sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:374

מקונן גרינברג בביטויים חריפים מאוד על קלון הגלות שמצא בירושלים , ומדמה אותה לגווייה מנותחת שראשה הותז ובמקומו חובר מסגד אל צווארה . את היהודים המתגוררים בה הוא מתאר כעכברים המכרסמים פת קיבר בחוריהם , שותים מים מבורות , ושכניהם הערבים מתבוננים בהם בבוז מתוך ענני האופיום שהם מעשנים . מה יעשו , אפוא , אנשי ' צבא העבודה על חוף ים התיכון , ' כלומר קבוצות החלוצים הבאים לבנות את ארץ ישראלי באין להם סיכוי לגאול את ירושלים מחורבנה ומניוונה יקימו להם את ירושלים של מטה החדשה — בעמק יזרעאל . זהו הפתרון שגרינברג מציע בסיומה של הפואמה , בשעה שהוא מציב את ירושלים — זו הנוכחית של מאה שערים ושל הכותל המערבי וזו הקדומה של בית המקדש — לעומת ירושלים החדשה הנבנית והולכת , בבחינת בית המקדש השלישי , 14 בקיבוצים ובמושבים של העמק : 'בונים שלישית את העיר מעבר חוצות המכאובים . ' רק בסיומו של אותו עשור , בהשפעתם של מאורעות תרפ"ט , שינה גרינברג את יחסו כלפי אנשי ירושלים , וקשר זרי תהילה ( בספרו 'אזור מגן ונאום בן הדם , ' תר"ץ ) לעמידת הגבורה של מגיניה . דווקא הקדושה והזקנה בערים הראתה , לדבריו , את כוחה מול בתה הצעירה וקלת הדעת , תל אביב . הראייה המפוצלת של ירושלים , כמקום של קדושה עילאית מזה ובמציאות פיסית עוינת ומגוונת מזה מאפיינת את רוב דברי השירה שכתבו עליה מתבוננים מבחו ץ משנות העשרים עד שנות הארבעים . אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא יצירתו של יהודה קרני , שחיבר עשרות שירי ירושלים מאז בואו ארצה בימי העלייה השלישית . מצויות בהם מצד אחד הצהרות פיוטיות על הטוהר והשלמות , השקט והאור , ההתעלות המשיחית ותחושת הנוכחות האלוהית האופפים את העיר . מן הצד השני פזורים בהם תיאורים נטורליסטיים מחוספסים ונמוכים של יושביה היהודים והלא יהודים גם יחד : יד ערביה מגוידת התובעת גרוש מן המבקר במערת ירמיהו ; ערבי כרסתן הפורק סמרטוטים בלויים מעל חמורו ליד הכותל המערבי ; מי שופכין מצחינים הנשפכים ממרפסות מאה שערים . אלה ביטויים של תפיסה מקוטבת , נסערת , שהימשכותה אל הקצוות אינה מאפשרת להבחין במה שמשתרע שביניהם , כלומר במירקם האנושי המורכב של העיר המכיל יותר מאשר נביאים וקבצנים , ובמרחב הריאלי שלה המאוכלס לא רק במבנים מקודשים ובערימות סחי . אותה תבנית מקוטבת מתגלה , למשל , בשיר 'ירושלים' של יוכבד בת מרים , ( 1936 ) המפליג בשבחי ירושלים , עיר האור והחזון המלאה זכרונות קדומים קרובים ללב , אך מצייר אותה בעת ובעונה אחת כישות זרה ועוינת , עטופה צלילים של פעמוני מנזרים ומצוידת בחצי סהר מוסלמי הנדמה כחרבו של מתנקש . כך גם בשירו של שאול טשרניחובסקי ' ירושלים , קרית הגזית' , ( 1933 ) הכתוב כפנייה אל _העיר האשה , השבויה כביכול בידי זדים שצריחי מסגדיהם נעוצים בבשרה כמחטים ומגידים את דמה . מי ייתן — מייחל המשורר — ובמהרה תחזור העיר לרשותם של בניה החוקיים , והם יטהרו אותה מ'גךב הקודש , ' 14 הנ"ל , 'ירושלים של מטה , ' כל כתביו , א , ירושלים תשנ"א , עמי 15 . 68 הנ"ל , יאזור מגן ( ה _< _י , כל כתביו , ב , עמי 16 . 137 ראו : יהודה קרני , ימשירי ירושלים ( _תרפ"ב-תש"גןי , שירים , ב , ירושלים תשנ"ב , עמ' . 257-203 17 על קיטוב זה בשירי ירושלים של קרני , ראו : דן מירון , ימבוא , ' יהודה קרני , שירים , א , ירושלים תשנ"ב , עמ' עח-פב . 18 יוכבד בת מרים , 'ירושלים , ' שירים , תל אביב תשל"ב , עמ' . 176-175

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help