sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:373

כלפי ירושלים ותיאר אותה כהוויה גלותית מנוונת . זה , כמובן , איננו חידוש של תקופת המנדט הבריטי , ודי להזכיר , למשל , את דבריו החריפים של יוסף חיים בתר , שבספרו ' מכאן ומכאן' ( תרע"א ) דימה את ירושלים לזונה בלה הסוחרת בקדושתה , והגדיר אותה ' חנות קודש זו שהכל מוצג בה לראוה .... אטליז קודש זו , שהקדושה נמכרת בה על האונקיה .... זקנה בלה זו , שלא ידעה מעולם בושת ... שכל ערכה היה תמיד במה שהגידו אחרים עליה . ' ... אך בניגוד לברנר ולסופרים אחרים מאנשי העלייה השנייה ( אהרן ראובני , למשל ) כבר היה ברקוביץ יכול להעמיד , כאן וגם בסיפורת הבדיונית שחיבר בשנות השלושים , את ירושלים המנדטורית בניגודם של שני הקודקודים האחרים של המשולש , המגלמים את המפעל הציוני בתפארתו — תל אביב מזה ועמק יזרעאל מזה . כך בדיוק נהג גם אביגדור המאירי ברומן ההתיישבות שלו 'תנובה' ( תרצ"ד . ( 'שוק , סרסרות , תגרניות , זבל _ורעש ז'ארגוך — זו התרשמותה הראשונה של קבוצת החלוצים , אנשי העלייה השלישית , גיבוריו של המאירי , עם תחילת ביקורם בירושלים . ברחבת הכותל המערבי הם חוזים בשלל דמויות מעוותות של קבצנים עלובים ומתפללים מדולדלים , ושיא השיאים — יהודי עומד ומטיל את מימיו מרחק צעדים ספורים מן האבנים המקודשות . בזה , בעצם , מתמצה הופעתה של ירושלים ברומן . שלא כברקוביץ הריאליסט , שעמדותיו הרעיוניות צומחות מתוך תיאורי מציאות רחבי יריעה ומרובי פרטים , די היה להמאירי האקספרסיוניסט בשרטוט הדיוקן הגרוטסקי החטוף והבוטה הזה כדי להציב באופן סכימטי את ירושלים כניגוד השלילי של שני הקטבים העיקריים שביניהם נע סיפורו : עמק יזרעאל , מקדש ההתיישבות החקלאית מול תל אביב , סמל המודרניות העירונית . לאותה קבוצה של התבוננויות מקוטבות מבחוץ שייכות יצירותיו של אורי צבי גרינברג , שנכתבו במהלך שנות העשרים וירושלים חוזרת ומופיעה בהן דרך קבע . כמו ברקוביץ והמאירי צופה גרינברג בצער ובמיאוס על העיר שנשדדה מבעליה ונעשתה נחלתם של זרים , ובספרו 'כלב בית' ( תרפ"ט ) הוא מבכה את מצבם הנחות והמושפל של תושביה היהודים : ' ובירושלים עיר הקודש , בירת אבי הקנאי / , גר הכנעני ברוב נשיו גמליו טפיו וחמוריו / . גר הנוצרי חד הצלבים , נשיא פעמוניו ומגדליו / . וגרים אחי _ואחיותי : כמו זאבים למודי יישוב / ותורת אבי תחת עורם " . ' - קטרוגו המר מופנה גם כלפי אחיו היהודים , והוא טוען כנגדם שבבואם לגור בירושלים לא השכילו להתעלות לגובהו של המקום והמשיכו בו את חיי החנוונות הגלותיים שלהם : 'אני יצאתי לחפש מלכות / , ומה מצאתי בבואי הלום /? תמורת מלכות — חנות המיטלטלת / מפולין ליטא — הנה , לציון . ' 'בית עלמיךעיר' הוא מכנה אותה בספרו 'חזון אחד הלגיונות' ( תרפ"ח , ( ומעמת בין תפארת עברה המלכותי של העיר , ששרידיו עוד ניכרים , לבין ההווה העגום והעלוב שלה : 'הכל אכול -ד מני ? ? רמה -ך , הכל חלוד מני זקן . ' בפואמה הגדולה 'ירושלים של מטה , ' החותמת את ספרו 'אימה גדולה וירח' ( תרפ"ה , ( 9 יוסף חיים בתר , מכאן ומכאן , וארשה תרע"א , עמי . 91 וראו : גרשון שקד , 'ירושלים בספרות העבריתי , מדעי היהדות , 38 ( _תשנ"חן , עמי 19 ( להלן : שקד , 'ירושלים בספרות העברית 10 . ( ' אביגדור המאירי , תנובה , תל אביב תש"ז , עמ' 11 . 46 אורי צבי גרינברג , 'בירושלים' , כל כתביו , ב , ירושלים תשנ"א , עמ' 12 . 53 הנ"ל , 'בחנות ירושלים החדשה / שם , עמי 13 . 68 הנ"ל , ] ' עמוקה מני מוות , ' [ שם , עמ' . 27-26

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help