sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:365

ברשות עצמי ; כלומר הייתה באמת הרגשה של שליחות . אבל הרגשת השליחות הייתה בכל החוגים ובכל הדיסציפלינות : שליחות לפיתוח הדיסציפלינה והתרומה הספציפית שלה . חדרה בךישראל : צדק כמובן יהושע אריאלי שהיו ביטויים להשקפות עולם גם בארגון ההוראה בחלק מהחוגים . כשהופרדו החוגים להיסטוריה כללית ולהיסטוריה של עם ישראל , הוגדרו מטרותיהם בצורות שונות . המטרות של החוג לתולדות עם ישראל הוגדרו בצורה אידאולוגית _, ואילו המטרות של החוג להיסטוריה כללית הוגדרו כלימוד מתודות אובייקטיביות . באופן כללי יש אולי להעיר לגבי עניין התרבות המגויסת והתרבות העצמאית , שהוויכוח הזה קיים בכל התנועות הלאומיות שבהן משתתפים גורמים הרואים עצמם כנושאי תרבות . הוויכוח החוזר הוא אם תרומת התרבות למאבק הלאומי צריכה להיות מגויסת באופן ישיר להפצת תעמולה לאומית , או שהיא צריכה להתמיד בפיתוח עצמי ועצמאי . הדוגמה הקלסית למלחמת תרבות כזאת הייתה באירלנד בתחילת המאה העשרים , בין האסכולה שבראשה עמד המשורר ייטס וססמתה הייתה 'אמנות לשם אמנות , ' לבין האסכולה הלאומית שהוקיעה ספרות שלא התמסרה לפאר ולשבח את העם האירי . ייטס כתב שהתרומה הגדולה ביותר של תרבות לאומית היא בעצם איכותה הגבוהה . אותה גישה ציינה את מלומדי האוניברסיטה , שהדגישו את איכות המחקר כתרומה ראויה לבניין הארץ והחברה , בעוד שחלק מהציבור ראה בזה התנשאות והתרחקות מהמפעל החלוצי . אניטה שפירא : אני רוצה להצטרף להערתו של פרופ' יהושע אריאלי , ששמענו כאן ניסיונות רבים מדי להתנצל על זיקתם של חברי סגל באוניברסיטה העברית למה שנקרא 'מחנה ברית שלום' וכדומה . אין זו בושה לאוניברסיטה ואין צורך להתנצל על זה ; אדרבא , יש בזה גם יופי רב , ואני חושבת שבאמת נסחפנו פה לנושא מיותר לחלוטין שלא מוסיף לנו להבנת האוניברסיטה או להבנת התקופה . אין כלל ויכוח על כך שהאוניברסיטה אכן הייתה רב גונית , ולכל אדם באוניברסיטה היו דעות משלו . האוניברסיטה הייתה אכן אוניברסיטה ציונית , גם על זה אין ויכוח , וגם מאגנס בדרכו שלו היה ציוני . איני מבינה לשם מה יש לעסוק בנושא זה . עלו פה כמה בעיות שהתערבבו זו בזו : שאלת עצמאות האוניברסיטה אל מול הממסד הפוליטי , היישובי ; שאלת הפוליטיקה של אנשי האוניברסיטה , הזיקה לברית שלום או לימין ; והשאלה שניסיתי לדבר עליה אבל היא הלכה איכשהו לאיבוד , שעם כל זה שהאוניברסיטה הייתה בחברה מהפכנית הייתה לה מנטליות בורגנית , ואני מדברת על מנטליות ולא על השקפות או על זיקות פוליטיות . דבר זה מתבטא גם בכך שהסטודנטים שיכלו להגיע לאוניברסיטה היו מחוגים מסוימים , לא מכל החוגים ; ובעובדה שאחרי מלחמת השחרור הגיעו לכאן חוגים רחבים הרבה יותר , ושהאוניברסיטה פתחה לימודי תואר ראשון בתחומים שקודם לכן לא היו קיימים . מילה אחרונה לשאלת ההשפעה . אין ספק כלל שהאוניברסיטה השפיעה בתחום החינוך ופיתחה גרעין מדעי שנשא פירות בשנות החמישים והשישים . כך גם מבחינת התהוותה של קבוצת נגד לממסד הפוליטי , שיכולה לשמש משקל שכנגד לתפיסה של חברה מגויסת . כשאנו מדברים על ההשפעה אנו מודדים אותה בין היתר במרחק שבין השאיפות לבין המציאות . אם בראשית שנות הארבעים מדבר ח"י רות כרקטור האוניברסיטה על כך

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help