sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:387

כעס ובלא כוונה שיפוטית , אלא מתוך הבנה אמפתית למניעיהם . ושלישית : הספר רצוף תיאורים פיוטיים נפעמים של ירושלים , והעיר עצמה על יופיה ועוצמתה מוצגת כמרחב סלחני על זמני המגמד את ההתרוצצות האנושית בת החלוף המתנהלת בו : 'העיר הסבלנית קולטת את כל בעלי הרעיונות שנקבצים בה , את כל הפילוסופים , התמהונים והמטורפים , כולם מוסיפים לה נופך משלהם ונפלטים כלעומת שבאו . דומה לפעמים שהיא נבנית חציה אבנים וחציה שגעונות . ' באותה רוח מפויסת מסתיים הרומן : אמנם מסביב נערכים היהודים והערבים למלחמה ככל שמתקרבת יציאתם של הבריטים , אבל שרה אמריליו , שהגיעה לידי השלמה עם עצמה ועם חייה , משקיפה אל ירושלים מכיוון הר הצופים , נפעמת מן האור הרך העוטף אותה , מודעת לארעיות חייה שלה לעומת נצחיותה של העיר ואפופה תחושה של התעלות הנפש . אותה נטייה לחיפוי נוסטלגי רך על מציאות אנושית קשה מאפיינת גם את כתיבתו של עמוס עוז על ירושלים של ימי המנדט . עוז נולד בירושלים ב 1939 וחי בה עד שנתו החמש עשרה , והיא משמשת נושא ורקע לכמה וכמה מיצירותיו . והנה , בחינה כוללת של המקום שירושלים תופסת בפרוזה שלו מגלה שוני מובהק בין דימויה של העיר המנדטורית לבין דימוייה של העיר בתקופות מאוחרות יותר . בסיפור 'אש זרה' , ( 1963 ) ברשימה 'עיר זרה' , ( 1967 ) ברומן 'מיכאל שלי' , ( 1968 ) ברפורטאז'ה הסיפורית 'ברוך השם יום יום' ( 1983 ) וברומן 'המצב השלישי' ( 1991 ) מצטיירת ירושלים שלאחר 1948 בדרך כלל כעיר עגומה וקודרת , מטורפת , מוזנחת , צחיחה , מלאה אלימות כבושה , קרועת מתחים קוטביים ואפופה איומים ממשיים ומטפוריים . רוח שונה מנשבת ביצירותיו המתרחשות בימי המנדט . המציאות האובייקטיבית הנשקפת בהן אינה קלה יותר — אולי להפך — אבל אופן תיאורה , בדרך כלל מבעד לעיניו של ילד , מרכך מאוד את חספוסיה ואימתה . הדבר בולט במיוחד בשני ספריו לקוראים הצעירים , 'סומכי' ( 1977 ) ו'פנתר במרתף' , ( 1995 ) המתרחשים בירושלים ערב סיומו של השלטון הבריטי . הראשון , ככותרת המשנה האירונית שלו , הוא 'סיפור לבני הנעורים על אהבה והרפתקאות , ' שבמרכזו שרשרת הסתבכויותו המשעשעות של ילד עתיר דמיון בעיסקאות חליפין כושלות עם חבריו , המותירות אותו לבסוף נקי מכל נכסיו . ירושלים המנדטורית על אביזריה ( חיילים בריטים דוהרים בג'יפים , סיסמאות קיר נגד הספר הלבן וכו ( ' מבצבצת כאן בעיקר כרקע צבעוני בלתי מחייב לעיקר ההתרחשות , ואווירתה המתוחה מזינה את דמיונם של הנערים , המרבים לעסוק במשחקי ריגול . אחד המוטיבים המשניים ב'סומכי' — ידידותו של הגיבור עם הסרג'נט האנגלי דנלופ , שבעטייה מאשימים אותו חבריו בבגידה — הורחב ונעשה ציר עיקרי בעלילת 'פנתר במרתף . ' בספר זה ( שאף הוא מיועד בעצם לנוער , אם כי הדבר אינו 61 ראו : גרשון שקד , 'תוכה רצוף אהבת ירושלים ( על עיר ימים רבים מאת שולמית הראבן , [ 1973 ] _' ( גל אחר גל בסיפורת העברית , ירושלים , 1985 עמ' 62 . 23-15 שולמית הראבן , עיר ימים רבים , עמי 63 . 100 עמוס עוז , 'אש זרה , ' ארצות התן , רמת גן , 1965 עמי ; 174-148 יעיר זרה , ' באור התכלת העזה , תל אביב , 1979 עמ' 212-209 ( להלן , עוז , 'עיר זרה ;( ' מיכאל שלי , תל אביב תשכ"ח ; 'ברוך השם יום יום , ' פה ושם בארץ ישראל בסתיו , 1982 תל אביב תשמ"ג , עמ' ; 23-7 המצב השלישי , ירושלים 64 . 1991 _הנ''ל , סומכי : סיפור לבני הנעורים על אהבה והרפתקאות , תל אביב 1978 [ פורסם לראשונה בסימן קריאה , מס' 7 ( מאי , ( 1977 עמ' ;[ 100-77 פנתר במרתף , ירושלים . 1995

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help