sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:357

המדעית הנהוגה מדורות באוניברסיטאות ובמכוני המחקר של אירופה . עיסוק בהיסטוריה של העם היהודי מנקודת מבט לאומית , מודרנית וביקורתית עורר אצלו , כמו אצל כל הוגה דעות אורתודוקסי בעת החדשה , חשש והתנגדות . התרופה למכה — כלומר לסכנה הגדולה שהייתה גלומה במוסד לא מסורתי זה — הייתה לדעתו הוראת יהדות בישיבה גבוהה שתהיה מעל לאוניברסיטה . נאומו של הרב קוק היה גילוי נוסף לפער שבין הציפיות ( או החששות ) מבחוץ לגבי תפקידה הרצוי של האוניברסיטה החדשה לבין היסודות ההטרוגניים שהיו בתוכה . תמונת העתיד של היישוב היהודי בארץ שהציג הרב קוק לא השפיעה כמעט על מה שהתרחש בפועל בתוך המוסד . אמרתי 'כמעט / שכן לפחות במקרה אחד — הוראת המקרא באוניברסיטה העברית — אכן השפיעו עמדות האורתודוקסיה בצורה מכרעת על עיכוב הקמת חוג לימודים בתחום זה . האוניברסיטה הצעירה , ששכנה בעיר שרבים מתושביה היהודים נמנו על האורתודוקסיה הקיצונית האנטי ציונית , הייתה סמל ציוני מובהק . מעניין הדבר כי דווקא הרב קוק , המנהיג הרוחני שביקש ליצור מגע בין הציונות לבין האורתודוקסיה , היה זה שערער בפומבי על ערכיה הציוניים המוסכמים של האוניברסיטה ! לסיכום , אפשר לומר כי בשל האופי ההטרוגני של האוניברסיטה העברית ובשל מגוון ההשפעות שעיצבו את אופיה לא היה בכוחה להשפיע על המציאות בעיר שבתוכה שכנה . מצד שני , האוכלוסייה בעיר גם היא לא גילתה פתיחות ( בלשון המעטה ) לבשורה התרבותית ולמסרים הפוליטיים השונים ששפעו מן המוסד החדש . היו כאן אפוא שני כוחות חלשים , האחד בתוך הקמפוס והשני מחוצה לו . לפיכך , נראה לי כי את השפעותיה של האוניברסיטה העברית אין למדוד ביחס הכללי בין 'אוניברסיטה' לבין 'עיר . ' יש לחפש את השפעות האוניברסיטה באותם מקומות או באותם מקרים שבהם אנשים חזקים או דמויות שהתחברו בזמן מסוים לממסד פוליטי זה או אחר , הם אלה שהעבירו השפעות מתוך האוניברסיטה העברית אל העיר והארץ . כזה היה מקרה השפעתו של החוג להיסטוריה של עם ישראל , אשר שיטתו בחקר ההיסטוריה היהודית ( זו המכונה 'האסכולה הירושלמית ( ' הפכה לזרם דומיננטי בארץ וקבעה את אופיין של תכניות הלימודים בהיסטוריה של מדינת ישראל עד עצם ימינו אלה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help