sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:352

' ירושלים עיר הקודש למה ומדוע , לא נתת לי בזה החודש יומיים בשבוע . ' כלומר , הבעיה המרכזית הייתה הבעיה הכלכלית , כפי שחגית העירה בצדק , והיא לא נפתרה לאורך כל התקופה . הייתה זאת עיר של מנהל ממשלתי ושל אוניברסיטה , ומעולם לא הצליחה לפתח עורף כלכלי שיסייע לקליטת שכבות אוכלוסייה רחבות . בזאת אינה שונה מערים אחרות בעלות אופי דומה בעולם כולו , המצטיינות ביופי שלא מן העולם הזה אך חסרות את החיוניות של ערים בעלות תשתית כלכלית חזקה . הייתה סתירה מסוימת בין הרצון לשמר את ירושלים , עיר של אבן ועתיקות ויופי , לבין הצורך להכניס בה תעשייה — והתעשייה לא הגיעה . היא נותרה עיר של תיירות , מנהל ואוניברסיטה , ולא הייתה לאבן שואבת שיש בה כדי לקלוט את העולים בעליות האחרות . הנושא השני שברצוני להעלותו , וגם פה אני הולכת בעקבותיה של חגית , הוא החולשה הדמוגרפית של העיר . הרכב האוכלוסייה היהודית ידוע , ופה אני מוכרחה לצטט לכם שיר שכולנו מכירים , אבל לא את הבית הזה מתוכו . זהו שירו של אביגדור המאירי _-.מעל פסגת הר הצופים אשתחווה לך אפיים , מעל פסגת הר הצופים שלום לך ירושלים , מאה דורות חלמתי עלייך לזכות לראות באור פנייך , ירושלים ירושלים האירי פנייך לבנך , ירושלים ירושלים מחרבותייך אבנך . ואז הוא אומר : בלב בוטח באתי הלום הקים את הריסותייך אך איך אבנה את בית מקדשך אם אין שלום בין בנייך . ספרדים , אשכנזים , תימנים , פלאשים , אורפלים וגורג'ים וחרדים וחופשים , ירושלים ירושלים , לא זאת חזיתי בחלום ירושלים ירושלים בין בנייך השרי שלום . במילים אחרות , הבעיות הדמוגרפיות של ירושלים היו ידועות אז לא פחות מאשר היום . אולי זוהי אחת הסיבות שהמודרנה נכנסה לירושלים בצעדים אטיים בהרבה מאשר לעיר יהודית ערבית אחרת , כמו חיפה . אם אני משווה בין שתי ערים דו לאומיות אלה , הרי שחיפה נמשכת לדינמיקה של הפיתוח , הכלכלי והאנושי גם יחד , וירושלים נשארת במקום

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help