sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:356

היה להשיגו אצל אנשים בעלי להט פוליטי לא מתפשר . יתרה מזאת , מצעם הפוליטי של הפרופסורים על הר הצופים היה מחובר למחקרם האקדמי , שהיה אמור לכאורה להיות אובייקטיבי . לא 'שמאל' או 'ימין , ' לא 'פרוטו פשיזם' או 'בולשביזם' הם שהפרידו בין הפרופסורים , אלא אותה מנטליות פוליטית שמקורה במזרח אירופה — מנטליות שחיברה אינטלקט ומדע עם פוליטיקה , חזון של תיקון עולם וציפייה _כמו משיחית עם תחיית האומה במולדתה ההיסטורית . בהיותה מיקרוקוסמוס של כלל החברה היהודית בתקופה שבין שתי מלחמות העולם , נבדלה האוניברסיטה העברית משאר הגופים והארגונים שפעלו ביישוב באותה תקופה : היא הייתה הטרוגנית . בתוך המבנה הסקטוריאלי של היישוב קשה היה למצוא תופעות דומות למוסד האקדמי שקם על הר הצופים . באותם ימים , שייכות למפלגה פוליטית קשרה את החבר בה לעיתון מסוים , לספרייה מוגדרת , לקופת חולים מיוחדת ולבית ספר נבדל . קוראי 'דבר , ' עיתון פועלי ארץ ישראל , לא השתייכו ל'הסתדרות העובדים הלאומית , ' כשם שקוראי 'המשקיף' הרביזיוניסטי לא שלחו את ילדיהם לבתי הספר של 'זרם העובדים . ' האוניברסיטה לא הייתה עשויה מעור אחד . רק עיתונות שנות השלושים והארבעים , שהייתה מגויסת במלוא מובן המילה , העצימה תדמית זו או אחרת של המוסד . היו ניסיונות לכוון את המוסד לכיוון זה או אחר ולהשיג מטרות מוגדרות מבחינת המסר הרעיוני . כך למשל ברל כצנלסון , שהיה פעיל מאוד באוניברסיטה בשנות השלושים , ביקש לחזק את לימוד ההיסטוריה היהודית המודרנית . הוא התלונן מרה על כך שאין על הר הצופים קורסים בתולדות הציונות , וכי לא מלמדים היסטוריה של תנועת הפועלים . כמו כן קבל על היעדר הוראת תרבות יידיש ! ברל , מנהיג ציוני סוציאליסטי , סבר כי הוראת יידיש צריכה להיות חלק בלתי נפרד מעיצוב זהותו האתנית הלאומית החדשה של האדם העברי החדש ! הפרופסורים יוצאי גרמניה מצד אחד , וקלויזנר הקנאי לעברית ( אך גם נאמן לרוסית , ( התנגדו בחריפות להקמת קתדרה ליידיש על פסגת הר הצופים . הם המשיכו את עמדותיה של תנועת ההשכלה היהודית נגד התרבות העממית המסורתית ולשונה הקלוקלת . מסתבר אפוא כי אי אפשר היה לרתום את האוניברסיטה לכיוון _חד משמעי או לכוונה לרעיון מוסכם אחד . היה עוד משהו פרט להטרוגניות של הסגל ששמר על האוניברסיטה העברית מפני האחדה והחלשה של מגוון הדעות וההשקפות : המנדט הבריטי . מכיוון שלא הייתה אז ממשלה יהודית , לא נשקפה סכנה של ממש מצד השלטון לחופש האקדמי של המוסד . באופן פרדוקסלי , דווקא הקמתה של ישות ממלכתית יהודית עשויה הייתה לאיים על עצמאותה של האוניברסיטה . עד שלא קמה המדינה יכולה הייתה האוניברסיטה להתפתח באופן שבו התפתחה בלא שגורם ממשלתי מרכזי יעמוד בדרכה . לא היה משרד חינוך ישראלי שצריך היה להגן מפניו על עצמאות הסגל האקדמי , או לחשוש מהתערבותו בתכנון האקדמי והמחקרי . איום אחד על חירותה האקדמית של האוניברסיטה הצעירה כבר נרמז בטקס הפתיחה שנערך על פסגת הר הצופים באביב של . 1925 הרב אברהם יצחק הכהן קוק , שהוזמן מתוקף תפקידו כרב הראשי האשכנזי של _ארץ ישראל לשאת תפילה לרגל המאורע , מצא לנכון לומר דברים קשים על הסכנה הצפויה מן המוסד החדש לעולם המסורת היהודית . הוא דיבר על חרדתו מפני מה שעלול להתרחש אם ילמדו , חס ושלום , מדעי היהדות בדרך

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help