sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:355

מן התרבות הגרמנית . חלק מהם אף רכש את השכלתו האקדמית באוניברסיטאות גרמניה . דרכם של אנשים אלה לאוניברסיטה הצעירה שעל פסגת הר הצופים עברה אפוא דרך האוניברסיטה הגרמנית . אולם יוצאי מזרח אירופה הביאו עמם מסורת תרבותית מיוחדת , שלא הייתה דומה למורשת האקדמית של עמיתיהם יוצאי גרמניה . פרופסור יוסף קלויזנר ופרופסור _בן ציון דינור הנחילו לאוניברסיטה החדשה השפעות רוסיות , וטבעו חותם מזרח אירופי מובהק על הוראת הספרות וההיסטוריה במוסד . נוסף על הגיוון האתנו היסטורי האמור , שייצג את שני אגפיה של התפוצה האשכנזית באירופה של העת החדשה , היה סגל האוניברסיטה העברית מגוון מאוד גם מבחינה רעיונית ופוליטית . המיקרוקוסמוס האקדמי על הר הצופים הפגיש בתוכו נציגים של תנועות מרכזיות שנטלו חלק בתהליכי המודרניזציה של העם היהודי בעת החדשה . היו באוניברסיטה אישים מן הנאו אורתודוקסיה הגרמנית , רב מן התנועה הרפורמית בארצות הברית , סוציאליסטים לאומיים שהיו בנעוריהם חניכי ישיבה במזרח אירופה , וציונים רביזיוניסטים שינקו מן התרבות הרוסית . ההטרוגניות של הסגל האקדמי באוניברסיטה העברית הצעירה הייתה בוודאי אחד מן הגורמים לכך שלא יצא מסר אחד , ברור וחד משמעי מהר הצופים אל החברה היהודית בירושלים . להט אידאולוגי לא היה חסר באוניברסיטה , אף לא נעדרו כוונות ומאוויים להשפיע על דמותה של התרבות העברית החדשה . פרופ' אניטה שפירא דיברה קודם על היעדר התלהבות וחוסר להט בין אנשי הסגל האקדמי . אני סבור לעומתה כי להט היה על הר הצופים לא רק אצל הסטודנטים הלאומיים אלא גם אצל מוריהם . לא רק אברהם שטרן ( יאיר ) שלמד על הר הצופים היה בעל חזון לאומי יוקד ; גם פרופ' יוסף קלויזנר ניחן בלהט שכזה . להט דומה , אם כי בכיוון אידאולוגי אחר , אפיין את הרצאותיו של פרופ' _בן ציון דינור . גם הוא היה חדור התלהבות כמעט משיחית ומכור לחזון לאומי . יתר על כן , אדם כמו דינור ביקש להנחיל את חזונו הלאומי לציבור הרחב . הישגו המרשים בשלהי תקופת המנדט הבריטי ובשנותיה הראשונות של מדינת ישראל היה עיצוב תכנית הלמודים הממלכתית בהיסטוריה . היה זה אחד המקרים היחידים שבהם השפיעה האוניברסיטה העברית על כלל החברה הישראלית המתגבשת . הנרטיב ההיסטורי הציוני המרכזי של מדינת ישראל עוצב , בצורה זו או אחרת , על ידי מרצה להיסטוריה מ ן האוניברסיטה העברית . עם זאת , לא היה זה מסר של האוניברסיטה העברית , אלא אחד מן המסרים הרבים והסותרים לעתים ששידרו חברי הקהילה האקדמית , ההטרוגנית כל כך , אל היישוב בארץ ישראל ואל האוכלוסייה בעיר ירושלים . בזמן האחרון נכתבו דברים קשים ביותר על תפקידה השלילי כביכול של האוניברסיטה העברית במאבק על עיצוב הישות המדינית היהודית בארץ . דברים אלה שטחיים וחסרי ביסוס במציאות הימים ההם . מובן כי מי שבוחר להתמקד בתנועת 'ברית שלום' ומתעלם ממגוון הדעות והעמדות שרווחו בין מורי המוסד , עשוי לזהות את האוניברסיטה עם עמדה אחת . אי אפשר בשום פנים ואופן לטעון כי מן האוניברסיטה יצא מסר אחד . כשם שהתנועה הלאומית היהודית הייתה מגוונת ורבת פנים , כך היה גם המיקרוקוסמוס הפוליטי והאידאולוגי על פסגת הר הצופים . פרופ' מרטין בובר לא היה פחות ציוני מאשר פרופ' יוסף קלויזנר ; שני אלה היו שייכים לשני זרמים שחלקו זה על זה . משום שלא הסכימו בינם לבין עצמם , לא יכלו גם לצאת במצע אחיד ומוסכם על שניהם , מצע שהיה עשוי אולי להתאים לצורכיהם של פוליטיקאים , פקידי ממשלה או אנשי מנהל , אך אי אפשר

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help