sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:371

של _תל אביב התרחש בחיינו נס גדול : עם עתיק , זקן מופלג , יצר לו את העיר הצעירה מכל הערים בעולם ... עיר נוחה ונעימה , מאירה ועליזה , המחייכת ומסבירה פנים לכול , לקרובים ולרחוקים . ' והוא מוסיף ומפליג בתיאורים מפורטים , רוויי חיבה והתפעלות , של הווי העיר ושל מראותיה , וממש יוצא מגדרו לנוכח כל סוכת גזוז חדשה שצצה בחוצותיה או למראה כל קבוצה של זאטוטים נמרצים השועטים ברחובות על אופניהם . חודשים רבים עברו עד שיצא ברקוביץ לתור את הארץ , והתמהמהות זו לא הייתה מקרית . נוח היה לו לשבת בתל אביב , העיר החדשה ששום זכרונות עבר אינם כרוכים בה , וקשה היה לו להתגבר על רתיעותיו מפני הפגישה הממשית עם מקומות שדימוייהם התנ"כיים הנשגבים נספגו בנפשו מאז ימי ילדותו . מתוך תיאורו עולה , שמפת הארץ הצטיירה בעיניו כמין משולש בעל שלושה קודקודים סמליים ו תל אביב , המייצגת את התגשמות הציונות בגירסתה העירונית ומשמשת מוקד לצמיחתה של התרבות העברית החדשה ; עמק יזרעאל , המתמלא בנקודות ישוב חקלאיות ומשמש זירה למימושה של המהפכה הציונית בגירסתה הנעלה ביותר ; וירושלים , הלוהטת בזיכרון בנוגה עתיק כשריד תפארת מופלא מימים רחוקים . רק לאחר שגברה תמיהתם של ידידיו והתרבו הפצרותיהם קם ברקוביץ ויצא לביקור ראשון בירושלים , וניכר מדבריו כי לא עשה זאת בחשק רב . אדרבא : הוא היה אחוז היסוסים ומלא חששות פן המגע עם העיר הארצית יפגום בדימוי ההיסטורי המפואר , היקר והמקודש של ירושלים הנטוע בדמיונו מאז ימי ילדותו . ואכן , ציפיות מוקדמות אלה הגשימו את עצמן לחלוטין . פגישתו של ברקוביץ עם ירושלים המנדטורית מתנהלת מתוך פרספקטיבה 'תל אביבית , ' כלומר מתוך השוואה ניגודית בין תל אביב הקרובה ללבו לבין ירושלים שהוא מתקשה לעכל אותה . לאחר שהוא מונה זו מול זו עשרות תכונות גיאוגרפיות , טופוגרפיות , אקלימיות , נופיות , ארכיטקטוניות , תרבותיות , מנטליות ואנושיות המפרידות בין שתי הערים , באה המסקנה הבלתי נמנעת : 'כי אתה בעצמך מתהלך בימים הראשונים על פני חוצות ירושלים ברוח נכאה . אחרי הרווחה היהודית הגדולה בתל אביב , שנתנה בלבך בפעם הראשונה בחייך את הרגשת האושר של מולדת , נפלת כאן שוב לתוך מצוקת הנכר . ' בניגוד לתל אביב , העיר שכולה יהודים , מלאה ירושלים דמויות מאיימות של כמרים ונזירים ושל מוסלמים קנאים , המהלכים בחוצותיה בביטחון של בעלי בית , חוגגים את חגיהם הזרים ומעוררים בלב היהודי זכרונות מרים של רדיפות ושל פוגרומים . בניגוד לתל אביב , שטשטשה את ההבדלים בין ארצות המוצא השונות של תושביה וכמו יצרה טיפוס אנושי מקובץ של יהודי חדש , שומרת ירושלים על זהותן הנבדלת של המון העדות שנאספו בה , על מלבושיהן האופייניים וגינוניהן המסורתיים . בניגוד לתל אביב , הדינמית והמשתנה ללא הרף , הסוערת בהתלהבות נעורים וחיה באינטנסיביות את ההווה מתוך ציפייה לעתיד , מתקיימת ירושלים 3 י"ד ברקוביץ , יום אתמול , תל אביב תשכ"ב , עמי יח ( להלן : ברקוביץ , יום אתמול . ( הספר מבוסס על רשימות שהועלו על הכתב בסוף שנות העשרים , ונגנזו בשעתן . 4 על התפתחותה ומאפיניה של ההנגדה בין ירושלים ותל אביב בספרות העברית , ראו : נורית _גוברין , ' ירושלים ותל אביב במטפורות בספרות העברית — התפתחותה של תדמית , ' חגית לבסקי ( עורכת , ( ירושלים בתודעה ובעשייה הציונית , ירושלים תשמ"ט , עמ' . 450-434 כונס בספרה : כתיבת הארץ : ארצות וערים על מפת הספרות העברית , ירושלים תשנ"ט , עמ' 5 . 64-42 ברקוביץ , יום אתמול , עמ' _צד-צה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help