sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:372

כמין מוזיאון קפוא של העבר היהודי לתקופותיו : 'פעמים יש לך הרושם , שכאן נתקבצו יחד יהודים מכל הדורות . ' אפילו הפגישה המיוחלת עם הכותל המערבי אינה מעוררת את ההתרגשות המצופה , ואינה מפיגה את תחושת הניכור שמשרה העיר העתיקה , האוצרת בתוכה במרוכז , לפי הרגשתו של ברקוביץ , את כל רשעותו של העולם הגויי במשך אלפיים שנות גלות . המשך הסיור בירושלים מביא אותו אל קברי הקדומים שבה ובסביבתה ואל הר הבית — מקום החורבן , המכוסה עתה במסגדים מרהיבי עין ; אך כל היופי החזותי של העיר ואתריה אינו מסלק את תחושות הקדרות , העייפות , החרדה , הזרות , האכזבה והשיממון האופפות אותו בכל אשר יילך . משמצטברות תחושות אלה עד ללא נשוא , פורץ מתוכו כאילו בעל כורחו הווידוי הבא : מרגיש אתה עייפות בירושלים בעיקר מחמת קדושתה היתירה , העתיקה , מחמת אוירת האלים הדחוסה המכבידה עליה , מחמת פולחן בית הקברות הכובש את כל החי בקרבה , הספוג בושם נרקב , ישן נושן _, מעביש ומחמיץ עד למחנק נפש — עייף אתה עד כדי בחילה מכל אותו המחזה האסייתי הכוזב , מקסם שוא זה של אלוהים חיים ומתים , המוצג כאן לראוה , לשם אחיזת עיניים עולמית , ברחובותיה וסימטותיה . היכן בכל זאת מגלה ברקוביץ סימני חיים ותקווה בירושלים המנדטורית ? לא באוניברסיטה העברית , שהוא אמנם רוחש כבוד למלומדיה ומתרשם מבנייניה הנבנים והולכים על הר הצופים , אבל מתאר אותה בכובד ראש ענייני ובלא שמץ של התלהבות . המקום היחיד המביא אותו לידי התרגשות אמיתית הוא שכונת בית הכרם , מפעל חלוצי של מורים וסופרים שהתיישבו על גבעה שוממת בפאתי העיר , סיקלו את אבניה , בנו בה את בתיהם והפכוה לפינת חמד מוריקה . נקודת השיא החותמת את החוויה הירושלמית שלו היא הפגישה עם אשת ידידו , הטורחת על גינת הירק שלה באחת מפינותיה של בית הכרם , ורק למראיה מתמזגים בתודעתו סוף סוף סיפורי התנ"ך של ימי ילדותו עם המחזה הקונקרטי הנגלה לעיניו : 'אמנם בעשרים וארבעה הספרים אין תמונה כזאת בנמצא ; ואולם זוהי התחלה של דבר , המסתעף מהם — אפשר ראש פרק של הספר העשרים וחמישה , המתחיל עתה , בימינו , להיכתב ' ... ? ברור כי ברקוביץ יכול להזדהות רק עם מקום המכיל את סממניה העיקריים של המהפכה הציונית : הפרחת השממה , הוצאת לחם מן האדמה , ייסוד נקודות יישוב מבראשית , דילוג על אלפיים שנות גלות ויניקה ישירה מן התנ"ך , כינונם של חיים חדשים בארץ העתיקה על ידי יהודים מסוג חדש . רק במקום כזה הוא יכול למצוא הרמוניה ולהשתחרר מתחושת הניכור הקשה שלו כלפי ירושלים , שלגבי דידו כל שאר חלקיה מדיפים ריח מוות . הארכנו מעט בסקירת רשימות המסע של ברקוביץ , משום שכתיבתו הצלולה והמאוזנת יכולה לייצג בבהירות קבוצה שלמה של יצירות ספרות שנכתבו מתוך פרספקטיבה דומה . אמנם ברקוביץ לא היה הראשון מקרב הסופרים העברים בעת החדשה שחש דחייה וניכור 6 שם , עמ' צד . 7 שם , עמ ' קל . 8 שם , עמ' קלז .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help