sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:378

_בשאלות יסוד פילוסופיות מופשטות , ובד בבד הוא מתלבט בענייני הרגש והיצר במהלכן של כמה פרשיות אהבים ואהבהבים שהוא מנהל עם כמה נשים בזו אחר זו . הרקע הירושלמי נוכח לכאורה לכל אורכו של הרומן . הסיפור נפתח בתיאורים מלאי התפעמות של נופי הר הצופים , ועוקב אחר שיטוטיו של הגיבור ברגל וברכב בסימטות העיר ובשכונותיה . כדי להמחיש את הזמן העובר נוהג זרחי לתאר את חילופי העונות ואת השפעתם על מראות העיר , צבעיה ואווירתה . ועם זאת , ירושלים קיימת ברומן זה כמסגרת ערטילאית לחלוטין , תיאוריה מוכללים וסתמיים וכמוהם כלל הרקע ההיסטורי להתרחשותם של הדברים . בצדק ציין דב סדן כי 'ההר עצמו , שהספר נקרא עליו , כמעט אינו נראה אלא ראייה חטופה .... ואילולא יצא הגיבור לשלושה ימים ... להיות במקימי יישוב חדש , ולא ידענו כי עדת התלמידים הזאת יודעת כי ההר נטוע ועומד בארצנו ובימי בניינה ולשמו . ' אכן , זרחי לא השכיל למקם את גיבוריו במרחב ריאלי קונקרטי , אבל דומה כי דווקא בחיסרון הזה טמון מבחינתנו לקח מאלף . בניגוד לעמידתם המתוחה , מלאת ההשתאות והאימה , של הסופרים ה'חיצוניים' לנוכח ירושלים , כאן לפנינו סיפור המפגין , בעצם , אדישות גמורה כלפי העומס הסמלי העצום שהעיר נושאת על גבה וכלפי הפסיפס האנושי המגוון המרכיב אותה . אדישות זו כה בולטת לעין עד שקשה להימנע מן המחשבה שמא לא רק נאיביות או אוזלת יד אמנותית הביאו לעיצובו החיוור כל כך של דיוקן העיר בידי זרחי . אפשר שהייתה כאן גם מעין השעיה מכוונת של המודעות לעבר , לקדושה , למתחים הלאומיים והדתיים , מתוך רצון להראות שאפשר לנהל חיי חולין , להתפלסף ולהתאהב , אפילו בירושלים המנדטורית , כאילו מדובר בעיר אוניברסיטאית מן השורה . מן הבחינה הזו מסמן ספרו של זרחי בבליטות רבה , על אף מגבלותיו , את המגמה ה'נורמלית' בתיאוריה הספרותיים של ירושלים המנדטורית , דהיינו : את ההתעניינות לא רק בירושלים אלא בירושלמים , המנסים לחיות את חייהם מחוץ ללפיתתה המכבידה של ההיסטוריה . ביצירות מאוחרות יותר עיצב זרחי את חייהן של קבוצות חברתיות סגורות נוספות בירושלים המנדטורית . בנובלה 'מלון אורחים' ( 1943 ) תיאר ברגישות את עולמה של חבורת עקורים יוצאי גרמניה שעולמם חרב עליהם לאחר עליית הנאצים לשלטון , ועתה הם מסתופפים בפנסיון של הגברת נתן המשוכן בבית אבן גדול באחת השכונות הישנות שמחוץ לחומה . בתוך הבית הם מכוננים מעין בועת חיים יהודית גרמנית אוטונומית ונאחזים נואשות במסכת הגינונים והאביזרים שהביאו עמם , כתריס מפני התוהו ובוהו המשתולל בעולם ומפני ההוויה המזרחית והעברית הציונית הזרה להם . ואילו בספרו האחרון , הרומן ' כפר השילוח , ' שהופיע כבר אחרי מותו , גולל זרחי את תולדות ההתיישבות של יהודי תימן בירושלים מאז שלהי המאה התשע עשרה . מחציתו השנייה של הספר מתרחשת בתקופת השלטון הבריטי , אך התיאור הפנורמי הרפרפני של ירושלים היהודית הנבנית והמתעצמת באותן שנים לא בא אלא כדי לשמש רקע ניגודי לתהליך ההתפוררות של קהילת כפר השילוח , שבניה מתפזרים ברחבי העיר והארץ ומאבדים את צביונם ואת מורשתם . בפרק האחרון של הרומן מונה המספר את הפסיפס הירושלמי המגוון של שכונות ישנות וחדשות , 31 דב סדן , 'צמיחה כפשוטה : על ישראל ורחי' [ תש"ח , [ בין דין לחשבון , תל אביב תשכ"ג , עמ' 32 . 277 ישראל זרחי , 'מלון אורחים , ' שלהבת גנתה , ירושלים תש"ג , עמ' 33 . 247-189 הנ"ל , כפר השילוח , תל אביב תש"ח .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help