sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:339

הגבירה את הסיכויים לכך . רעיון הקמתה של אוניברסיטה עברית בירושלים היה עתה גם בעל משמעות פוליטית פומבית מובהקת . ביולי של אותה השנה , בט"ו באב תרע"דו _, ערך ועד הצירים את טקס הנחת אבן הפינה לאוניברסיטה . הטקס אורגן כך שתהיה בו נוכחות בריטית מכובדת , וכן נוכחות של נציגי כל הגופים , העדות והארגונים , יהודים ולא יהודים . לטקס הוכנו 12 אבני פינה , כמספר שבטי ישראל . על אבן אחת נחרת שמו של הגנרל אלנבי , משחרר הארץ . בקהל הגדול שנכח בטקס , 5 , 000 איש , בלטו בהיעדרם נציגי הרבנים הירושלמים 1 אך הם נמנעו מלפרסם כרזות בגנות המפעל או להכריז עליו חרם . שתי מטרות היו גלומות ברעיון האוניברסיטה העברית מראשיתו : מוסד שיהא הנדבך העיקרי בבניית המרכז הרוחני בארץ ישראל , שנועד לטפח את המורשת היהודית , לחדש אותה ברוח הזמן ולהקרינה על תפוצות העם ; ומוסד בעל משמעות חומרית ומעשית כתנאי למימוש הפוטנציאל הגלום בעם היהודי , לרווחת בניו כיחידים ולטובת הכלל הלאומי . האוניברסיטה תמשוך המוני צעירים שיגשימו את מאווייהם ללמוד , ומתוך כך יהפכו לעתודה המנחילה את הישגיה לעם - לחברה , לתרבות ולבניין הארץ . ב 1918 קיבלו מטרות אלה תוקף חדש , והנחת אבן הפינה לאוניברסיטה נתפסה כהנחת אבן הפינה לבית הלאומי . בנאומו בטקס ובמאמר שפרסם לרגל האירוע קבע ויצמן כי האוניברסיטה היהודית תהיה אוניברסיטה עברית , תשמש מוקד לתחיית הרוח היהודית , מרכז מאחד לעם בתפוצותיו , אבן שואבת למיטב הנוער והכלי להכשרתה ולקידומה של ההתיישבות . בזכות רמתה המדעית היא תגשים את תעודתה האוניברסלית של היהדות לעולם כולו , ולרווחת תושבי האזור במיוחד . יתרה מזאת , לאוניברסיטה נועד מעתה גם תפקיד בהקמתה של ירושלים חדשה ובהכשרתה להפוך לבירת העם היהודי . שבע שנים חלפו מיום הנחת אבן הפינה ועד לטקס חנוכתה של האוניברסיטה העברית בראשית אפריל . 1925 בשנים אלה , כמו גם לאחריהן , גילמה האוניברסיטה העברית את תמצית פעילותה של הציונות בירושלים . ביטוי השאיפה הציונית בירושלים דווקא באמצעות הקמתו של מוסד אקדמי , בעל שליחות רוחנית ומסר הומניסטי אוניברסלי , היה בבחינת הצהרה , או מעין כרטיס ביקור פוליטי מרגיע המכוון אל כל הגורמים — היהודי המסורתי , הערבי והבריטי — בדבר מגמותיה של הציונות . אכן , טקס החנוכה המרהיב בנוכחות שמנה וסולתה של החברה הירושלמית על כל אגפיה נועד להמחיש זאת . הרב הראשי לארץ ישראל הרב קוק , שנודע באהדתו למפעל ההתיישבות הציוני , הוזמן להשמיע תפילת ברכה . בכך נתן גם גושפנקא אורתודוקסית למוסד החדש , הגם שמעמדו בחוגי החרדים הירושלמים היה שנוי במחלוקת ועם זאת שמילא את דברי ברכתו בתוכן ביקורתי אנטי חילוני . בשנות העשרים , ימי העליות השלישית והרביעית , כשהתקווה הגדולות שנתלו במפעל 12 שם ; ב"ז קדר , 'טקס הנחת אבני הפינה לאוניברסיטה העברית , ' ש' כ"ץ ומ' הד ( עורכים , ( תולדות האוניברסיטה העברית בירושלים : שורשים והתחלות , ירושלים תשנ"ז , עמ י 13 . 119-90 חגית לבסקי , 'בין הנחת אבן הפינה לפתיחה : ייסוד האוניברסיטה העברית , , ' 1925-1918 שם , עמ' . 122 14 נאומו של הרב אי"ה קוק , ודברי פרשנות של ישראל ברטל , שם , עמ' . 319-311

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help