלים : ' 'אני פוסעת מבעד למוזיליאום / מאובנת היא עירנו הקדושה . / אבן נחה ביצועי אגמים מתים / שלא כמימי משי משחקים : באים והולכים . / אדמה קשה מקשיחה מבט לנודד / — והוא צונח בלילה הקשה . / חרדה אני , להתגבר לא אוכל . ' אלזה לסקר שילר , המשוררת האקספרסיוניסטית הדגולה שהתגוררה בירושלים מאז שנת , 1939 ממשיכה את שירה בייחול לאהוב גואל ' ) במעיל אלפיני קל : ( ' 'לו רק באת / — אל ארץ האבות / — כמו ילד להזהירני : / ירושלים , קומי לתחייה ' ! הנה כי כן , ירושלים כגופה מתה , מאובנת וקשה וכמקור לחרדה . דומה שהרי יהודה שימשו בעבור האקספרסיוניסטים המגיעים ארצה מגרמניה נוף ההולם את האפוקליפטיות של השיר הידוע _'סוף עולם' _^ 6 ) ח (\\ ' £ 11 £ של יקוב וךהודה ואת מראות האפוקליפסה של 'הפתטיקאים , ' למשל ( ריכרד ינתור , לודביג מיידנר , יעקב שטיינהרט . ( הרי יהודה באפוקליפסה _ארץ ישראלית בעבור האקספרסיוניסטים _הארץ ישראליים . ירושלים טרגית שכזו חוזרת אכן בכמה משיריו של לודביג שטראוס הנשכח , שחוברת שיריו מהשנים 1940-1934 הודפסה בגרמנית בירושלים ונמצאת אף היא על מדפיה של אנה טיכו ( ראו השיר 'צהרים בהרים , ' ובו השמש לוהטת בנוף הסטטי המנומנם , וחליל של רועה ערבי עונה ל'קינת האדמה' _116 — £ 1 . ( 061 1 <; 13 _§ 6 ( 161 אך יותר מכול נמשכת העי ן בספריית טיכו לחוברת דקיקה , כ 15 עמודים עוביה , 'נו ף בוער' שמה , שנכתבה בגרמנית בידי מחבר מסתורי , אולי צייר , המכנה את עצמו בשם 'עובדיה' ( ובל נחליפו עם הצייר שמואל עובדיהו עובדובסקי , יליד אוקראינה . ( קריאה ב'נוף בוער' מפגישה אותנו עם תפיסה מטפיזית נועזת של נוף הרי יהודה או מדבר יהודה כנוף חידתי הטעון במוות עד כי הוא הופך לאידאה של המוות : ... כמו באל זמן , כמו גשר מעל לתהומות . _עשר עשרים שנה וטרם אוכל לומר מהו נוף זה .... הכל פה עטוף סודות . ארצות רבות ידעתי , תמיד קיבלני הנוף בלבביות והעני ק לי מראותיו כספר .... ברם כאן ..., פגשתי התנגדות שלא מצאתי כמותה בכל מקום אחר : סגור ומרוחק , הנוף מרחיקני , כמעגל מכושף שאין להשתחרר ממנו . ומשניםיתי ללכדו — אך רי ק תפסתי . לדעת את חידת הנוף . ניסיתי לכתוב עליו ... וכשלתי , לא מצאתי מילים . אין פה תהומות רומנטיים ואין כאן הלמות מים בנפילתם ואף לא _תצורות הרים .... הכפרים תולים על ההרים , חרוכים מלהט הקיץ — אפור , צהוב , חום . ואף על פי כן , עז מאוד האור , ומשקלטת את קווי המתאר וביקשת לציירם — אתה תר אחר הפסטל הבהיר , אך שוב — חומק לו הנוף .... בשום מקום אי ן השמים 9 בתרגומי החופשי . 10 בתרגומי החופשי .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help