sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:292

ההסבר השני של אסף לחובסקי נוגע לתפקידו של מקצוע המשפט , ולדעתי זהו הסבר חזק מאוד . מקצוע המשפט רואה במורשת המשפט הבריטי את הבסיס למקצוענית שלו . למשפט השלום העברי לא היה הרבה להציע בתחום זה . הוא הדגיש את רעיון הבוררות הידידותית . עורכי דין שהופיעו בבתי המשפט של משפט השלום העברי התבקשו לעתים ' לרכך' את המומחיות שעורכי דין מביאים אתם אל הזירה המשפטית : שליטה בפרוצדורות , בראיות , בסדרי משפט — כל אלה היו משניים במשפט השלום העברי . המשפט הבריטי , לעומת זאת , סיפק תשתית מעיךמדעית למקצוע , ובוודאי שהמקצוע היה מגויס רובו ככולו לרעיון ההמשכיות . רעיון המהפכה המשפטית לא שירת את המקצוע המשפטי בכללותו , עורכי דין ושופטים כאחד . הבעיה הייתה אפוא לא רק חוסר היכרות עם עקרונות משפטיים חלופיים , אלא גם חוסר רצון להכירם . עניין שלישי שלחובסקי מדבר עליו הוא התדמית . אני מסכים אתו בנקודה זו , רק אחדד ואומר שמשפט השלום העברי היה חילוני במהותו , ועורר עליו חמה אדירה מצד הציונות הדתית ו'המזרחי . ' את החרדים לא עניין כהוא זה על מה הציונים רבים ; אבל היהדות האורתודוקסית נעמדה על רגליה האחוריות מול משפט השלום העברי . הם ראו כמשפטנים שקידמו את משפט השלום העברי חבורת 'רועי בקר' חסרי הבנה המנסים להפקיע את הטקסטים הקנוניים של היהדות מידי הסמכות הרבנית . כשאנו פותחים את גיליונות 'התור' של שנות העשרים ורואים את השפה שבה הדתיים מדברים על המשפטנים החילוניים שמנסים להחיות את משפט השלום העברי , ברור שיש פה קונפליקט חריף מאוד , וכמו במיטב המסורת של ההיסטוריה הציונית שלנו , במקום שיש קונפליקט חמור בין דתיים לחילוניים , הפתרון הקל ביותר והזמין ביותר הוא שלא להתעסק אתו : לסלק את שורשי המחלוקת ולא לנסות לפתור אותה . ההסבר המרכזי של אסף לחובסקי נוגע למה שהוא מכנה האובססיה הציונית עם כלאיים . זהו הסבר בעייתי . הוא מתאר את החרדה הגדולה ואת חוסר הנחת הרב של המנהיגות הציונית , הן האינטלקטואלית , הן הפוליטית והן המשפטית , ממקומות של שעטנז , ממקומות של חיבורים בין תרבותיים . הוא מסביר לנו שהמשפט האנגלי ייצג ממש אותם כלאיים . אם כך , מתבקש היה לראות את המשפט המנדטורי כאויב שיש לסלקו , כי מסלקים ונפטרים מכל מה שהוא שעטנז . עד כאן זה גם מתקבל על הדעת , מכיוון שחלק מהפרויקט שמתחיל ב 1948 הוא פרויקט הריכוזיות , הממלכתיות , ביטול הזרמים בחינוך . אפשר לראות בכל מקום את השאיפה ליצור משהו חדש ; ואם לא חדש , למצער כזה המבטא עבריות 'אותנטית . ' המהלך הלוגי הוא אפוא לנסות לטאטא במהרה את המשפט בךהכלאיים . אך כאן נוקט לחובסקי מהלך שאינו מחוור לי . הוא טוען שעם כל החרדה מכלאיים מאמצים את המשפט הבריטי , מכיוון שהוא תואם את השלב ההיסטורי של החברה הישראלית , שגם היא עדיין בת כלאיים . קשה לי לקבל טיעון זה , ולו מכיוון שהוא מייחס למשפטנים ולפוליטיקאים רמת תחכום תאורטית שאינה מתקבלת על הדעת . לדעתי , ייתכן הסבר תרבותי פשוט בהרבה . המשפט האנגלי נתפס בעיני רבים לא בכלאיים אלא כמשפט אנגלי , כמשפט מערבי שמייצג את המורשת המערבית . לדעתי , אחד הדברים החשובים ביותר לציונות הוא זיהוי ישראל עם מה שקרוי 'המערב , ' עם הרעיונות של המודרניות שכרוכים במערב . קיים פיתוי חזק לאמץ את המשפט האנגלי דווקא בשל האופי הא היסטורי האוניברסלי שלו , של משפט המייצג את רוחו של המערב , את רעיון

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help