sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:277

נימוק 'דור המדבר' בשנות החמישים עברה החברה הישראלית תהליך של שינוי עמוק עקב קליטת גלי עלייה המונית מאירופה ומארצות המזרח . תהליך ההטמעה של העולים בתרבות הישראלית המתהווה לווה בקשיים . היו רבים שראו בעולים 'דור מדבר' שכל עוד לא ייעלם לא תוכל להיווצר חברה ותרבות ישראלית חדשה שבה חפצו מייסדי המדינה . גם בתחום המשפט היו השלכות לתפיסה כי התרבות הקיימת במדינת ישראל אינה ראויה , כי החברה הישראלית נמצאת בתהליך של שינוי וכי הזהות הישראלית ה'אמתית' לא תתגבש בטרם יעלם 'דור המדבר . ' אחד מן המקומות הידועים שבהם הופיע נימוק 'דור המדבר' במסגרת השיח המשפטי היה הוויכוח שהתנהל בשנים 1950-1948 בשאלת קבלת חוקה לישראל . נימוק 'דור המדבר' שימש גם במסגרת הדיונים על שימור מורשת המשפט המנדטורי — הן את המתנגדים לשימורה של מורשת זאת והן את התומכים בה . הראשונים טענו כי שינוי המשפט המנדטורי הוא אחד האמצעים להחשת תהליך יצירת הזהות הישראלית החדשה . לעומתם נטען כי כל עוד לא התגבשה הזהות הישראלית החדשה , אין טעם להחליף את שיטת המשפט האנגלית / עות'מאנית שהוריש המנדט למדינת ישראל . בהקשר זה נוצר לפעמים זיהוי בין המשפט המנדטורי לבין החברה הישראלית של שנות החמישים : הן המשפט המנדטורי והן החברה הישראלית נתפסו כישויות הנמצאות במצב זמני של עירוב תרבותי בין מזרח לבין מערב ( מצב 'לבנטיני , ( ' ומכאן נגזרה מסקנה כי כל עוד לא ישתנה מצב זה של עירוב תרבותי אין מקום לשינוי משפטי . הדיון בשימוש בנימוק 'דור המדבר' בוויכוח סביב שימור מורשת המשפט המנדטורי 87 לדיון כללי ראו למשל שגב , 1949 ( לעיל , הערה , ( 36 עמ' . 189-155 88 כידוע , הכרזת העצמאות צפתה כי תיבחר אספה מכוננת שתכונן חוקה . אולם משנבחרה אספה זו , הכנסת הראשונה , היא אימצה עמדה שלפיה 'לא הגיעה עדיין שעתה [ של החוקה ] כי אנו עסוקים לפי שעה בהנחת היסודות החומריים והאנושיים של המדינה . ' ראו למשל דברי הכנסת , 3 עמ' 21 , 128 בנובמבר 1949 ( דוד בךגוריון . ( ראו גם דברי הכנסת , 4 עמ' 7 , 727-726 בפברואר 1950 ( ח"כ דוד בר רב האי הקובע כי 'חוקה יוצרים ... לא בתחילת מהפכה , אלא בסיומה .... ואילו אנחנו ... איננו עומדים בסיום התהליך של המהפכה שלנו , אלא בתחילתו , כי המהפכה שלנו היא לא הקמת המדינה ] ... אלא ] _pj'p גלויות .... מדובר כאן בדור הזה , הדור היושב אתנו בארץ ובמחנות העולים שעדיין לא הכו שורשים _nn ... _pxn n באלה שצריכה להגיע למדינתנו בעתיד הקרוב ביותר . ( ' עמדה זו הביאה בסופו של דבר ביוני 1950 לקבלת 'החלטת הררי' הידועה לפיה חוקתה של מדינת ישראל תתקבל _פרקים פרקים שכל אחד מהם יהיה 'חוק יסודי בפני עצמו' ואשר רק בסופו של דבר יתאגדו ויהפכו לחוקה . דברי הכנסת , 5 עמי . 1743 , 1722-1711 לסיפורה של אי קבלת החוקה בתקופת הקמת המדינה , ראו כללית אמנון רובינשטיין וברק מדינה , המשפט הקונסטיטוציוני של מדינת ישראל , מהד' ה , ירושלים , 1996 עמ' . 910 , 369-367 , 53-50 כמו כן ראו The Road Not Taken : Constitutional 83-104 S . Ilan Troen and Noah Lucas ( edsj . Israel : The hirst Decade nf Imlc / icnilence . Albany 1995 , pp . Non-Decision Making in 1948-1950 and Its Impact on Civil Liberties in the Israeli Political Culture ' , Philippa Strum . _K 9 כמו לגבי התדמיות הציבוריות של האלטרנטיבות למשפט המנדטורי , גם לגבי התדמיות של החברה הישראלית אפשר לטעון כי אין מדובר בסיבה עצמאית אלא בנימוק רטורי ששימש להצדיק עמדות שמניעיהן היו אחרים ( למשל , שימור כוחם של עורכי הדין . ( השאלה אם לתדמיות תרבותיות יש חיים משלהן או שהן רק כלי רטורי המכסה על אינטרסים חומרים או אחרים היא שאלה כבדת משקל . אני

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help