sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:380

_שמי מעל . ' סיפור המעשה עצמו כה מגוחך — צביטה שצבט אותו מורה בירכיה של עוזרת בית בשרנית מחוללת שרשרת מאורעות עקלקלה , שבסופה הוא נעשה עסקן חרדי נכבד — עד שאי אפשר לראותו אלא כסאטירה על ההווי הפרובינציאלי של חוגי האינטליגנציה הירושלמית . רוח סאטירית דומה שרויה על סיפור מוקדם יותר שחיבר צמח בתחילת שנות הארבעים , 'העולה מוולודובה , ' המציג בראי עקום את הווי חייהם של פקידי המוסדות הלאומיים וביחוד את נשיהם המשועממות השטופות במשחקי קלפים . בזכרונותיו סיפר צמח , לא בלי הנאה , על מהומת העלבון והרוגז שעורר הסיפור בקרב אנשים מסוימים מצמרת הסוכנות , שסברו כי אליהם כיוון הסופר בדמויות הקריקטוריות שעיצב . הביטוי הבולט ביותר לנטייתם של סופרי ירושלים לרכז את מבטם במיגזרי חיים מסוימים , שמבעדם משתקף בעקיפין המירקם והמרחב העירוני כולו , מצוי בשני רומנים מפרי עטם של שני הסופרים החשובים ביותר שחיו בירושלים של תקופת המנדט נ 'היושבת בגנים' של חיים הזז ו'שירה' של שמואל יוסף עגנון . חיים הזז בא לחיות בירושלים חודשים מספר לאחר עלותו ארצה _ב , 1931 וכפי שהעיד לא פעם בראיונות , חווייתו המרכזית הייתה הפגישה עם יהודי המזרח לשבטיהם , שחשפה בפניו פנים חדשות , עשירות ומסעירות , בדיוקנו של העם היהודי . הוא התגורר תחילה אצל משפחה כורדית , ולאחר כן בשכונות התימנים . לדבריו לא התכוון מראש לכתוב עליהם , אלא הונע על ידי הרצון להכירם מקרוב . במשך שנות השלושים פרסם כעשרים סיפורים קצרים המעוגנים בהווי הירושלמי והמעצבים גלריה רחבה של דמויות יהודים בני עדות שונות — מרחמים , סבל כורדי טוב מזג ' ) רחמים , ' תרצ"ג ) ועד דרבקין , עסקן ציוני מר נפש שעלה מרוסיה ולא מצא את מקומו בארץ ' ) דרבקין , ' תרצ"ח . ( כל אותן שנים צבר את רשמיו והעמיק את ידיעותיו בעולמם , בלשונם ובמנהגיהם של יהודי תימן , כהכנה למשימה העיקרית שנטל על עצמו . ואמנם , בשנים 1941-1940 החל לפרסם תחת הפסבדונים זכריה אוזלי פרקים וסדרות פרקים שהשתלבו לימים בשתי יצירותיו ה'תימניות' המרכזיות נ הרומנים 'היושבת בגנים' ( תש"ד ) ו'יעיש' ( תש"ז-תשי"ב . ( בניגוד ל'יעיש , ' שעיקרו מוקדש לתיאור חייהם של יהודי תימן בארץ מוצאם ורק בסיומו עולה הגיבור לארץ ישראל , הרי 'היושבת בגנים' הוא רומן ירושלמי מובהק על פי זירת התרחשותו . במרכזו עומדת , כידוע , משפחה בת שלושה דורות : מרי סעיד , מקובל ישיש בעל חלומות השקוע בחזיונות משיחיים והמרבה להשמיע דרשות על דבר הגאולה ; בנו ציון , ריקא בטלן הפועל אך ורק לסיפוק תאוותיו האנוכיות ; ונכדתו רומיה , הנחלצת מן 37 שלמה צמח , 'טולידה , ' מאסף דבר , _תש"י , עמ' ; 280-264 כונס בספרו : סיפורים , א , ירושלים תשכ '' ו , עמ' 334-302 ( הציטוט מעמ' 38 . ( 302 הנ"ל , 'העולה מוולודובה , ' מאזנים , יג ( תש"א-תש"ב _, ( עמ' . 236-222 כונס : שם , עמ' 39 . 301-273 הנ"ל , סיפור חיי : כפי שנרשם בידי עדה צמח , ירושלים ותל אביב תשמ"ג , עמ' 40 . 173 ראו , למשל : גליה ירדני , 'לשלמות אין גבול : שיחה עם חיים הזז , ' מאזנים , כו , חוב' ד ( אדר תשכ"ח , ( עמ' ; 261-257 דורון רוזנבלום , 'בריאה מתוך התוהו — ראיון עם הסופר חיים הזז , ' דבר השבוע , 30 במרס , 1973 וכן בתוך הלל ברזל ( עורך , ( חיים הזז : מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו , תל אביב תשל"ח , עמי 41 . 364-355 לפרטים מלאים ראו : רפאל וייזר , ביבליוגרפיה מוערת של כתבי חיים הזז , ירושלים תשנ"ב .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help