sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:407

לביורוקרטיה ולאדמיניסטרציה שלטונית מרכזית כמו משפט , דואר , רפואה , תחבורה , התגבשו בארץ ישראל תוך הסתייעות בבריטים — ועל כן ניכרת בהם עד היום טביעת יד בריטית משמעותית — הרי שהתרבות התפתחה הלכה למעשה ללא הבריטים . אמנות יוצרת אינה זקוקה לממשל והיא מתקיימת טוב יותר הרחק ממנו . אין מזכירים את החבל בביתו של התלוי , ואין זה נימוסי להזכיר את תל אביב בכנס שעוסק בירושלים ; אך שנות השלושים והארבעים היו בעצם שנות הניצחון הדמוגרפי והתרבותי של תל אביב . המערכת התרבותית החזקה הייתה זו של תל אביב . במרכזה עמדה בשנות העשרים דווקא הספרות העברית : הייתה לה תשתית , היו לה מפיצים , היו לה צרכנים והיה לה קהל . תל אביב שימשה מרכז , פיתחה קשרים עם מרכזי הספרות העברית בעולם , והיה ברור שהספרות היא נושאת הדגל של המשימה האינטלקטואלית המשמעותית והחשובה , קרי — הפצת האידאלים הלאומיים והובלת השיח הציבורי הרעיוני . הספרות יכולה לעשות זאת באמצעות כלי העבודה העיקרי שלה — המילים . הציירים והפסלים הסתופפו למעשה בצלם של הספרות והתאטרון . הרחק מן המרכז התוסס הזה , שם בירושלים , על הגבעות ועל ההרים , פועלים האמנים שגדעון עפרת ידבר עליהם . שניים מהם היו וינאים — אנה טיכו ולאופולד קרקואר , שחיו כבר בשנות העשרים בירושלים — ואחרים שעלו מגרמניה בשנות השלושים , חלקם פליטים , רבים מהם מנותקים ניתוק כפוי ודרמטי מהתרבות של המרכזים העירוניים הגדולים שמהם באו . וינה , ברלין , דרזדן . לא זאת בלבד שבאו משם אלא היו מעורים מאוד בעשייה האמנותית בערי מוצאם , כולם חלק מן הקצה הקשה של האוונגרד בכל אחד ממרכזים אלה . הם חיו עתה בירושלים במעין מושבה סגורה , ולא פעלו במתכונת הציבורית ההרואית של אמני תל אביב וסופריה . לא אמנות של שיח ציבורי , למרות שארדון היה מנהל 'בצלאל' ושקרקואר היה אדריכל פעיל , והם היו בהחלט מעורים בחיים הציבוריים ; יצירתם האמנותית היא בעיקר כמעט פרטית , בלילות הבדידות של הסטודיו . ובכן , מצד אחד קוסמופוליטיות ואנינות של מרכזים עירוניים גדולים , של וינה וברלין , ומצד שני - שוליים של שוליים , סצנת אמנות שהיא עצמה ניצבה בשולי סצנה תרבותית שבמרכזה עמדה הספרות בתל אביב . נראה לי שהחלטתו של גדעון עפרת לדבר על השוליים האלה היא החלטה נבונה מאוד . בחירת העיסוק ב'אנדרדוג' תאפשר לנו , אולי , לזרות אור על המרכז ולהבין יותר את אשר קרה כאן .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help