sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:353

שהייתה בו . זה מביא אותי לשאלה שגם היא עלתה בהרצאה : היחסים בין שלושת הרכיבים באוכלוסייה — בריטים , יהודים וערבים . לא הייתי משתמשת בהגדרות של חגית לגבי רומן היסטורי , אבל הייתי מזכירה עוד רומן היסטורי שאני חושבת שמבטא יפה את ירושלים המנדטורית , וזה ספרה של שולמית הראבן 'עיר ימים רבים . ' עובדה בולטת לעין בספר , בין השאר , היא שהאליטות בירושלים דאז לא היו אליטות אינטלקטואליות , והמפגשים בין האליטות הערבית והבריטית לא התקיימו על בסיס של אוריינות , אלא היו מפגשים של אליטות כלכליות ומנהליות , אם תרצו , שלא הצטיינו ברמתן התרבותית . היו אלה מפגשים של סלונים על כוס תה מנומסת וריקודים בסוף שבוע ורכילות — מה לאוניברסיטה העברית ולכל זה ? לא היה מקום לצפות שהאליטות הללו יאמצו את האליטה של האוניברסיטה העברית . לא היה כל מכנה משותף בינן לבין הפרופסורים באוניברסיטה העברית . מי היה עשוי להיות בן השיח לאינטלקטואלים היהודים בסלון של קטי אנטוניוס ? להערכתי , הקמת האוניברסיטה בשנות העשרים לא הייתה מאורע חשוב ביותר מבחינה ציונית . העלייה הרביעית שהתחוללה באותו זמן הייתה חשובה הרבה יותר . יש להבחין בין החשיבות הטקסית לבין החשיבות הממשית בטווח ההיסטורי . איאחז כאן בדימוי שהתחיל בו בני קדר , הניגוד בין חם : ' _מ וג ז _חמז ואחליף זאת למושגים הארץ ישראליים של ההר והעמק . ההר — הר הצופים , והעמק — עמק יזרעאל . האוניברסיטה הייתה אוניברסיטה בורגנית ( או זעיר בורגנית , ( לעומת העמק שהיה עמק סוציאליסטי במהותו . יש כיום נטייה לזהות מגמות פציפיסטיות וחברתיות עם השמאל . אך האוניברסיטה של שנות השלושים והארבעים הייתה רחוקה מגישות שמאליות דאז , שלא נגעו לפציפיזם אלא להשתייכות למחנה חברתי מסוים . איני מדברת על כך ששכר הפרופסורים היה גבוה בהרבה משכר הפועלים באותה תקופה , כלל לא בפרופורציה בהשוואה להיום . זאת אומרת , הניגודים המעמדיים בין פרופסור באוניברסיטה לבין פועל בעמק היו אדירים . גם במנטליות היה מרחק אדיר . ביישוב שרר להט אידאולוגי , בין אם מדובר בשמאל בין אם בימין : התופעה הדומיננטית הייתה שכולם להטו . באוניברסיטה נשבה רוח של מתינות ורוגע ושלווה . כתוצאה מכך , כמו גם מן המציאות הכלכלית והמציאות הרוחנית שהיו שונות לחלוטין , לא היה דו שיח בין שני המחנות . מצד אחד היה הימין הפרוטו פשיסטי , ומצד שני הערצה נלהבת לרוסיה הסובייטית . כל הלהט של האמונה המשיחית משני הצדדים , האמונה בתיקון עולם או בתיקון אומה , לא נגעו באוניברסיטה : היא לא הייתה שייכת ללהט המשיחי הזה . על כן ספק אם היה למוריה מה להגיד באווירה הלוהטת הזאת . זה אולי מסביר את מיעוט השפעתה של האוניברסיטה . באחת הטיוטות של ההרצאה של חגית , היא התפלאה על מיעוט השפעתה של האוניברסיטה על ההנהלה הציונית . לדעתי אין להתפלא על כך . במה אנשי האוניברסיטה , היום כמו אז , היו מוכשרים יותר להבין את המציאות מאשר אותם אוטודידקטים שבסופו של דבר היו אחראים במידה רבה להקמת מדינת ישראל ? הרי גם בדיעבד הם לא נתפסים כמוכשרים לתוכנות פוליטיות . הייתה הערצה עצומה לידע ולחכמה , שנובעת לדעתי מהמסורת היהודית ; אך בין זה לבין הבנת המציאות ופענוח מהלכים פוליטיים היה מרחק רב . היו ניסיונות לגשר על המרחק . ברל כצנלסון למשל פרסם עבודות של מורי האוניברסיטה ב'עם עובד , ' הזמין מורים מן האוניברסיטה לירח העיון ברחובות , ואף על פי כן הזרות בין ההר לבין העמק נותרה בעינה . מצד העמק הייתה הרגשה ששם יושבים

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help