sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:291

החל מאבק בשלטון הבריטי , לעתים אלים , שתואר כמאבק _אנטי קולוניאליסטי . במקביל , עסק היישוב היהודי בפרויקט 'בניין אומה , ' פרויקט לאומי שהיה מחויב לרעיון העבריות . הביטוי המובהק ביותר לשאיפה _לעבריות התבטא במערכת החינוך , בהקפדה היתרה של היישוב היהודי _בארץ ישראל על מערכת חינוך אוטונומית . והנה אנו ניצבים מול מערכת משפטית שבהוראותיה ובמוסדותיה מקבלת כמובן מאליו את מערכת המשפט הבריטית , שלפחות בשנים האחרונות שלפני הקמת המדינה אפשר לכנותה מערכת שנואה . זו החידה . צודק רון חריס באומרו כי דרך אחת לנסות ולהתמודד עם חידה זו היא באמצעות מבט השוואתי , מכיוון שישראל אינה המדינה היחידה היונקת ממורשת המשפט הבריטי . הדוגמה המובהקת השנייה היא הודו , שקיבלה עצמאות שנה קודם לישראל , וגם שם נותרה אותה מורשת שרירה וקיימת . אסף לחובסקי , לעומת זאת , מציע היגיון הסברי אחר , המתמקד בהסדרים המשפטיים המקומיים . אקדים ואומר כי קשה לי לקבל את ההסבר העיקרי שהוא בחר לחדדו במאמר זה . ראשית , שיטת משפט השלום העברי , שהופיעה בשנות העשרים כחלופה אפשרית למשפט המנדטורי , כבר לא הייתה בבחינת חלופה מעשית ב . 1948 נכון שב 1948 פלטיאל דיקשטיין עדיין מקונן על כך שאופציית משפט השלום העברי אינה נשקלת ; אלא שבתקופה זו כבר שקעה המערכת , ונותרה קיימת בעיקר במוחותיהם הקודחים של כמה משפטנים אינטלקטואלים . משפט השלום העברי ביטא רעיון מקורי בדבר בנייה עממית של שיטת משפט שתתבסס על מורשת המשפט העברי מחד גיסא ועל שכל ישר עממי חילוני מאידך גיסא . בשנות העשרים הצליחו יוזמי הרעיון להקים מערכת חיה , בועטת ונושמת , שכללה בתי משפט ומערכות לפתרון סכסוכים בכל רחבי הארץ וטיפלה באלפי תיקים בשנה . הרעיון היה שעל היישוב העברי לפתור מחלוקות משפטיות בכוחות עצמו , ללא צורך להיזקק לבתי המשפט של הממשלה המנדטורית ; ואכן , בשנים מסוימות נראה היה שהרעיון מעשי , שהמערכת עובדת . משפט השלום העברי יוחד בכך שרעיון החייאת המשפט העברי ביקש להסתמך על משפט עברי אך לתת לו צביון _לא דתי ; לפרש את שולן ערוך , את חושךמשפט , אך בפרשנות 'מודרנית , ' 'חופשית . ' הדיבור והכתיבה בעברית , ההיזקקות לשכל ישר _קהילתי מקומי והזיקה למשפט היהודי הקלסי היו אמורים להצמיח מערכת חדשה . רעיונות אלה , כפי שנראה , היו גם מקור עיקרי לקשייה של מערכת זו . אסף לחובסקי מונה כמה סיבות אפשריות מדוע המערכת הזו לא התקבלה ב . 1948 סיבה אחת , לטענתו , היא הסיבה המעשית . נכון הדבר : יש מערכת משפט מתפקדת . צריך לזכור שרוב רובה של מערכת המשפט עניינה היה מסחר , עניינים אזרחיים , עריכת חוזים , מכירם דירות , עסקאות שונות , צווי ירושה של נפטרים . מעבר מהפכני משיטת משפט אחת לאחרת היה גורם לזעזוע חזק , היה יוצר אי יציבות ואי ודאות כלכלית ; על כן מסיבות מעשיות בוודאי עדיף להיצמד לרעיון ההמשכיות . אני מסכים , אך דומני שגם בנקודה זו אפשר להוסיף דבר מה . נראה שגם מסיבות פוליטיות היה נוח להיצמד למשפט המנדטורי . יש לזכור שבשנים הראשונות למדינה נעשה שימוש נרחב בתקנות הגנה לשעת חירום , וייתכן שנוח יותר להגיד : אנו משתמשים בכלים המשפטיים של הבריטים לא המצאנו את , זה ; אנחנו בסך הכול מתפעלים משפט פורמלי , אובייקטיבי , אוניברסלי .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help