sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:381

המיצר ובונה את עתידה בקיבוץ עם בחיר לבה . אף על פי שהרומן גדוש שיחות , מראות ופרטים מהווי השכונה , המעידים על שקדנותו של הזז בלימוד אורחותיהם של יהודי תימן , הרי התכוונותו הבסיסית , כפי שהסכימו רוב המבקרים , אינה מימטית נטורליסטית . לשונו נוטה אל ההעצמה האקספרסיוניסטית , והקונפליקטים החברתיים המעוצבים בו משניים לעומת תשתיתו האידאית , משום שבעיקרו של דבר מייצגות הדמויות גוונים שונים בהתחבטותו הקבועה של הזז בסוגיית גורלו של העם היהודי בין גלות לגאולה . הציפייה לגאולה משיחית או ארצית מקבלת ברומן זה טעם עז על רקע פרק הזמן המיוחד שבו הוא מתרחש , משלהי שנות השלושים ועד לעיצומה של מלחמת העולם השנייה . הדי הזמן חודרים אל שכונת התימנים המסוגרת באמצעות שמועות וידיעות מרות המגיעות מבחוץ ומשמשות חומר לשיחותיהם של הגיבורים . שיחות אלה סובבות על מאורעות הדמים בארץ ישראל , ובמקביל — על התעצמותם של הנאצים והפורענות שהם ממיטים על אירופה ויהודיה . רקע היסטורי זה חיוני להבנת מהלכי יסוד ברומאן — למשל את פרקי הסיום שלו , המתארים כיצד מרי סעיד נוטש את ביתו בצעד של יאוש , מתיישב עם העניים פושטי היד ליד הכותל המערבי , מסתגף ומתפלל לביאת המשיח ורואה בחלומו לפני מותו חזיונות גאולה מנחמים . יש , לכן , מקום לטענתו של זאב ברגד , כי 'היושבת בגנים' צריך להיקרא על רקע זמנו ומקומו , וקריאה כזו תגלה כי רומן זה מגלם בעיקרו את תגובתו של הזז לשואה . מה מקומה של ירושלים בכל אלה ? על פי פתיחתו של הרומן נראה , שהיא עתידה למלא בו תפקיד מרכזי . הספר נפתח במלים 'ירושלים הוצברה מכל העולם וכמין דפוס לשבעים אומות ושבעים לשונות , ' ופיסקתו הראשונה מתארת בכוח רב את עדות ישראל השונות שהתקבצו בעיר ממזרח וממערב , כל אחת על גינוניה הייחודיים . אך מייד מתברר שפתיחה רבת רושם זו באה לשמש הקדמה לתיאור ייחודם של התימנים , ועד מהרה מתרכז הסיפור בדמותו של מרי סעיד וכמעט אינו חורג מגבולות ביתו ושכונתו . מפתיע לגלות כי מן הבחינה הכמותית אין תיאורי ירושלים ברומן כולו עולים על פיסקאות מעטות , המרוכזות בפרקי הפתיחה ובפרקי הסיום . ובכל זאת , די בקטעים ספורים אלה כדי לקבוע מסגרת היסטורית רעיונית עקרונית להוויית החיים הרוחשת בשכונת התימנים בכלל ובביתו של מרי סעיד בפרט . החשוב בתיאורים אלה מצוי בפרק השלישי : אותו ריח של פורענות קלטה ירושלים יותר מכל ארץ ישראל ונתבשמה בו ונכפלה בחורבן דורות ויגון עולמים . ירושלים האבלה והחרבה , שעיקרה מרובה על תוספתה וחורבנה מרובה על ישובה וכל שבונים אותה אין מתמלאת , וסימטאותיה המעוקלות מפולשות לשמים של דורות הראשונים ונפרצות לאותם הרים וגבעות שהם משומרים בחורבנם שני אלפים שנה , וכל קיר וכל גדר שבה יש בהם משום פירצת חומה 42 ראו : גרשון שקד , 'הרומאן היושבת בגנים , ' הסיפורת העברית , 1980-1880 ג , תל אביב , 1988 עמי . 68-65 43 זאב ברגד , ימבט חדש ביצירותיו התימניות של חיים הזז , ' הספרות , ד , מס' 2 ( אפריל , ( 1973 עמי . 250-232 וראו דעה המסתייגת מטענה זו : חיה הופמן , "' היושבת בגנים" ( תש"ד ) — גאולה ציונית מול גאולה משיחית , ' 'בני תימן בארץ ישראל בראי הספרות העברית ( תרמ"ג-תש"ח , ' ( עבודת גמר לתואר מוסמך , אוניברסיטת תל אביב , תשמ"ג , עמ' . 184-173

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help