sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:281

באדמיניסטרציה הבריטית ואימץ את דרכי האנגלים . עולמו התרבותי של פרומקין היה אם כן עולם שבו התמזגו התרבויות של היישוב הישן , היישוב החדש , האימפריה העות'מאנית ואנגליה . העירוב התרבותי שבו הצטיינו חייו של פרומקין לא אפיין רק את אנשי היישוב הישן . גם חייו של נורמן בנטוויץ , ' שנזכר בראשית המאמר , עשויים לשמש דוגמה לכך . רמז לכך נמצא בכותרת של אחד מספריו של בנטוויץ' — Wanderer between Two Worlds — ( נווד בין שני עולמות , ( שפרסם ב . 1941 שני העולמות שבכותרת היו העולם של ארץ ישראל המתחדשת מחד גיסא ועולם החורבן של יהדות אירופה , שלפליטיה סייע בנטוויץ' בשנות השלושים , מאידך גיסא . אולם כותרת הספר יכולה הייתה באותה מידה להתייחס _לבנטוויץ' עצמו , יהודי אנגלי שבילה את רוב חייו בנדודים בלתי פוסקים בין מזרח למערב , בין קיימברידג' ולונדון לקהיר וירושלים . כיצד השפיע מושג ההכלאה התרבותית על מצבה של מערכת המשפט במדינת ישראל ? האם קיים קשר בין מושג זה לבין היחס למורשת המשפטית המנדטורית בעשור הראשון למדינה ? אני סבור כי אפשר להצביע על קשר כזה . אחת הדרכים שבהן יושב הניגוד בין הערגה לטוהר תרבותי לבין האופי ההטרוגני _ובן הכלאיים של התרבות והחברה הישראלית היה באמצעות הבחנה בין שני זמנים שונים : ההווה הראוי לגנאי של עירוב תרבותי , והעתיד המשיחי שבו יופיעו תרבות ישראלית וחברה ישראלית הומוגניות . ההבחנה בין ההווה לבין העתיד ומושג הזמניות , שהיו ( והם עדיין ) מושגי מפתח בתרבות הישראלית , הפכו למוחשיים יותר בשנות החמישים , מיד לאחר הקמת המדינה . החברה היהודית _הארץ ישראלית שלפני קום המדינה הייתה הומוגנית פחות או יותר . בשנות החמישים הפכה החברה הישראלית לחברה הטרוגנית בעקבות העלייה ההמונית . מעצבי המדיניות בישראל הגיבו לגלי העלייה על ידי אימוץ אידאולוגיית 'כור היתוך , ' וכן על ידי תיאור המהגרים כ'דור המדבר , ' שעד שלא יתחלף לא יהיה סיכוי כי החברה הישראלית תגיע אל הארץ המובטחת , אל המנוחה ואל הנחלה של אחידות תרבותית . לרעיון 'דור המדבר' היו שתי תוצאות משפטיות מנוגדות . היו שרצו לעשות שימוש במשפט כדי לקצר את תהליך ההאחדה התרבותית . אחרים טענו כי עד שהחברה הישראלית ההטרוגנית לא תהפוך לחברה הומוגנית אין טעם בהחלפת המורשת המנדטורית ההטרוגנית . אדון עתה בשתי גישות אלה כסדרן . ( ב ) 'דור המדבר' כנימוק להחלפת המורשת המנדטורית היו משפטנים שדרשו להחליף את הנורמות המנדטוריות — בייחוד אותן נורמות שמקורן במשפט העות'מאני — בנורמות ישראליות חדשות שיסייעו לתהליך הקליטה של העולים ויחישו את היווצרותה של חברה 100 ראו גד פרומקין , דרך שופט בירושלים , ירושלים , תשט"ו . ראו גם ברון , 'הכבוד האבוד' ( לעיל , הערה , ( 14 עמי 101 . 167-156 ראו 102 Norman De Mattes Bentwich . Wanderer between Two Worlds , London 1941 דוגמה מוחשית אחרת לאופי החצוי של זהותו של בנטוויץ , אפשר למצוא בציור שבחר בו לסמן את ספריו ' ) תו ספר' — 'אקס ליבריס . ( ' מסגרת הציור כוללת שתי קשתות . בתוך הקשת האחת נראה נוף ירושלים , ובקשת השנייה נראית חווה אנגלית . ראו בנטוויץ , ' בשורות מציון ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' 103 . 1 לדיון במושג כור ההיתוך וליחס של ילידי הארץ לעולים מארצות המזרח ראו לדוגמה , אלמוג , הצבר ( לעיל , הערה , ( 92 עמי . 161-148

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help