sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:399

בירושלים . זה לא כבר קראתי דברים שכתב הסופר והמבקר שלמה צמח ביולי , 1929 לאחר הטבח שנערך ביהודי חברון . חרף כל ההבדלים בין הזמן ההוא לזמננו היום ישנו איזה מכנה משותף בין האירועים הקשים ההם לבין אינתיפדת אלאקצה , שהחלה בירושלים . המנהיגות הפלסטינית מכריזה על סכנה הצפויה מידי היהודים למסגדי חארם א שאריף ומגייסת המונים בארץ וברחבי העולם הערבי והמוסלמי להגנה על קודשי האיסלם . הכל מעורב פה , קנאות לאומנית ודתית וקריאה לג'יאהד . גם בקרבנו , ניתנה האמת להאמר _, נמצאה קבוצת יהודים שכוננו מחתרת ודנו גם בהרס מסגדי הר הבית כדי לפנות מקום לבית המקדש השלישי בעזרת המשיח שיבוא . מאידך גיסא אומר עמוס עוז , יליד ירושלים , לאחר ששת הימים , שהוא צועד בסמטאות העיר העתיקה ו'עוזי' בידו כאיש זר בעיר זרה . וזה עמוס עוז שכה היטיב לכתוב על ירושלים המנדטורית ב'הר העצה הרעה , ' שם ניצב ארמון הנציב הבריטי . כמה ימים לאחר כיבוש הר הבית שוטטתי לא הרחק ממלון המלך דוד , שבו אנו מעלים כעת את התקופה המנדטורית . עדיין לבשתי מדים . פגשתי את אורי צבי גרינברג . אמרתי לו : 'אורי צבי חלומך התגשם ! ירושלים השלמה בידינו ! לפני 30 שנה ניבאת על כך . ' התכוונתי לכתוב בשיר 'יהודה היום , יהודה מחר , ' הנועל את 'ספר הקיטרוג והאמונה' שלו , שראה אור בשנת . 1937 באותו שיר הוא מנבא את מלחמת העולם השניה ואת הקרב על בריטניה שהתרחש בשנת , 1940 את התקפות חיל האויר הגרמני , הלופטוואפה , על לונדון . שלוש שנים לפני כן הוא כותב בשיר ההוא — 'אני חז את נשרי עמלק מהריינוס עפים אלי גג הווסטמינסטר הרם . ' להלן הוא צופה מראש את קץ האימפריה ברחבי תבל ואת סוף השלטון הבריטי בארץ הזאת . אך הוא חוזה פורענות קשה שתפקוד אותנו טרם שתבוא הגאולה : 'אני רואה ענויים שיבואו עלי / ... אני שומע הרבה יללות באזני / ... אני רואה בתי כלא עבים , תליות — / בירושלים , ביפו , בעכו - ופני / סיקריקין יהודים נידונים למיתה . // אני רואה איך הללו הולכים לתליה / ושחרית ירושלים בשעוות פניהם . ' כאמור , הוא מנבא בשנת 1937 את סוף שלטון המנדט הבריטי : 'אני רואך היורדת בים חיפה וביפו / אלי אניות אנגליות להפליג . ' - - הוא רואה בעיני רוחו את נצחון מלחמת ששת הימים , שתבוא 30 שנה אחר כך : 'ואני רואה כבר סיעת אווירוני במחוג / על פני הר הבית חגה ביום חג ... / ודגל דוד — במגדלו של דוד' למשמע דברי על התגשמות חזונו ושיחרור ירושלים והר הבית פרץ המשורר בצעקה : ' לא ' ! והמשיך 'הר הבית אינו בידינו . ירושלים לא תהיה בידינו וארץ ישראל אף היא לא תהיה בידינו . הכל אבוד ' ! הוא כעס על משה דיין שהפקיד את הר הבית בידיו של הוואקפ המוסלמי ועל הרבנות הראשית שאסרה עליית יהודים להר . הוא הסביר לי שמי ששולט בהר הבית שולט בירושלים ומי ששולט בירושלים שולט בארץ ישראל . 'הכל אבוד , ' חזר ואמר . ואני התל אביבי והחילוני אמרתי זז 'הר הבית אינו תנאי לתהליך אלא סוף התהליך . ' אך הוא מאן הינחם . והנה שוב פרצה האש בירושלים , על הר הבית , ו'מלחמת אלאקצה' נמשכת בדימום היומיומי וירושלים במוקד הרעש ההיסטורי . לא רחוב אלנבי ולא דיזנגוף סנטר . ירושלים ותל אביב . אך אין קיום לזו בלא זו . ירושלים , ירושלים . סר רונלד סטורס , מושל ירושלים , אמר ב 1920 את הדברים האלה : ' ירושלים היא העיר היחידה בעולם שבה אדם יכול לבחור את המאה שהוא רוצה לחיות

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help