sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:390

של בריטים ושל ערבים , והמעגלים האנושיים הרחבים יותר מורכבים מערב רב של בני כל הדתות , הלאומים והמעמדות החברתיים . יותר מסופרים אחרים השקיע שחר מאמץ בעיצוב אינדיווידואלי של גיבורים לא יהודיים , כגון סוחר העתיקות הערבי הערמומי בולוס אפנדי , או הקצין הבריטי נוירון שתאוותו לצילום מביאה עליו את מותו בידי המון ערבי משתולל . את המיגוון האנושי הססגוני בירושלים הוא ממחיש בתמונות חוץ קולקטיבית רחבות , מהן טקסיות וחגיגיות ומהן פרועות ואלימות : טקס קבלת הפנים לקיסר היילה סילאסי ליד הקונסוליה האתיופית _ב ; _1936 פריצתם של המוני ערבים משולהבים משער יפו לפרוע ביהודים ; מהומה שהתחוללה בשעת הכתרתו של הרב עוזיאל בתואר ראשון לציון ו התנפלות של קהל חרדים זועמים על צעירה קצרת מכנסיים המטיילת ליד מאה שערים ; מסיבת גן בארמון הנציב העליון . זהו הצד המוחצן של הקלחת האנושית הירושלמית , אך בעת ובעונה אחת מדגיש שחר את ההיבטים המופנמים והכמוסים שלה . מספר פעמים מהרהר המספר במה שמסתתר בתוך מיתחמי האבן הסגורים שבשכונת ילדותו , 'אלה גדרות האבן העבות והאטומות המקיפות כליל את החיים הספונים בתוכן ... בה בשעה שכל אחת מהן סוככת על קילוח חיים נבדל ויחיד בגונו ומיוחד בצלילו ובטעמו ובנפתוליו . ' חלק מן המיתחמים האלה מושכים את לבו במסתוריותם , ואחרים — כגון המנזר הקופטי והכנסייה החבשית הצמודה אליו — מעוררים בו בעיקר ניכור ודחייה בשל הזרות המוחלטת שלהם לעולמו שלו . מצד אחד מבקש שחר להתרפק על ירושלים המנדטורית כמרחב לבנטיני אידילי , ששורשיו בתקופה העות'מאנית , והמאפשר את קיומם יחד של יהודים , נוצרים ומוסלמים בחסותו של שלטון בריטי נאור ומעודן . המחשה לכך היא השתעותם הידידותית של הקצין גורדון , דאוד _אבן מחמוד הנהג , בולוס אפנדי והפרופסור ורטהיימר בבית הקפה גת שבמרכז העיר . מצד שני , סצינה נינוחה זו היא בבחינת אפילוג לאותה מציאות מלבבת , שכן ימים אחדים אחריה יפרצו מאורעות תרצ"ו , ושניים מן הנוכחים בבית הקפה עתידים להירצח בהם . המספר חוזר ומזכיר את 'יום התפרצות המאורעות שחצו ובקעו את העולם ואת הזמן לשניים , ' ואכן שנת 1936 משמשת ציר מרכזי בסידרת הרומנים כולה : עידן התום ששרר לפניה שוב לא יחזור . כמו אצל שולמית הראבן ועמוס עוז , גם ירושלים המנדטורית של דוד שחר היא , אפוא , תרכובת מסובכת של יופי וסכנה , עולם נגלה ועולם נסתר , תרבות ופראות , חזות קוסמופוליטית ורגשות לאומיים המתגלמים בהתפרצויות דמים רצחניות . אצל כל אחד מהם ניכר ממד של התרפקות נוסטלגית על עיר ילדותו , המעמעם את היסודות האלימים והמאיימים שמילאו את חללה ומאפשר להדגיש בה את התכונות הקרובות ללב ולהשקיף עליה אחרי ככלות הכל בסלחנות , בחיבה ובגעגועים . 73 ראו : שרה כ"ץ , 'דמויות בירושלים — על הנוף האנושי , ' מראות בירושלים של דוד שחר , תל אביב תשמ"ה , עמי 74 . 152-135 דוד שחר , קיץ בדרך הנביאים , ירושלים , 1996 עמ' 75 . 74 ראו : הנ"ל , יום הרוזנת , ירושלים , 1996 עמ' 46 ואילך . 76 שם , עמ' . 178

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help