sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:342

זאת רכיב בולט בפסיפס המורכב של ירושלים . התמצאותו של עגנון בהוויית החוג הזה והתמקדותו בו מלמדות על נוכחותה החברתית של האוניברסיטה בעיר . יתר על כן , אנו למדים מכאן על קשריה והקשריה החברתיים של האוניברסיטה , שחרגו מעבר לאוכלוסיית המרצים והסטודנטים . בהקשר זה של האוניברסיטה בולט חלקה של העלייה מגרמניה , שמנתה בשנים 1938-1933 _כ 45 , 000 נפש . חלקם הגדול של העולים מגרמניה , כמו גם שאר העולים , פנה להתיישב בתל אביב ובחיפה , כשירושלים באה במקום השלישי . מאות אחדות מבין עולי גרמניה שהגיעו לעיר היו בעלי מקצועות חופשיים , פקידים , מורים ואנשי אוניברסיטה , וכן סוחרים , ואלה התרכזו בעיקר בשכונת רחביה . למרות המספר הנמוך של מרצים באוניברסיטה מתוך כלל המשתקעים בירושלים , אין ספק שהאוניברסיטה העברית שימשה חוליית קשר חשובה בין ירושלים לבין העלייה מגרמניה . לאמתו של דבר , קשר זה נוצר כבר מראשיתה של האוניברסיטה . חלקם של חניכי גרמניה ומרכז אירופה בין ראשוניה היה גבוה מאוד . כבר לפני מלחמת העולם הראשונה , וכך גם לאחריה , הייתה גרמניה מרכז אקדמי שמשך אליו את העילית האינטלקטואלית היהודית , לא מגרמניה בלבד אלא גם ממזרח אירופה . על כן ההיצע של כוח אדם אקדמי יהודי הורכב בעיקר מחניכי האוניברסיטאות הגרמניות וממוריהן : המכון לכימיה נפתח עם בואו של אנדור פודור , שהובא לירושלים בשלהי 1923 מאוניברסיטת הלה ; המכון למדעי היהדות פתח את שעריו עם חוקר התלמוד יעקב נ' אפשטיין , שהגיע לארץ ב 1925 מבית המדרש הגבוה למדעי היהדות בברלין . אליו הצטרפו בשנות השלושים חוקר התלמוד חנוך אלבק , חוקר ההלכה יצחק היינמן , הפילוסוף יצחק יוליוס גוטמן , והבלשן נ"ה טורצינר ( טור סיני , ( כולם חניכי האקדמיה הגרמנית . יוסף הורוביץ , ראש המכון למדעי המזרח הראשון _ב , 1926 היה פרופסור בפרנקפורט והמשיך בתפקידו זה במקביל לכהונתו בירושלים . לאחר מותו ב 1931 בא במקומו בשני התפקידים , בפרנקפורט ובירושלים , המזרחן והספרן גוטהולד וייל מברלין . הוא עלה לארץ ב 1935 במינוי כפול של פרופסור במכון למדעי המזרח ושל מנהל בית הספרים הלאומי במקומו של ש"ה ברגמן , שמונה לרקטור האוניברסיטה . בין ראשוני המכון למדעי המזרח היה הארכאולוג המזרחן ליאו מאיר חניך וינה , שישב בירושלים כבר משנת 1921 כראש האגף האסלאמי במחלקת העתיקות של הממשלה . ב 1928 תוגבר המכון על ידי תלמידו של הורוביץ שלמה דב גויטיין , גם הוא מגרמניה , שעלה ארצה כבר ב 1923 אך החל דרכו כמורה בבית הספר הראלי בחיפה ; ובשנות השלושים הגיע למכון ח"י פולוצקי . כך היה ששבעה מתוך שמונה מורי הדור הראשון של המכון — למעט לוי ביליג — היו בוגרי אוניברסיטאות גרמניות . בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי החל לפעול תחת הגג האקדמי של האוניברסיטה בניהולו של ש"ה ברגמן ( שהגיע ב 1920 כמנהל הספרייה , ( עם גרשם שלום שעלה לארץ ב 1923 ועתיד היה להצטרף מאוחר יותר לסגל המכון למדעי היהדות ; וכן עם דוד צבי בנעט , 19 י' גלבר , מולדת חדשה : עליית יהודי מרכז אירופה וקליטתם , , 1948-1933 ירושלים 1990 ( להלן : גלבר , מולדת חדשה , ( עמ' 20 . 57 אין בידינו נתונים סטטיסטיים , לבד ממפקד פועלים עולי גרמניה בירושלים ביולי , 1936 שהקיף כ 1 , 200 פועלים ופועלות , ויחד עם התלויים בהם 1 , 674 — נפשות . שם , עמי 21 . 262 שם , עמי . 263 , 252

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help