sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:361

הפוליטית היה נוח להגיד שכל מעייניי המדענים נתונים לפרסם עבודות בחוץ לארץ , וגם אם הם תורמים תרומה חלוצית הרי רוחם אינה חלוצית . כך אמר ברל כצנלסון , חבר הוועד הפועל של האוניברסיטה ; ועוד אמר שיש לשנות כל זאת , ההסתדרות צריכה לתרום לאוניברסיטה ולדרוש השפעה , כי אחרי הכול 'אנחנו עומדים בראש / הנקודה שאני מבקשת להדגיש היא שיש להתייחס בזהירות למה שבני הדור אמרו על האוניברסיטה , כי הדוברים היו חלק מן המאבק הפוליטי ולכן דבריהם אינם בהכרח מתארים את המצב לאשורו . כמובן שהיו להם כוונות רציניות ; הם רצו , כפי שניסח זאת בן גוריון , להפוך את 'המכשיר המדיני הזה , האוניברסיטה , למכשיר ציוני . ' ההנהגה הציונית רצתה לכלול את האוניברסיטה במסגרת הריכוזיות שבלעדיה אולי לא הייתה החברה היישובית מתגבשת ומתחזקת לקראת המעבר מיישוב למדינה . אבל האוניברסיטה התעקשה לשמור על עצמאותה ולא לקבל מרות פוליטית כלשהי או קולקטיביזם רעיוני . פעם אחר פעם החליט הסנט שיש להגיב בהצהרה לאירוע כמו הצהרת אידן , או הצהרת אטלי , או הצהרת בווין , או חוק הקרקעות , ועוד ועוד . הסנט מינה ועדה של כל הגוונים כדי שהתגובה תהיה מייצגת , מבובר ועד קלויזנר ; ואז , בגלל הרבגוניות לא הצליח לנסח הצהרה משותפת וכל העניין נפל . במשך הזמן חלה התקרבות מסוימת של רוב הסגל לדעת המוסדות בעניינים גורליים , כמו למשל בעניין צו הגיוס של הסוכנות במאי 1941 שרוב הסנט והוועד הפועל קיבל מיד , כולל הסנקציות שהסוכנות תבעה להטיל על המשתמטים , שלא לרשום אותם להמשך לימודים באוניברסיטה . וכך פעלו , למרות התנגדותו החריפה של הנשיא מאגנס להטלת הסנקציות לפי צו הסוכנות . כל זה מחזיר אותי לדברים ששמענו בהרצאה . הן חגית והן אניטה רמזו לכך שבחוגי השלום באוניברסיטה שררה מעין מתינות או קרירות , ומדברי חגית הבנתי שהיא מברכת על רוח זו כמורשת חיובית לעתיד . אני רואה את הדברים קצת אחרת . ראשית , אני לא מכנה במונח מתינות את דעותיהם של אנשי תנועת השלום באוניברסיטה כמו מאגנס , ברגמן , בובר או סימון , ובעיקר את התנגדותם העקרונית והחריפה להקמת מדינה יהודית . אלה דעות אופוזיציוניות קיצוניות , דעות של מיעוט קנאי המסרב לקבל את דעת הרוב , המוכן להקריב את כל המפעל הציוני אם המחיר הנדרש להגשמתו פוגע במצפון המוסרי של מיעוט זה ופוגע בציפור נפשם שהיא האמונה שהיהדות מגלמת את האוניברסליזם , ההומניזם והפציפיזם בטוהרתם . אפשר להעריץ או לשלול דעות כאלה של מיעוט משוכנע זה , אבל הן לבטח אינן מתונות . עם זאת אני מסכימה לכך שיש מורש ; מבורכת של האוניברסיטה בתקופת המנדט . בזכות מגוון הדעות ובזכות הקנאות לשמירת העצמאות , ואומץ הלב ללחום על דעות מצפוניות ולהכיר גם בזכותם של אחרים לעשות כך , הייתה מורשת של פלורליזם גם לפני שהביטוי הפך לאופנתי . ביישוב היה רצף של מאבקים על שליטה , בעוד שבאוניברסיטה שררה רוח סובלנית . כשהסטודנטים הקימו הסתדרות סטודנטים וכדבר ראשון זרקו החוצה את הקומוניסטים , לא על מעשים אלא על דעות , התערבה ההנהלה להגן על הקומוניסטים . כשהשלטון הבריטי אסר סטודנטים רביזיוניסטים לפני שהספיקו לעשות מה שהיה בדעתם לעשות , התערב נשיא האוניברסיטה ושחרר אותם מהכלא פעם אחר פעם . התיקים מלאים מכתבי תודה של משפחות האסירים . במאמר שכתב קלויזנר הרביזיוניסט לכבוד יום הולדתו השישים של מגנס הוא כותב שלמד ממאגנס לכבד אנשים גם כשדעותיהם מנוגדות לשלו .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help