sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:400

בה ואת האקלים הרצוי לו . ' בבואי לחיות דרך קבע בירושלים חשתי ענווה מרובה מול העיר הזאת שהכל התרחש בה , לב האומה הישראלית , העיר שבה נפגשות במתח קבוע שלוש הדתות המונותאיסטיות ששינו את העולם . בירושלים אומרים כאן היה ואילו בתל אביב , כאן יהיה . אני זוכר שורות של שלונסקי : 'אנחנו אבן היסוד לעולם לא היה עוד הנחנו / לדת לא הייתה עוד הגברנו שלטון , אנחנו , אנחנו , אנחנו' ולהלן : 'אם עוד לא ניצחנו הרי כבר נסכנו / שיר יופי ומרד , דגן ובטון // אנו הולכים והזיו בכל דיוקן / אנו הולכים והבוז לכל זרקן . ' הוא משורר את שירת העתיד המזמרת . גם אלכסנדר פן , בשיר 'הבו לבנים' שלו קובע : 'במקום אתמול יש לנו מחר . ' זו קביעה תל אביבית מאד . אנחנו כפולי זהות . אנחנו האמנו כי הישוב הישן , שרובו בירושלים , הולך ושוקע עם שירת העתיד הציונית והוא נחלת העבר . והם , החרדים , ראו בנו תופעה חולפת . עברו דורות ושתי ההוויות האלה עדיין נאבקות בנו . ירושלים ותל אביב אחוזות יחדיו בסבל הנורא שגורם שפך הדמים אך הן מתרחקות זו מזו ומייצגות פנים שונות לחלוטין . ואף על פי כן אני מסרב לקבל את הקביעה הנחרצת שישנה ספרות ירושלמית מול תל אביבית או אמנות אחרת . קשה בארץ של דונם וחצי לפתח ספרות אזורית . יהודה עמיחי חי שנים רבות בירושלים והרבה לכתוב עליה . אך אינני יכול לומר שקיימת אסכולה ירושלמית בשירה . הרי גם אורי צבי ויעקב אורלנד וזלדה לא הירפו מן העיר הזאת וכל אחת ואחד בהם מאופיין בצורת השיר , בניגון , בלשון המראות שבו . ואני השייך ביוגרפית לשתי הערים הללו נושא בלבי גם את הגליל והנגב והמדבר . בבוא יומי אני רוצה להיקבר בירושלים אף שהייתי מצפה שמישהו יביא שקית חול תל אביבי לערבבו בעפרה ובאבניה של העיר הזאת . אם מותר לנחתום להעיד על עיסתו אומר ספרי אחוזים בכל זמניה ונופיה של הארץ הזאת ומהם נושאים מרחקים שלא מכאן . 'הספר המשוגע' שלי הוא תל אביבי בעיקרו אך פרקים נכבדים בו מתרחשים בחיפה , בעכו , באלכסנדריה . 'דפים ירושלמיים' הוא ירושלמי מאד אך ארץ ישראל כולה מצויה בו . נכון , ספרי 'רשימות מבית היין' עוסק במקום המצוי בדרום תל אביב , ברחוב זבולון פינת רחוב מטלון . אך הוא עוסק בבני אדם ולא באתרים , הוא עוסק באדם השותה בבחינת אמת ביין תיוודע . ויכולתי למנות ספרים נוספים . אינני רוצה לחסר ולו מרכיב אחד בזהותי . גם אני שייך לאסיפת כל הדורות , כדברי נחמיה שיין , המ"פ שלי שנפל ב'ליל הגשרים' ביוני . 1946 בירושלים אתה מצוי בה , באסיפה הזאת . אך גם תל אביב , 'העיר הלבנה , ' הצעירה והתוססת כ'עיר ללא הפסקה' היא בעלת חוב להיסטוריה שלנו . והקרב על ירושלים נמשך . וגם תל אביב מדממת בפצעיה וקרובה לירושלים מתמיד בגורל האחד . ארץ ישראל כולה מתקשה לשאת את המלחמה הנמשכת בין שני העמים השוכנים בה . ערב אחד , בכסית , לאחר מלחמת ששת הימים אמר לי אלתרמן : 'אתה מכיר כל שביל בארץ , כל דרך עפר , אתה גם אוהב את הבוסתנים שלהם , את כרמי הזיתים והתאנים , את הכפרים וריח התבונים . אני _תל אביבי . אך מי שיחזיר את לבה של ארץ ישראל מן הראוי שיכתוב לפני כן תנ"ך אחר . ' הוא ראה את הדברים האלה מתוך תפיסה רוחנית שלמה ולאו דווקא כחווייה ביוגרפית . הוא האמין בשלמות הארץ ובאפשרות החיים

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help