sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:279

' בורות' מבפנים האינטליגנציה' מבחוץ — אותה "' תרבות" לבאנטינית _, השורצת למכביר בצמרת הפיאודלית של עמי המזרח התיכון . ' בתחום המשפטי , התנגדות לעירוב תרבותי הייתה גם תוצאה של השפעת תאוריות לאומיות של משפט . מאז ראשית המאה התשע עשרה התנהל בעולם התרבות האירופי ויכוח בין שתי גישות נוגדות , גישה אוניברסליסטית שמקורה בתנועת ההשכלה וגישה _פרטיקולריסטית לאומית שמקורה בתנועת הרומנטיקה . הוויכוח בתחום המשפט לבש צורה של דיון סביב השאלה האם ראוי שמדינות גרמניה יאמצו ספרי חוקים — קודים שמקורם בצרפת . במסגרת ויכוח זה הופיעה בגרמניה בראשית המאה התשע עשרה אסכולה משפטית הקרויה האסכולה ההיסטורית של המשפט , שהונהגה על ידי המשפטן פרידריך קרל פון סביני . אנשי האסכולה ההיסטורית התנגדו לאימוץ המשפט הצרפתי בגרמניה , בשם הרעיון של טוהר תרבותי . במקום זאת , הם קראו לאימוצו של משפט שישאב את השראתו מהמשפט הגרמאני של ימי הביניים ובכך ישקף את רוח העם הגרמני . ההשפעות של האידאולוגיה הציונית ושל האסכולה ההיסטורית של המשפט באו לידי ביטוי בכתיבה של משפטנים יהודים בארץ ישראל . בהקשר הארץ ישראלי , הכלאה תרבותית זוהתה בדרך כלל עם המשפט העות'מאני , שכפי שראינו קודם היה המקור לחלק ניכר מן הנורמות של המשפט בארץ ישראל בתקופת המנדט . המשפט העות'מאני תואר כמשפט שנוצר מה'פסולת התרבותית' של אומות רבות _על ידי 'סרסורי תרבות מחוסרי השכלה אמתית . ' עם זאת חשוב להדגיש כי גם המשפט המנדטורי עצמו , שהורכב כזכור מתערובת של חקיקה עות'מאנית ואנגלית , נתפס כבן כלאיים . כך תואר משפט זה באמצע שנות השלושים כבעל פני יאנוס : 'הפרצוף האחד צופה פני דמשק , מול ישימון הערבה של המדבר הגדול המתעורר מזמן לזמן מתרדמת הדורות לקול הקצב האטי של פעמוני הגמלים , והשני — עושה גינונין וקירות חן כלפי הלגיסלטורה האירופית , עם הטמפו המהיר של גלגלי האוטו וכנפי המטוס , ' משפט שבו 'אוטו וגמל משמשים בערבוביה . ' תיאורים 92 משה זילברג , 'אוריינטציה תרבותית , ' טרלו וחובב , באין כאחד ( לעיל , הערה , ( 45 עמי . 94 עמדתו של זילברג לא הייתה היחידה . הוגים ציונים רבים שאפו להתקרב לתרבות המזרח ולאמץ מתוכה אלמנטים שונים , הרבה בהשפעת התפיסה הרומנטית שזיהתה את המזרח עם טוהר קדום ועם היעדר דקדנס אירופי . אולם כוחה של הגישה הפרו מזרחית בתרבות הציונית נחלש במהלך שנות השלושים והארבעים בשל פרעות תרפ"ט והמרד הערבי של , 1936 שחשפו את התהום הפעורה בין יהודים לבין ערבים בארץ . כך למשל טען האוצר וחוקר התרבות יגאל צלמונה כי החל משנת 1929 ניצחה בהגות הציונית הגישה שלפיה היהודים _בארץ-ישדאל זוהו עם תרבות המערב , וכל מה שזוהה כקשור לתרבות המזרח תויג כנחות . במהלך מלחמת העצמאות התחזקו מגמות אלה אף יותר . ראו יגאל צלמונה , ' מזרחה ! מזרחה : ? על המזרח באמנות הישראלית , ' יגאל צלמונה ( עורך , ( קדימה : המזרח באמנות ישראל , ירושלים תשנ"ח , עמי ; 47 נורית גרץ , שבויה בחלומה : מיתוסים בתרבות הישראלית , תל אביב , 1996 עמי . 43-38 ראו גם עוז אלמוג , הצבר : דיוקן , תל אביב , 1998 עמ' 305-289 ( להלן : אלמוג , הצבר 93 . ( _י () - 32 י י י , 94 J . M . Kelly . A Short History of Western _Leifal Theory . Oxford 1992 . pp . פי דיקשטיין , 'תחיית משפטנו בידינו , ' הארץ , 2 ביוני _' 1927 שי איזנשטדט , 'מדינה ומשפט , ' העולם , 27 במאי 95 . 1927 משה זילברג , 'כינוס היוריסדיקאציה הארץ ישראלית , ' טרלו וחובב , באין כאחד ( לעיל , הערה , ( 45 עמ' 111 ( להלן : זילברג , 'כינוס היוריסדיקאציה . ( ' ראו גם משה זילברג , 'המשפט במדינה העברית' ( לעיל , הערה , ( 45 עמ' ' ) 197 , 180 המחוקק הארץ ישראלי עושה מעין "טראנספלנטציה כירורגית , " מרכיב

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help