sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

ותרבות ישראלית אחידה . במובן זה נתפס המשפט כאחד האמצעים החשובים לקידום רעיון כור ההיתוך . ' כך למשל כתב שופט בית המשפט העליון אלפרד ויתקון במאמר מראשית שנות השישים בשם 'המשפט בארץ מתפתחת / כי בחברה שאינה 'הומוגנית מבחינת רמתה התרבותית , ' על המשפט להיות 'גורם חינוכי פעיל . ' אמנם , הודה השופט ויתקון , הערכים של אותם חוגים המתנגדים למשפט המודרני ( והוא התכוון כאן כנראה לחוגים הדתיים ולעולי ארצות המזרח ) 'אינם כולם שלילים , ' מה עוד שהם נטועים עמוק ב'הרגלים ובמנהגים , במסורת ובאורח החיים . ' אך , הוא הוסיף , 'אנו פנינו להתקדמות . בבשרנו חזינו , בכל שנות המנדט , אדמיניסטרציה שבוששה לחדש את פני החברה ומשפטה ושמרה על דמותה , דמות של חברה מפגרת , שממת הארץ ובורות העם , שלטון החמולה ושחיתות הכמורה , כאילו ערכים מקודשים היו , שאסור להרים יד עליהם . ' 'כלום נלך אף אנו בדרך זו ' ? שאל ויתקון , ותשובתו הייתה כי ברור ש'מקומו [ של המשפט צריך להיות ] בצד ההתקדמות . ' משום כך , ביכה ויתקון את העובדה ש'כבר עברו 14 שנה מאז הקמת המדינה , ועוד לא זכינו לרפורמה יסודית של דיני הירושה והמעמד האישי , דינים עותומנים כגון המגילה וחוקי הקרקעות עדין שולטים בנו ומקשים על חיי האזרח ' . ' גם בשיח הפוליטי ובפסיקה של שנות החמישים אפשר למצוא התבטאויות המשקפות שאיפה לעשות שימוש במשפט כאמצעי להאחדת העם , ורצון להתאים את המשפט לאופי החדש של החברה הישראלית . 104 מובן כי הדרישה להחלפת מורשת המנדט נבעה מסיכות רבות . כך למשל עוד בתקופת המנדט נדרשה החלפת משפט הכלאיים המנדטורי לא מתוך אידאולוגיה של כור היתוך אלא בטענה שמצב בו 'אוטו [ המשפט האנגלי החדיש ] וגמל [ המשפט _העות'מאני המיושן ] משמשים בעירבוביה אינו רצוי כי הוא יוצר 'אנדרלמוסיה משפטית . ' ראו זילברג , 'כינוס _היוריסדיקאציה' ( לעיל , הערה , ( 95 עמ' ; 112-111 הנ"ל , המשפט במדינה העברית ( לעיל , הערה , ( 45 עמ' . 198-195 , 180 105 אלפרד ויתקון , 'המשפט בארץ מתפתחת' ( לעיל , הערה , ( 66 עמי . 54-53 , 40 ראו גם די בן גוריון ]' דברים בועידה הי"ג של הסתדרות עורכי הדין בישראל , תל אביב 6-5 ביוני ' [ 1949 הפרקליט , ט , ( 1949 ) עמ' . 97-96 לביקורת דומה לזו של ויתקון על השמרנות של השלטון המנדטורי בתחום המשפט ראו מ' זילברג , 'המשפט במדינה העברית , ' הפרקליט , ה , ( 1948 ) עמ' 103 , 102 ( המבקר את ' הפחד התמידי שהיה שרוי בו המחוקק [ המנדטורי ] פן ישיג חס ושלום את הגבולות המסורתיים של המדבר הקדוש . ( ' לדיון במאמרו של ויתקון מנקודת מבט המנתחת את המשפט הישראלי מזווית של יחסי אשכנזים מזרחים בישראל שלאחר , 1948 ראו עוזי רושה , 'על משפט ומזרחיים' ( טרם פורסם . ( לדיון מזווית אחרת באותה סוגיה , ראו ניר קירר 'בן גוריון והמאבק למינוי שופט ממוצא ספרדי לבית המשפט העליון , ' מחקרי משפט ( טרם פורסם . ( 106 ראו למשל דברי הכנסת , 4 עמ' 7 ) 734 בפברואר ( 1950 ( ישראל בר יהודה : 'אנו חיים בארץ בנסיבות מיוחדות של קיבוץ גלויות , של עדות שונות , יוצאי כל קצוות העולם , בעלי הרגלים שונים וגם ... עם קונסטיטוציות לא כתובות שונות ומשונות .... ומכל הערב רב הזה , רוצים אנו להקים עם אחד . לשם כך צריך לפעול בכל הכיוונים ... שנחיה במשותף ... ומגמה זו צריכה למצוא לה ביטוי גם בחוק — גם בחינוך בחוק אחד לכולנו . ( ' ראוי לציין כי בניגוד אולי לתפיסה המקובלת , בסך הכול אין בפסיקה של שנות החמישים התבטאויות רבות המשקפות תפיסה של 'כור היתוך / לרעיון כור ההיתוך בשנות השישים ראו ע"פ 172 / 62 גרמה ני י"מ , פ"ד יז ; 925 וכן ראו את הדיון בפסק דין זה ביורם שחר , ' האדם הסביר במשפט הפלילי , ' הפרקליט , לט ( _תשמ"ט , ( עמ' ; 107-78 מנחם מאוטנר , 'שכל ישר , לגיטימציה , כפייה : על שופטים כמספרי סיפורים , ' פלילים , ז , ( 1997 ) עמ' 61 ואילך . סוג אחר של קישור בין רעיון 'דור המדבר' לבין הדרישה לשינוי משפטי היה קריאה לשינוי המשפט המנדטורי כך שיתאים טוב יותר להטרוגניות של החברה הישראלית של ידור המדברי , בטענה שהמשפט המנדטורי

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help