sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:379

הנבדלות זו מזו מכל בחינה : בטיבם ובמוצאם של יושביהן , באווירתן , בחזותן ובסגנונן . ' העיר הומה מכל השבטים , שבט שבט ושכונתו , אלו גרים בכאן ואלו בכאן , ' הוא מציץ , כמו כדי להסביר מדוע כתיבתו של רומן ירושלמי כולל במציאות כה הטרוגנית ומפוצלת היא משימה בלתי אפשרית . דומה כי המספרים הירושלמים בני דורו של זרחי חשו כמוהו . דוגמה לכך היא כתיבתו של יצחק שנהר , שהתיישב בירושלים באמצע שנות השלושים ומייד החל לפרסם סיפורים מחיי העיר . נראה כאילו ויתר שנהר מראש על התמודדות ממשית עם הווייתה המסוכסכת של העיר רבת הלאומים , הדתות והעדות או עם תהליכי התמורה הניכרים בה . תחת זאת התמסר בדרך כלל לעיצוב פולקלוריסטי אירוני של דמויות מן היישוב הישן ושל עלילות המנותקות מן המציאות ההיסטורית בת הזמן . בין גיבורי הסיפורים : הקבצן זלמן עובר הפושט יד בסימטה שליד הכותל המערבי ומתגורר בקברי הסנהדרין ' ) משיח בקברים , ' ;( 1934 חנינא האונגארי מן העיר העתיקה , הנוסע בפעם הראשונה בחייו לתל אביב כדי להעניק חליצה לגיסתו ' ) ירח בעמק אילוך , ;( 1941 הקבצן הלמדן חביבאללה המחזר על פתחי אמידים ומזכה אותם בברכות ובמצוות חלף מתנות ידם ' ) חביבאללה ;( 1943 , ' החכם הסומא נחמיה פרסי , מגיד עתידות המשדך בתחבולה את בתו הצעירה לקשיש אמיד שעלה מטורקיסטאן ' ) גורל . ( 1943 , ' רק בסיפור אחד , 'הלשכה הצהובה' , ( 1945 ) ניכר נסיונו של המחבר לרדת קמעא לחקרו של הסבך _הלאומי הפוליטי שראה לפניו . הסיפור מתרחש בין כתליה של לשכה ממשלתית , שעובדיה מייצגים על דרך האליגורית את קבוצות המוצא שלהם : מיסטר הארדי הבריטי , האחוז מיאוס כלפי הארץ _האסייתית הצחיחה והאכזרית והמלא פליאה על יושביה שנתפסו , לדעתו , לחשיבה לאומית צרה 1 אחמד הערבי , הנעלם מדי פעם בין הרי חברון ונהפך לפרא מדברי עד שהוא מוחזר בחוזק יד אל משרתו ! ושני יהודים — אבישי , חלוץ לשעבר הדועך בעריריותו בין תיקי הלשכה , ורחל , בת ירושלים הישנה התועה נבוכה בתוך המציאות התמוהה הסובבת אותה . המספר נמנע מלהכריע בין מיגוון העמדות המיוצגות בסיפור , אך הסיום הפתוח , לצלילי זמר יללני שמשמיע הנוטר הכושי של הלשכה אגב צפייה ב'להבות שקיעה העוטרות את ירושלים' מגביר את , תחושת הספק האמביוולנטית ביחס לעתידו של המאבק היהודי על העיר ועל הארץ . גם הסופר שלמה צמח , שקבע את ביתו בירושלים ב , 1937 בחר לרכז את מבטו בפיסות מציאות מוחשיות שהכירן מקרוב ולתארן באירוניה סרקסטית , כמין תגובת נגד על הנטייה הספרותית לקלישאות מתפייטות או להעצמה סמלית שנעשתה מטבע שחוק בתיאור דיוקנה של העיר . ברוח זו לגלג בסיפורו 'טולידה , ' שנכתב בסוף שנות הארבעים , על _שירי ירושלים הנמלצים שחיבר גיבורו , מורה ירושלמי בשם פינחס קראנץ י ... ' לאחר ביאליק אי אפשר לו למורה שלא יהא חרזן . והריהו שר קראנץ על העיר וכל הקדושות שהיא מקודשת בהן ; על שקיעות חמה והדמים הניגרים בשמי מערב ; על ההרים המסולעים והחמסינים המשולהבים , וזורק מרה בבתי יראה ומסגדים שמיגדלותיהם דוקרים בחוצפה 34 שם , עמ' 35 . 324 יצחק שנהר , 'מסיפורי ירושלים , ' סיפורי יצחק שנהר , ב , ירושלים תש"ך _, עמ' 497-313 [ הסיפורים : ירח בעמק אילון ; משיח בקברים , ? בוצינא דנהורא ; חביבאללה ; גורל ; בצל התאנה ; הלשכה הצהובה ; שרחל ; מאגדות המצור ; בלילה ההוא ; קורים ; בדרך לירושלים 36 . [ שם , עמ' . 402

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help