sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:364

האוניברסיטה האירופית . כך גם צריך לראות אותה — לא מבחינת משקלה הפוליטי או אפילו מבחינת משקלה ההשפעתי , או מבחינת עיצוב דעות פוליטיות או השקפתיות . אגב , יש כאן דמיון מסוים לאוניברסיטה הגרמנית של הומבולדט , שנוסדה ב 1810 כדי לתת , הייתי אומר , כוח רוחני חדש לגרמניה שהוכתה על ידי נפוליון . האוניברסיטה העברית , לפי החזון שהתחיל _ב 1902 ואפילו לפני זה , על ידי שפירא , הייתה צריכה להיות המוסד ההשכלתי העליון של העם היהודי , ובוודאי המוסד העליון שבו העם היהודי החוזר למולדתו מסוגל ליצור אותם ערכים שהם פרי המחקר והמחשבה השיטתית , וגם של התודעה העצמית . מבחינה זאת , השפעתה של האוניברסיטה העברית לא יכולה להימדד בצורה כמותית , אלא בעובדה שמאז קום המדינה שימשה מכשיר ומוסד שמסוגל היה , על ידי התרחבות בכל התחומים של המחקר , ליצור את הכלים הדרושים למדינה מודרנית החל ממדעי היהדות ומדעי הרוח הכלליים עד למדעי הטבע והרפואה והמשפט , ולהכשיר אותם כדי להתעלות ולפתור את הבעיות הקשורות במדע ובהבנה , כדי שתהיה כאן מדינה שתתאים לתקופה המודרנית . אוסיף רק כסטודנט שנרשם לאוניברסיטה ב 1936 והתגייס לצבא הבריטי ב 940 ו , שחסר לי משהו ברצף של החוויה האוניברסיטאית . בשביל סטודנט כזה , ואני באתי הנה כנער צעיר שהיה לפני כן בחקלאות ובקיבוץ , האוניברסיטה עמדה ברשות עצמה , וחוויית הלימוד הייתה לא לשם משהו אלא לימוד העומד ברשות עצמו לשם הכרת הדברים ומיצויים ברמה התאורטית והלמדנית הגבוהה ביותר . לימוד כזה היה לגמרי בלתי תלוי ( אני למדתי פילוסופיה , היסטוריה ותולדות עם ישראל . ( בשבילנו , היכולת לעיין בצורה של מחשבה ולימוד לשם עצמו הייתה החוויה . על כן צריך לומר שהערכים של האוניברסיטה עמדו ברשות עצמם , והם עומדים ברשות עצמם כפי שהמרעים והאמנויות עומדים ברשות עצמם . יתר על כן האוניברסיטה , בגלל המבנה שנוצר החל מ 1925 עד , 1948 הייתה מוכשרת להתרחבות עצומה , וסיפקה אחר כך ככל התחומים את המנהיגות המדעית של מדעי הרוח ושל מדעים אחרים כמו משפט וכדומה למדינה בגידולה , והצליחה ללוות אותה ולהעלות אותה לרמה גבוהה וראויה . הדבר האחרון הוא ביחס לאסכולה הירושלמית כפי שהוזכרה כאן . אם אכן נכון שגם בער וגם דינור הגדירו את מטרות הוראת ההיסטוריה — לפי מאמר שהופיע , נדמה לי , ב 1935 או 1936 ב'ציוך הראשון החדש — כהוראה ומחקר של ההיסטוריה של העם שבכל תקופותיו היה שלם ואחיד בתולדותיו , אזי אומר כי אני אף פעם לא הבנתי את העניין הזה . אבל ברור לגמרי שהמחקר כאן היה תערובת מעניינת מאוד של אידאולוגיה עם לימוד שיטתי אוניברסיטאי , שהביא באמת לתפיסה מסוימת שהייתה שלטת בהוראת ההיסטוריה של עם ישראל . היה כאן אכן איזה דגם מסוים . לא כך היה בהיסטוריה הכללית או בפילוסופיה , כלומר במדעי הרוח שהאידאל היה של _גתטם _ ומ _^ , חי _2 10 [ _י ; כלומר ללמוד ולקדם את המחשבה , הלימוד והמחקר בכל תחומי הרוח לשמם , בין אם באמנות בין אם בספרות וכדומה . נכון הדבר שכאשר אנחנו מגיעים להיסטוריה , כל החוגים גם ההיסטוריה וגם הספרות וגם הפילוסופיה — ראו ייעוד לאומי בהוראה שלה . אבל הייעוד הלאומי לא היה לקדם את תחושת האחדות של העם , אלא הייעוד היה שכאן בארץ , כמו בהרווארד ב , 1636 שנוסדה שש שנים אחרי שהמושבה במקום נוסדה , האוניברסיטה צריכה לפתח את הטוב שביכולת המחשבה ולהעניק את זה לעם ולאוכלוסייה כדבר שעומד

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help