sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:376

וחוזרת וכורתת ברית עם בניה החוקיים היחידים : 'קרית מלכי ! בטרם תאספי את אהלי שלומך / לחג אחים כל הלאומים , בטרם חזונך יקום / - עוד זו הפעם רק למעני עשי / , ובערב זה הך ; סי כל פעמוניך הרבים , זרים / , ולב מול לב עמך וקרע נוכח קרע ביחידות / , אחלום שיבת ציון ללא עצב בשורתם י . המכנים המשותפים לכל היצירות שהוזכרו לעיל נובעים מעמדת היסוד של מחבריהן כמתבוננים מבחוץ . איש מהם לא קשר את חייו עם ירושלים , וכולם שהו בה כאורחים לשעה קצרה או ארוכה , וקלטו בעיקר את הדימויים החיצוניים העזים שהקרינה העיר , ושתאמו את ציפיותיהם המוקדמות של מבקריה . כולם חשו בעיקר בהווייתה הניגודית המופגנת : אתרים עתיקים ומקודשים בצד מראות של עזובה או של חיי חולין נמוכים , נעדרי כל הדר ; גילויים בולטים לעין של מתיחות בין יהודי העיר לבין הקהילות הנוצריות והמוסלמיות המאכלסות אותה ; תחושות של התרוממות רוח בצד אווירת דכדוך , איום ומסתורין . יותר מכל ניכרת ביצירות אלה תחושת הזרות העמוקה ביחס לירושלים , ואין תימה בדבר . בהיותם — כל אחד בדרכו — בשר מבשרה של המהפכה הציונית , היו סופרים אלה וחבריהם שותפים להרגשה כי ירושלים , לבו הממשי והסמלי של היישוב היהודי הישן , אינה באמת רלוונטית לתהליכים המשנים את פני הארץ ואינה חלק ממירקם החיים שלה , אלא שוכנת בדד מן הצד , שבויה בעברה , כישות כבירה וחידתית , מנוכרת ורחוקה . 'בעיר זו , איתנה בבדידות , העבר הענק נותן אותותיו בסילוף , ' כתב המשורר נח שטרן בשירו ' מכתב ביניים' . ( 1941 ) העיר מצטיירת בעיניו בשיר זה כפינה נידחת , 'קצה ישוב ועל גבול נכרים ; ' מראותיה משרים מועקה או מטילים מורא , הריה נראים כגוף מנותח שקפא והתאבן ועמקיה האפלים אפופים אימה כמו לפני סערה . את החום היהודי שחיפש — הוא כותב — מצא לא בירושלים אלא בעיר החולין תל אביב , ואת יראת הכבוד שלו ייחד למתיישבים המיוגעים בכפר העברי הדל , שרוף השמש . נתן אלתרמן , גדול הפטריוטים הספרותיים של תל אביב , טען במפורש ב 1935 באחד משירי 'רגעים' שלו , כי זרותה וגדולתה של ירושלים אינן מאפשרות לכתוב עליה שירה של ממש , וכל מה שנותר הוא להיאלם דום לעומתה או ליילל יללות חסרות מובן . בשיר נוסף מאותה שנה הוסיף כי רק הגרפומנים , העיוורים להווייתה האבסורדית , מסוגלים לנפק את שירי הנוסחה חסרי הערך שלהם , המכילים את רפרטואר האביזרים הירושלמי המקובל : 'לכל משורר ידועה התרכובת - / שליש תפילה / , שליש דמעה / , רבע נוף / , חתימה / . שיר מוכן / ... כתב מלמעלה : ירושלים . ' ! כפי שראינו לעיל , הרי בשנות העשרים והשלושים נכתבו בכל זאת על ירושלים כמה וכמה שירים ודברי פרוזה שאין להקל בערכם . אם ניתן בכל זאת 'להאשימם' במשהו , הרי אפשר להצביע על מימד מובהק של סכימטיזציה המאפיין את רובם . נראה כאילו רוב הסופרים שביקרו בירושלים באו אליה כאשר בלבם כבר מושרשת ההנגדה המסורתית 25 שם , עמ' 26 . 365 נח שטרן , 'מכתב ביניים , ' בין ערפילים , תל אביב תשל"ד , עמ' 27 . 119-115 ראו : נתן אלתרמן , 'בסימטא ירושלמית , ' רגעים , א , תל אביב תשל"ו , עמי 28 . 111 הנ"ל , 'ירושלים , ' שם , עמי . 172 וראו : דן מירון , 'עיר ואם , עיר ואשי , אמהות מייסדות , אחיות חורגות , תל אביב , 1991 עמ' . 230-228

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help