sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:388

נאמר במפורש ) נוכחת ירושלים של שנת 1947 במוחשיות רבה יותר , ולכאורה דיוקנה העולה מן הסיפור קשה ומר . כל כולה אוסף של שכונות מקוטעות שביניהן מפרידים קוצים וסלעים ; היא טעונה אלימות מלחמתית פוטנציאלית המתממשת מדי פעם בפיצוצים ובמטחי יריות . ובלילות העוצר עוטפת אימה חשכה את תושביה היהודים , החשים בחריפות את פגיעותם בתוך המרחבים העוינים שמסביב . עם זאת , כל היסודות הקשים האלה מתמתנים מאוד בשל השילוב בין נקודת הראות הנאיבית ושוחרת הטוב של הילד המספר , העלילה הממוקדת בידידות שרקם עם החייל הבריטי והעיצוב הלשוני ההדור . וכך , המנגנון הסיפורי חותר בכל האמצעים להרמוניזציה ולאסתטיזציה של חומרים שמטבעם אינם מלבבים כלל . אופייני הוא הקטע הבא , המנסה לפשר במחי אחד בין נציגיהם של כל הניגודים המתוחים המרכיבים את עולמו של הגיבור ואת ההוויה הלאומית פוליטית הירושלמית : מדוע לא נוכל להתאסף פעם אחת כולנו בחדר האחורי של אוריינט פאלאס , סרג'נט דנלופ ואמא ואבא ובן גוריון ובן חור וירדנה המופתי חג' אמין והמורה מר גיחון ומפקדי המחתרת ומר לצרוס והנציב העליון , כולנו , גם צ'יטה ואמו ושני האבות המתחלפים , לשוחח שעתיים שלוש , להבין סוף סוף זה ללב זה , לוותר קצת , להתפייס ולסלוח ? לצאת יחד אל שפת הנחל ולראות אם כבר שב ונישא בזרם התריס הכחול שנסחף ? כעין השלמה לא בדיונית לשני ספרים אלה מצויה במסה סיפורית שחיבר עוז בזמן שכתב את 'פנתר במרתף , ' ופרש בה את המודל האוטוביוגרפי שמאחוריהם . את שכונת כרם אברהם בצפון העיר , שבה נולד וגדל , תיאר בפרובינציה בתוך פרובינציה : מנותקת מ'ירושלים האירופית , ' מעוז העילית האינטלקטואלית שברחביה ובסביבתה , ובעת ובעונה אחת מרוחקת מן המחוזות המסעירים שבשפלת החוף ובעמק , שם מוגשמת הציונות בידי גזע חדש של יהודים גיבורים . החיבה וההומור הסלחני האופפים חיבור זה תורמים לריכוך האמיתות הקשות המושמעות בו על החיים בירושלים באותן שנים : החל במראות העזובה של העיר צרובת השמש וכלה בפיצול החריף של היישוב היהודי בה לקבוצות אידיאולוגיות עוינות , וכל זאת על רקע סכנת החורבן שעמדה בחלל האוויר כאשר התקרב הצבא הגרמני לארץ ישראל בימי מלחמת העולם השנייה . היצירה העיקרית של עמוס עוז שבמרכזה ירושלים בימי המנדט היא 'הר העצה הרעה' — קובץ של שלוש נובלות המתרחשות בשנים . 1947-1946 אווירתה המתוחה של התקופה , המערבולת הפוליטית וההכנות החשאיות למלחמה ממלאות תפקיד חשוב בשלושת הסיפורים . מעבר לכך מוחשת היטב אימת החיים הקבועה בעיר הטרשית שעל גבול המדבר : 'בלילות היו הגיאיות מסביב רוחשים . פראות הטרשים והרכסים שאפה להגיע עד קירות הבית . תנים צעקו מקרוב והדם היה קופא בעורקים למחשבה על פסיעותיהם הרכות והמתוחות בין השתילים , לרגלי התריסים המוגפים , אולי במרפסת עצמה . ' 65 פנתר במרתף , עמ' 66 . 91-90 עמוס עוז , 'מעבר להרי חושך , חיים בלי חשבון , ' ב . הסופר , גיליון מסי 1 ( נובמבר , ( 1994 עמ' . 12-3 כונס בשינויים בספרו : כל התקוות : מחשבות על זהות ישראלית , ירושלים , 1998 עמ' 67 . 247-225 עמוס עוז , הר העצה הרעה , תל אביב תשל"ו . 68 שם , עמ' . 27

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help