sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:294

קיימים גם גורמים מקומיים יחודיים . אני סבור כי היסטוריה טובה תתייחס הן לשוני והן לדמיון . בהרצאה כאן רציתי להצביע על אלמנט מקומי מסוים . אולי אוסיף עוד כי דוגמה השוואתית שאין אנו יודעים עליה מספיק היא ההיסטוריה של המשפט במדינות ערב . כך למשל מעניין מאוד יהיה להשוות את ההיסטוריה שלנו לזו של ירדן , בייחוד ביחס לשאלה של מהפכות משפטיות . לירדן הייתה שיטת משפט דומה לשלנו בתקופת המנדט < אולם כיום מערכת המשפט שלה דומה יותר למערכת משפט של מדינות ערב האחרות , כלומר מערכת המבוססת על משפט צרפתי . ירדן לפיכך היא דוגמה טובה לכך שמהפכות משפטיות אכן יכולות להתרחש . עוד נקודה הקשורה לעניין המהפכות המשפטיות היא הטענה כי ב 1948 מוצה הפוטנציאל המהפכני , ומהפכת המשפט העברי לא הייתה עוד אפשרות ראלית . בהקשר זה ראוי אולי להגדיר בצורה טובה יותר את המושג 'מהפכה . ' ברור לחלוטין שב 1948 אי אפשר היה להחליף בבת אחת את המשפט המנדטורי הקיים ; אבל היו מהלכים אפשריים אחרים , כמו למשל החלפת סימן 46 לדבר המלך במועצתו . סימן 46 היה אחד ה'צינורות' שדרכם נשאב המשפט האנגלי לארץ . היו הצעות להחלפתו שאילו היו מתקבלות היו מביאות לשינוי משפטי . מהפכה יכולה גם להתחיל בצעדים קטנים , למשל בהחלפת המקור הפורמלי המחייב לייבא משפט אנגלי במשפט עברי . אשר לטענה של רונן שמיר כי ישראל הייתה מעוניינת בהתמערבות והמשפט האנגלי ייצג עניין זה , גם כאן יש לדייק . לא עסקתי בהרצאתי במשפט האנגלי אלא במשפט המנדטורי , שלא היה זהה למשפט האנגלי אלא היה בךכלאיים , היבריד . חלק גדול ממנו הורכב ממשפט עות'מאני , שהיו בו אלמנטים מוסלמיים או צרפתיים ; חלקו היה אנגלי וחלקו היה אנגלי קולוניאלי , כלומר התבסס על חוקים שנוסחו במיוחד ל'ילידים . ' כאשר עסקו במשפט המנדטורי בשנות החמישים היו משפטנים כמו השופט ויתקון ששאפו להתמערבות מלאה של המשפט הישראלי . היו משפטנים , כמו איש משרד המשפטים אורי ידין , שרצו בקונטיננטליזציה של המשפט הישראלי ! והיו שאמרו כי יש להשאיר על כנו את המשפט המנדטורי ( כולל החלקים העות'מאניים שלו , ( מכיוון שמשפט כזה מתאים לחברה שהיא בעלת אופי 'עות'מאני' במובנים מסוימים . באנשים אלה עסקתי . אולי אפשר לסיים ולומר כי גם היום , למרות שאיננו מכירים בכך , מדינת ישראל עדיין שומרת במובנים רבים חלקים מהמורשת העות'מאנית שאותה קיבלנו בירושה מתקופת המנדט . יורם שחר : סיכום הרשו נא לי לסגור את המעגל בצורה הבאה . השאלה העמוקה יותר שאנו עוסקים בה היא המתח בין הפרטיקולרי לבין האוניברסלי . לכל עם נטייה לראות את עצמו כמיוחד , ואין אנו שונים בכך מכל העמים . השאלה היא האם השלטון הקולוניאלי הבריטי בארץ ישראל היה טיפוסי לשלטון קולוניאלי בכל מקום אחר , והאם אנו עצמנו מתנהגים כיום כמו מדינה פוסט קולוניאלית טיפוסית . חלק מן החוקרים נוטים להאמין שאיננו שונים מאחרים , ושעיקר ההסבר לדבקות במורשת הקולוניאלית נעוץ במאפייני ההתנהגות

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help