sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:409

במקום קדוש או באתר אחר בעל ערך תיירותי או היסטורי . מבטם אל הר הבית , אל בית לחם , אל מנזר מרסבא וכיוצא בזה חולף מבעד למדרונות מדבר יהודה , אך לא רואה בהם את תכליתו . לא כן מבטם של ציירי פרק זה , המעניקים לאותה תפאורה את תפקיד הגיבור המרכזי בדרמה מטפיזית . הרי יהודה ( ח _661 _§ _6 ג ( . _11101 ; של הציור שנהוג לזהותו כ / יקי' מייצגים ירושלים של טבע ( צחיח , אמנם ) העונה לירושלים ארכיטקטונית היסטורית ( למרות שגם זו צוירה בידי חלק נכבד מהציירים הנדונים : טיכו ושטיינהרט למשל רשמו וציירו את כיפת הסלע , החומות והסמטאות . ( הרי יהודה כטבע אל זמני , כטבע טרגי , כטבע מורבידי . משימת השורות שלהלן לנסות לרדת אל שורשי המסמן החדש הזה של ירושלים , אל הקשריו העיוניים ואל סוד פשרו . יצוין חשיבות האיקונוגרף של הרי יהודה חורגת מתחום הציור . שכן ה'המצאה' ה'יקית' הנדונה פלשה גם לתחום הצילום ה _; " קי' ( ראו צילומיו של יוסף שווייג את מדבר יהודה בשנים ( 1945-1935 ואפילו לתחום הארכיטקטורה ה'יקית : ' ב 1938 נפתח בית החולים ' הדסה' על הר הצופים בירושלים . האדריכל אריך מנדלסון יצר מתתם מאופיין בקווים אופקיים רחבים המבקשים להתחבר לנוף ההררי מבלי להתחרות בו . זאת ועוד , קצותיהם המזרחיים של הבניינים עוצבו בחצי עיגול , ובחלקם נקודות תצפית אל נופי מדבר יהודה י שנים רבות מאוחר יותר , _ב _, 1967 התרפק עדיין יצחק פטר דנציגר , יליד גרמניה , על הרי יהודה כאשר חצב באזמלו 'טרסות' בפסל פניו המונומנטליות של זאב ז'בוטינסקי . ד"ר קרל שוורץ , מי שניהל בברלין את המוזאון היהודי עד עלייתו ארצה ב 1933 והתמנותו למנהל מוזאון תל אביב , התייחס ב 1941 בספרו 'האמנות היהודית החדשה בארץ-ישראל' לחוויית האור הלוהט נדן האמן היושב כעת בארץ ... נוכח לדעת כעבור זמן מה , כי לוח הצבעים האירופי אין להשתמש בו כאן ; כי תנאי האור והאוויר בארץ יוצרים תנאים אופטיים אחרים ; הצבעים נראים באור אחר , הם עזים יותר , האקורדים שלהם שונים ופרספקטיבה האוויר מיוסדת על מושגי רוחק אחרים . הבהקת האור וערפולו מוזרים הם לעין שהורגלה בתנאי האור והאוויר של אירופה . בקיץ לוהט החום , קרני השמש העזות רוטטות ומטשטשות , יחד עם אדי הטל , את קווי ההיקף של העצמים . השמים אינם קלים ובהירים , אלא בהשוואה עם העצמים הריהם כהים ותכופות כבדים . תיאור זה של ד"ר שוורץ חל , מן הסתם , גם על ייצוגי מדבר יהודה , אשר סביב 1940 כבר היו שגורים ביצירתם של אמנים עולי גרמניה , מרביתם ידידיו הקרובים של המנהל מברלין . מה הביא את הציירים העולים הללו , שמרביתם התגוררו בירושלים , להיתפס לפתע לטופוגרפיה ולאור שלא עמדו עד אז במרכז עניינם של ציירי ירושלים ? הייתכן שציור הנוף היוקד בצהובי השמש חייב למשל לנופיו היוקדים של ואן גוך , שהשפיע עמוקות על האקספרסיוניזם הגרמני בכלל ( ועל קרקואר המוקדם בפרט ?( אולי ; למרות שצהובי ארל 2 יוסף שווייג , יליד פולניה , רכש השכלתו באוסטריה ב 1922 והתיישב בירושלים ב 3 . 1925 קרל שוורץ , האמנות היהודית החדשה בארץ ישראל , ירושלים 1941 ( להלן : שוורץ , האמנות יהודית החדשה , ( עמ' . 66

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help